Volvo V60,70 och 90

Älskar inte dubbla milkostnader som är mycket högre med ny bil än om jag skulle sälja V90 D4.
Ska invänta den nya Modell Y och se vad den kan erbjuda.

Kyla har du ju på en del bilar med bränslevärmare också. Hade en passat alltrack -18 tidigare med bränslevärmare, där kunde man ställa in så att den drog igång ac’n istället för värme under sommaren.

Det har jag också haft. Skillnaden är att elbilen faktiskt är effektiv nog att kyla kupén ordentligt, och att man inte behöver dra igång en bränslemotor som luktar och dånar…

AC kan den ju ändå inte dra igång, det kräver ju att motorn går. Men Många VAG bilar med värmare kan starta kupefläkten (utan kyla då) via värmarens fjärrkontroll. Gör liten skillnad såklart om bilen är stekhet, men är ju inte i närheten av att starta kylan på en elbil/plugin hybridbil.

Till TS, prova en V90 Diesel så ny/få mil ni har råd med. Visst V/XC70 är bra bilar, men även de sist tillverkade är snart 10 år gamla, därav alldeles för dyra imo. Prova även andra märken såklart, men om det är Volvo som gäller så hade jag valt V90.

1 gillning

Varför skulle den inte kunna det utan motor? Funkar väl på exakt samma sätt som en portabel ac, och det enda som krävs är el till kompressorn?

Njae, på bilar utan stort högspänningsbatteri drivs kompressorn direkt av förbränningsmotorn. Ett vanligt 12V bilbatteri räcker inte för att driva en AC-kompressor.