Vinnare på börsen; skicklighet eller tur?

Absolut, och jag försökte inte lägga ord i din mun och påstå detta.
Vad jag försökte påpeka var bara att hur skicklig man än är och även med fördefinierad risk så kan det fortfarande krävas ett visst mått av tur (eller avsaknad av otur är kanske bättre) för att lyckas.

Mitt exempel var givetvist extremt tillspetsat.
Men det går att, fortfarande väldigt tillspetsat, applicera på ditt exempel med.
Säg att du har $220 och en Netflix aktie kostar $220 där du går in.
Det finns inga andra aktier än Netflix och man kan bara köpa hela aktier.
Redan vid första stopploss är spelet slut, även om du är långt ifrån -100%.

Att gå in med 100% är förstås extremt dumt det med (precis som du säger), men i det tillspetsade exemplet är det det enda alternativet eller låta bli helt.
Dvs med tillräckligt mycket otur kan du hamna i ett läge där den fördefinierade risken är större än vad ditt kvarvarande kapital kan hantera.

Nu finns det ju givetvis massor av nyanser av detta, och parametern “hålla sig till sin strategi och vara stryktålig” är säkert en mycket viktig parameter som du säger.
Men om det vore så enkelt så borde ju robottraders redan utnyttja detta och peta ut den mänskliga faktorn ur ekvationen, eller? (Vilket de givetvis också gör till viss del).

Jag har länge varit imponerad och inspirerad av Melker Schörling. Han är ju en galen framgångssaga. Han var haft en ganska statisk portfölj i 15-20 år. Från början enbart securitas (90-tal) men sedan efter avknoppningar etc så är det 5-6 riktigt stora innehav med hexagon som länge varit typ 50 % av portföljen. Överpresterat index på riktigt lång sikt. Det har absolut styrelseplatser och god kännedom om bolagen, men att de nästan alltid har träffat rätt på sina investeringar, även de mindre innehaven tycker är rätt sjukt. De har aldrig haft en dålig investering så vitt jag vet faktiskt…nu har man inte lika bra insyn längre då de inte längre är börsnoterade, men går ändå att hänga med hyfsat hur deras portfölj ser ut.

Tur eller skicklighet…detta har jag funderat på flera gånger…kanske en blandning ändå? alla kanske måste ha någon form av tur för att lyckas?

Survivorship bias tänker jag. Men visst är det imponerande och inspirerande också på sätt och vis. Men glöm inte alla som satsade i diverse bolag som försvunnit längs vägen…

1 gillning

Finns matte för mycket man ska satsa i varje omgång. Sök Kelly criterion på wikipedia.