Visningsfel Avanza på JPM BetaBuilders US Equity ETF

Hej!

ETF:en med ticker BBUD har en utvecklingskurva jag inte förstår mig på.

Tittar man på justetf.com så ser den ut att närapå exakt följa S&P 500, men på Avanza ser det ut som på min bifogade bild.

Finns det någon vänlig själ som kan förklara varför det ser ut så?

Stort tack på förhand!

Avansa’s etf sidor är väldigt ofullständiga och dåliga, generellt bättre att titta på Justetf sidor så man får fylligare & korrekt info. Nårdnet’s etf sidor funkar hyffsat bra också :+1:

1 gillning

Tack för svar!

Vid köp verkar kursen stämma, men historiken ser inte ut att ha många rätt. :slightly_smiling_face:

Nä det är min erfarenhet också av Avansa’s etf sidor generellt, vilda västern där :laughing:
Men vad är det för intressant etf du har funnit?

Jadu, den följer ett index som heter “Morningstar US Target Market Exposure” men verkar i det närmsta prestera som S&P 500 index.

Det som lockar är den otroligt låga årsavgiften på 0,03% vilket måste vara rekordlågt i Sverige.

Det man funderar på är ju om det möjligtvis finns några dolda avgifter, men jag har inte lyckats hitta några. Sen finns ju även aspekten om man verkligen ska övervikta USA, men det är ju en fråga för en annan tråd. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Den kanske är en bra långsiktig buy & hold fond :ok_hand:

Blir nog ett köp för min del. Känns som det är den enda etf:en som kan konkurrera med avgifterna på USAs varianter.

Men som du skrev, gäller ju att hålla den ett bra tag för att det ska löna sig. :slightly_smiling_face:

Vad är det för utgivningsland på den ETF:n och hur ser beskattningen ut för ETF:er där?

USA verkar ha relativt hög beskattning som jag förstått det, är dock inte insatt och har inga siffror att återge.

Den har säte i Irland, så det borde inte vara några konstigheter.

1 gillning

Du har motsvarande fond i Handelsbanken USA Index som kostar 0,10% ITP 0,20% utanför tjänstepension. När du lägger på avgifter från courtage och växlingsavgifter, är det inte säkert att den ETF du hittat är billigare.

Då måste man ha HB som bank eller? På Avanza finns ingen USA-fond under 0,20 i avgift förutom deras egna med säte i Luxemburg.

Inte vad jag hittat iallafall, du kanske kan specificera? :slightly_smiling_face:

Aj… den kostar tydligen 0,22% inklusive alla avgifter och borde finnas på många större plattformar. Exempelvis Avanza eller Nordnet.

Sen är bankerna kanske lite extra kinkiga med att inte plocka in sina konkurrenters fonder.

Jodå, HBs finns på Avanza med 0,22 i total avgift.

Som Stefan skrev en bit ovanför så är det säkerligen värt att handla denna (BBUD) om man ser det som ett långsiktigt innehav. Och om man vill ha mer USA i portföljen givetvis. :slightly_smiling_face:

1 gillning