Jo men ibland får jag känslan av att det är en religös dyrkan som man inte får kritisera för då gör man något fel!
Men det kanske bara är jag som känner så!
Det är ju egentligen en väldigt bra marknadsföring från Lysa att jag känner så!
Lysa vill/behöver som alla andra företag tjäna pengar. De är en mellanhand mellan fonderna och dig. De behöver ta ut en avgift.
Om man tycker att mellanhanden med sina produktmöjligheter gör det värt det för att du kanske tycker det är bökigt att köpa andelar i fonder själv och tycker det är jätteviktigt att ombalansera mer regelbundet och automatiskt så är det ju tack och lov var och ens fria val.
På forumet förekommer en massa reklam om Lysa som är uttalad reklam och sen dessutom att de så klart betalar för att ha ett antal poddar (se andra trådar på ämnet). Jan och Caroline tjänar så klart pengar på det och det är ju kanske bra för då kan de hålla igång forumet och podden.
Men Lysa får dessutom massor med gratis reklam med sig här i olika trådar från alla möjliga som jag misstänker inte alls får någon egen provision? Och så länge man tror på det själv så kan det ju inte vara fel? Men det riskerar att ge en skev bild tror jag och Lysa tar nog tacksamt emot.
Det är ju som sagt bara bra marknadsföring från Lysa! (Man borde nog investera i dem!)
Och bara angående ombalansering…
Att ombalansera handlar om riskjustering och innebör inte per automatik en bättre avkastning.
Hur ofta ska man ombalansera? Det tror jag bara det finns teori kring, inte forskning (jag kan ha fel).
När en trend är i uppåtgående vill du ju rida den, inte konstant kapa den vid fotknölarna. Kanske bättre ombalansera en gång om året eller vid vissa tröskelvärden? Men vad vet jag.
Det där med att extrapolera vetenskap/forskning så att ens företag gör allt rätt är också en ganska spännande företeelse. Vad säger egentligen forskningen?