Hej,
Försöker lära mig mer om aktier och sprang på en youtube video från Trading Direkt då de analyserade en aktie som jag har börjat titta på. Problemet är att de använder begrepp och vokabulär som jag inte förstår.
Har någon något tips på var man ska börja läsa på för att kunna ta till sig informationen ?
Tackar på förhand (aktienovisen)
Exakt det jag skulle svara.
Gör det hela tiden när jag stöter på något ord jag inte förstår både när jag läser RT, och annat ( senast var det “syssling” som jag var osäker på. )
Det finns troligen inte någon “aktie-och investeringsordbok” utan det gäller nog helt enkelt att våga dyka in och börja förkovra sig. Googla på okända begrepp och bara fortsätt läs och lyssna. Till slut så kommer du troligen plocka upp nya begrepp bara från att du förstår vad som menas utifrån situationen
Det är i stort sett bara anglicismer alltihop. “Gummiband” är inte ett vanligt begrepp på svenska, de har bara plankat “rubberbanding” rakt av. Får du ingen ordning på begreppen så kolla på investopedia på engelska, säkert 90% av uttrycken är direktöversatta från termer som finns definierade där.