Vuxna bonusbarn hemma

”Vi har ju bott ihop i sju år så nu har jag fått tummen ur och räknat ut att din avkomma käkat för 465 845:-. Dessutom har de laddat sina mobiler och spelat Playstation för den facila summan av 12 419:-.”

Hon kanske kan bjussa på räntan iaf.

Jag tolkar det som att du skämtar.

Om en person åker snålskjuts på en annan så är det bra med konkreta exempel för att få till en förståelse.

Dina exempelsiffror är alldeles för höga naturligtvis.

Bäst vore om de båda sett över detta tidigare i relationen så klart. Men är det verkligen så att hon ska stå för halva barnens kostnader hos dem fram till nu för att de inte gjort det? Medan de pengarna sitter som investerade pengar hos honom troligtvis. Vad tycker du?

Edit: skulle vara svar till @Denkmal

Nej. Att komma dragandes med en begäran om retroaktiv ersättning för något man borde gjort upp om innan samboskapet är ju bara dumt och mer likt ett skämt. Därmed inte sagt att det var rätt från början.

1 gillning

Helt ärligt så undrar jag vad det är för något förhållande när man inte är rättvis och utnyttjar sin partner. Helt enkelt sätt fart på sambon och sonen eller kasta ut dom.

Vi tycker olika.

Nu har ju TS:s sambo större behov av bostaden eftersom han har hemmaboende barn. Då finns det lagar som avgör vem som får bostaden. Det verkar som om TS får slänga ut sig själv istället.
Istället för 50% så får hon då betala 100%.

Kanske märks det en minskning av kostnaderna, fjärrvärme och mat, även om TS flyttar ut? :thinking:

Vet inte hur du kan dra sådana glasklara slutsatser bara genom de få situationer som hittills beskrivits… Hur har man planerat kort och långsiktigt för den gemensamma ekonomin, pension, vem betalar vad och hur mycket av hushålls och driftkostnader, hur mycket av gemensamma pengar har lagts på de långa resorna som företagits för de egna särkullebarnen, etc.

Vet av egen och andras erfarenhet att det ofta tar ganska många år att helt acceptera och få förståelse för respektive och särkullebarn i familjen, dvs lite som “andras barn…”. Men om jag skall göra någon egen värdering av det lilla som beskrivits så är det att mannen i familjen snarast borde få lite fart på drönaren där hemma. Själv var jag ganska slö och hade inget planerat direkt efter lumpen och fick då direkt ett krav på mig av föräldrarna att betala mina faktiska kostnader hemma vilken fick en väldig fart på mina jobbansökningar. Vilket jag tackar dom för än idag!

1 gillning