Hej,
Funderar på ny bil till familjen. Vi har en Golf Sportcombi 1.6 TDI från 2016 som gått 12k mil idag.
Skulle behöva något större, med automatlåda och körfilsassistans. Fick upp en bra prisatt Passat TSI men som gått nästan 15k mil. En vän till mig sa att bensinarna tar slut efter 25k mil.
Jag tror att du enkelt kan hitta en bättre bil för den pengen.
Maskinskadedelen i försäkringen gäller ofta som mest till 10 år/15 000 mil så du bekostar själv större fel på den bilen, på andra bilar med färre mil kan du använda försäkringen.
Det ser ut att finnas en hel del bilar med avsevärt färre mil för samma peng. Kika på ett lite större geografiskt område och köp av en större handlare som har verksamhet på fler orter.
Vill du ha några tips på bilar, ungefär i vilket område kan du tänka dig köp? Syd, mitten, norr?f
Du har för övrigt ofta en del i avgasreningssystemet på dieslar (EGR med mera) som har benägenhet att strula.
Delarna är inte dyra men sitter illa beläget till varpå jobbet blir dyrt. Runt 25-30 tkr tror jag att min kompis la på det. Tyvärr på en bil som gått 16 000 mil, hade det hänt innan 15 000 mil hade försäkringen tagit det.
Köp en Kia Ceed laddhybrid. Du får 7 års garanti och en 2022a som gått 4 00 mil för runt 230-240 000. Mkt bättre köp! Den kan du behålla många år och även ha garanti länge.
Vilken årsmodell?. Tidiga modeller TSI motorer efter 2008 har flera typer av motorproblem. Allvarliga sådana. Drabbar inte alla men kolla gärna tillgång på begagnade motorer på bildelsbasen.se .Få motorer och höga priser är rejäl varningsflagga. Ingen maskinskadegaranti vid miltalen du nämner. Felen ovan skrotar inte sällan motorerna. Behövs motor ur och en dyr låda delar för att fixa felen förebyggande. Risk att man köper en bil som börjat dra mycket olja. Man drar sagor om att 1 liter olja varannan tankning är ok…
Nja, Kia är kända för att ha väldigt hård regelefterlevnad på detta. Men du får ju en lång garanti i utbyte. Men köper man begagnat så är det viktigt att kolla serviceboken noga så miltal och tidpunkt är inom kraven
Det verkar bra!. Årsmodell 2008 till 2012 jag har haft hade när jag rotade i saken ( flera år sedan). 1st ( en) aktuell motor på 1.8 liter fanns just då och den kostade 30.000++ och var kanske obra den också . En skräckhistoria. Beviset för att motorerna var dåliga var att samtidigt fanns massor med växellådor mm från samma krockade bilar att köpa billigt. Dvs motorerna gick åt snabbt
Maskinskada brukar ingå på både hel å halv men på en såpass ny bil hade jag inte sovit gott utan helförsäkring Jämför gärna försäkringar och villkor innan du bestämmer dig för ett bolag: