Visa elförbrukningen i realtid i webbläsaren (med hjälp av Tibber + Watty / Pulse samt NodeJS)

Absolut. Det är ju sådant här som buffert ska användas till… Nu är det mest en nyfikenhetsfråga. Sedan är det ju så att 0,5 kWh spelar ingen roll när värmepumpen drar igång sina 10 kWh…

Det är ändå relativt lätt att lägga till en smart stickkontakt mellan uttaget och enheten för att mäta hur mycket den faktiskt drar. Sen kan man flytta den till nästa osv.

Funkar såklart inte med allt, t.ex. uppvärmningen som man måste göra lite mer avancerade saker för att mäta.

1 gillning

Mitt hus drar 350-400 W kontinuerligt nu under sommaren när det är tomt och ingen specifik aktivitet hemma. Inga datorer eller servrar igång.

1 gillning

Ok, tack… då är jag inte ensam… :roll_eyes:

1 gillning

Kyl och frys drar ju endel och det måste man ju ha igång även om man är hemma eller inte :snowflake::snowflake:

Men mycket mindre än man tror. Bara ca 1 kWh om dagen, dvs. 40W per timme.

1 gillning

Hur många cirkulationspumpar har ni till värmesystemet?

Jag lever i tron att det bara är en… eller?

Inte i vårt gamla hus i alla fall! Sitter en inne i bergvärmepumpen slm man ser om man öppnar den. En på utsidan av den som har en egen strömbrytare av någon anledning. En vid golvvärmesystemet på övervåningen och kanske en till vid golvvärmesystemet på nedervåningen. Osäker på den sista. Men kör alla de på 40-80w eller vad det brukar vara, så ökar det ju grundförbrukningen rätt rejält.

Tittade efter nu. Vi har 4st

Sänkte dem till effektläge 1 nu och får öka igen till hösten när värmesystemet drar igång. Orkar inte stänga av och “motionera dem” veckovis.

Minskade väl vår grundförbrukning med 15-20% utan någon förlust i livskvalité eller annat, alltid något!

Nja, snarare 40W konstant, vid varje given tidpunkt, vilket under en timme blir 0.04kWh (40Wh) eller 1kWh per dygn :wink:

On topic, så har jag nog installerat lite väl mycket elmätare hemma som jag kan följa i realtid.

Sitter mätare på de flesta stora förbrukarna, exempelvis:
Screenshot 2022-08-08 at 14.31.54

Linjediagram:
Screenshot 2022-08-08 at 14.30.49

Fun fact: Bytte ut min gamla 27" iMac från 2013 till att köra med en MBP 14" + en 32" extern skärm istället. Det drog mindre energi (trots mycket större skärmyta och snabbare dator!):
Screenshot 2022-08-08 at 14.34.28

Genom att övervaka t.ex. kyl/frys över tid (flera år) så kanske man kan få någon form av early warning om de plötsligt börjar förbruka mer så att man kan köra lite predictive maintenance. Det gäller att jobba datadrivet™

Jag tar inte alls med mig jobbet hem.:roll_eyes:

6 gillningar

Kommer inte ihåg ifall du tidigare nämnt vilken mätare du använder, men kan du länka till elmätaren här eller skapa ny tråd om elmätare? :slightly_smiling_face:

1 gillning

Har ungefär samma. Tror det mesta är kyl/frys och diverse apparater som drar en del i standby. Blir inga större pengar per månad så det är inget jag orkar forska vidare i.

För min del motsvarar det runt 50% av min totala förbrukning. Känns relevant även om någon kan anse 400 W kontinuerligt inte är en stor kostnad.

Jo men jag tror att det är svårt att sänka det i någon större utsträckning. Jag kan förstås köpa nyare kyl/frys men det kostar ju å andra sidan en hel del i engångskostnad. Småförbrukarna blir också svårt att rå på. Man kan ju gå och slå av apparater eller göra det automatiserat på olika sätt genom att bryta strömmen men det för med sig andra problem så jag tycker inte att det är värt det.

Vad har du för tankar kring att minska från 400W?

Om man vill är det väl bara att gå runt och koppla bort en pryl i taget för att se förändringen. Först bör man väl då koppla bort kyl/frys så att man får ett statiskt utgångsläge att jämföra mot. Mina datorer och skärmar drar nog en hel del också när de är aktiva. Jag kan se effektuttaget i realtid i mobilen om jag vill så det är inte svårt.

Jag kör en blandning av diverse saker från Shelly. Fördelar: de är programmerbara, kör enbart lokalt (dvs är inte beroende av internet eller cloud, och skickar inte din data dit) och det finns färdiga integrationer till Home Assistant som är hjärnan i mitt smarta hem, och tillika det system som producerade graferna ovan.

1 gillning

Inga direkta planer på att göra något alls.

Orkar inte hålla på med att stänga av allt som är i stand-by, inte värt jobbet.

Kan möjligtvis släcka utomhusbelysning nattetid. Kör LED lampor med sensorer som tänder när det är mörkt. Dvs de är tända hela natten. Skulle kunna koppla rörelsedetektorer till dem så de inte lyser hela natten men då får jag inte “mysbelysning” de timmar jag är uppe. Orkar inte mecka med automatisering.

En annan sak skulle kunna vara att ställa värmepumpen på “sommarläge” så att cirkulationspumpen inte går lika ofta.

1 gillning

Kopplar du dom själv eller har du anlitat elgubben? :slight_smile: Varit sugen på Shelly också istället för att bara ha Zigbee-lampor för att även ha fungerande väggknappar men tvekar pga att det är dyrt att anlita elektriker. Skulle ju klara det själv men… ja el är ju alltid lite pilligt :slight_smile:

Saker som innebär att pilla i elskåpet skulle jag inte göra själv. Tveksamt om man ens får det (just precis där, alltså). Att ersätta en knapp med en annan knapp får man göra själv om man kan göra det på ett säkert sätt, och det tycker jag att jag kan. För mycket av mina mätningar (t.ex. kyl/frys/diskmaskin/diverse) har jag dock t.ex. en Shelly Plug S, som bara är en minimal stickpropp och den skulle en elektriker skratta åt dig om du bad dem koppla in :wink:

Vi har kopplat tv och ljudanläggning via en timer som är aktiv i en timme per klick, upp till 4h.
Så när vi ska titta måste vi trycka på den (sitter lättillgängligt där man ändå går förbi.

En tv ska ju inte dra så mycket i stand by, men vår verkar dra igång lite var 5e minut och kolla efter uppdateringar till sitt slöa smartsystem eller något. Märkte detta så man hör den externa hårddisken dra igång och kort därefter tvärt slås av var 5e minut.

Tveksamt om elbesparingen är hög nog för att det ska vara värt det, men att slippa höra hårddisken starta och stängas av när allt annat är tyst är skönt, och framför allt tror jag verkligen inte att det är bra för hårddisken att tvn håller på så.