Vindkraftpark vid fritidshus

Hej! Skriver här för lite rådgivning.

Leder just nu en budgivning för ett fritidshus. Precis vid vattnet med egen båtplats och sjöutsikt. Drömstuga som jag letat efter länge som passar min budget.

Det har gått rätt fort kollade på den igår sen har den budats hejvilt idag, just nu 250 000 kr över utgångspris och precis vid min maxgräns. Jag har under dagen satt mig in mer och sett att det finns planer på en stor vindkraftspark 2 km från stugan precis bakom sjön som kommer förstöra hela sjöutsikten.

Verkar inte som ljuder kommer störa men vyn samt blinkande ljus kommer definitivt vara irriterande på en plats som är tänkt för avkoppling och fly undan stadslivet…

Hur gör man nu? Det är ute på remiss så inte ens säker att det blir av men långtgående planer gjorda. I lokaltidningen har politiker uttalat sig skeptiska men de har jag inte så mycket över.

Utgår jag ifrån att den byggs känns det som jag betalar väldigt mycket överpris då de tendar gå ner i pris i anslutning till vindkraftverk och förstör lite av miljön kring stugan.

Alltid ska det vara något som man behöver ta hänsyn till. Någon med liknande situation eller som kan uttala sig? Hur bör jag tänka?

Jag har en liknande situation och skulle aldrig köpa en fastighet om jag vore medveten att det kanske blir vindkraft i närheten. Det är en annan sak om det redan är etablerad vindkraft och man då kan avgöra hur buller, utsikt, skuggor o vad det nu kan vara, och hur det påverkas. Värdet på fastigheten kommer påverkas negativt. Det är möjligt att det regleras på lång sikt när husen byter ägare allteftersom.

6 gillningar

Är alla intressenter som budar medvetna om att vindkraften ska byggas tror du? Det är ju isf ett gott tecken att marknaden ändå tycker att huset är bra.

Det är jättesvårt att säga utan att se hur det ser ut. Det är tänker jag främst ett estetiskt problem. Själv tycker jag inte att de är så fula på lite håll. Så frågan är främst hur störande det kan vara 2 km bort? Ta med några kompisar ut och få lite åsikter. Du kanske överdriver de faktiska nackdelarna? 2 km är ju ändå inte på granntomten direkt. Kommer de verkligen placera dem direkt vid strandkanten?

2 gillningar

Jag skulle helt klart tvekat.

Vindkraftverk kan vara uppåt 250 meter höga, så på 2 km håll kommer de vara väl synliga.

Sen, är det 1 eller kanske 15 vindkraftverk?

Hur ser bebyggelsen ut nära sommarstugan? Är det ett fåtal tomter som påverkas, så kanske de kör på trots protester.

Mitt råd är att leta upp lite vindkraftverk och kolla upp 2 km avstånd på gps och sen se hur det känns.

5 gillningar

Jag skulle åka till liknande förhållanden och kika. Hur mycket stör ett kraftverk? Åk närmare och jämför. Tänk på att jämföra olika vindförhållanden. Blåser det oftast från kraftverket till dig eller i andra riktningen?

Hur lång tid tar det att bygga? Säkert 10 år innan bygget kommer igång med alla överklaganden etc.

1 gillning

Tror inte det. Var väldigt många på visningen (10-15 sällskap) och en som frågade mäklaren om det när det var få nära, men hon ville inte prata om det var tydligt. Sa bara hon visste inget och lämnade det så.

Nja stugan ligger med perfekt sjöutsikt och bakom sjön kommer de ligga så i väldigt rak linje kommer man se 6-8 st. Men de ligger några hundra meter bakom sjön.

Kollade upp ljudkartan som företaget som vill bygga dem gjort, då ligger dem utanför 30 DA cirkeln med hyfsad marginal. Så tror det mest är synen och de blinkande ljusen som kommer påverka.

Nu för tiden bygge rman ju generellt färre vindkraftverk per park, men de är också markant högre.
Givet avståndet tror jag inte buller blir ett problem men visuellt, absolut. De kommer med största sannolikhet synas väl på det avståndet så det är värt att betrakta.

Det sagt så har kommunen alltid rätt att ge veto och då vindkraftverk faller under kategorin “Bygg gärna, men inte här” så är risken överhängande att folk i närheten kraftsamlar för att påverka opinionen. Det kan också vara en fråga, hur går debatten lokalt? Är folk i området positiva till vindkraft eller ej?

20 stycken totalt. Varav 8 stycken synliga från fastigheten är planerat. Motståndet verkar vara mycket. Namninsamlingar med flera hundra underskrifter och många arga när man läser kommentarer på lokaltidningen och sociala medier.

100% skippa.

Du kan nog utgå från att MINST ett par spekulanter/budgivare INTE är medvetna om det. Således kan buden vara upptryckta lite för mycket mot för vad en medveten marknad skulle bedöma. Dvs när vindkraftverken väl står där kommer ALLA framtida spekulanter väga in det vid en budgivning.

Jag skulle anse det som mycket troligt att nuvarande ägare har med det i tanken på ett eller annat sätt när de väljer att sälja nu.

1 gillning

Jag hade nog backat… Har själv erfarenhet från en vindpark en bit bort från där vi bor. Vi hör inget här 4-5 km ifrån och får titta noga om vi skall se de närmaste verken. Faktum är att man tänker mer på det ett par mil bort än när man är en halvmil ifrån.

Men eftersom jag vistas dagligen i naturen har jag noterat ett lågfrekvent buller upp till 3 km bort med samma frekvens som dom roterar vid vindriktning som kommer från parken. Otäckt dova pulserande “puffar” med någon/några sekunders mellanrum. Hade nog stört mig ganska mycket vid huset om man bott i närheten och just de här lågfrekventa puffarna var inget det talades så mycket om på samrådsmötena. Har väl även diskuterats att det kan påverka människan negativt även om man inte hör det?

Så kolla upp noga innan! Finns väl gott om statistik på sjunkande huspriser och kommuner med rödgrön majoritet som beslutar annorlunda än dom ger sken av på samrådsmötena och i media. Så var det även i det fall jag hänvisade till ovan!

Tack för alla svar - budgivningen slutade i tisdags och den gick +33% över utgångspris. Givet planerna med vindkraftverket och pris så hoppade jag av budgivningen efter cirka +15% över utgångspris.

1 gillning

Vore intressant att se om preliminärvärderingen av en fastighet från t.ex Booli påverkats efter en etablering av en närliggande vindkraftpark. Någon som har koll?

Försökte läsa på lite om detta - Så påverkar vindkraften fastighetspriser – redan i diskussionsstadiet | SVT Nyheter

Finns en KTH och en finsk studie jag hittade.

Tror inte det gör det per automatik. Booli och liknande statistiska verktyg går väl nästan enbart på slutpriser för liknande objekt i området. Så säljs husen billigare kommer det till slut synas i automatvärderingen, men kan ta lång tid om det inte är så stor omsättning.

1 gillning