Headsup, fick se att WEBN har börjat ta ut transaktionsavgift på fonden. Tidigare har den kostat exakt 0.07% och varit väldigt tydliga med att Amundi inte tar ut en transaktionsavgift för fonden.
Svenska faktabladet är uppdaterat, stämmer med information på Amundis hemsida:
Hmm är inte detta bara nya redovisningsregler? Kan slå vad om att jag läst det någon stans. Varför skulle Amundi bekosta transaktionerna själva? Den har alltid kostat 0,12%
Den uppskattade transaktionskostnaden är dock lite hög, undrar varför?
Vet ej, men tidigare under transaction cost så har det stått 0.0% samt något sådant här “No transaction cost for this product” när jag varit inne och läst på Amundis hemsida. Den funkar inte på Wayback Machine så kan inte se hur det såg ut innan.
Jag håller med @damob , detta är bara ett förtydligande av faktabladet. Både nu och tidigare tas transaktionskostnaderna direkt från fondens kapital, men det framgick inte av faktabladet tidigare.
I årsredovisningen för verksamhetsåret 2024 (alltså till och med innan det gamla faktabladet du hittade) så står följande på sidan 119 under rubriken “Fees and expenses”:
[Fondfamiljen] has a fee structure where, in respect of each of the sub-funds, all of the fees and expenses (except fortaxes on sub-funds, brokerage and bank charges on business transactions,[…]andoperational costs and fees associated with efficient portfolio management that are paid separately out of the assets of the relevant sub-funds) are paid as one single fee. This is referred to as the “Total Expense Ratio” or “TER” in the Prospectus and is being disclosed in these financial statements as the “Management fee”.
(Min fetstil)
Utöver detta diskuteras också en “Administrative fee” som ska täcka just diverse administrationskostnader, dock inte transaktionskostnader (för långt att citera exakt vad som ingår). På sidan 122 syns att Management Fee är 0,03% och Administration Fee är 0,04%, summa 0,07%.
Det intressanta kommer dock på sidan 124, för där börjar en tabell med transaktionskostnaderna per fond, där det är väldigt tydligt vad som avses med transaktionskostnader:
The table below provides an analysis of the total transaction costs on the purchase and sale of transferable securities such as equities and derivative instruments for each of [fondfamiljens] sub-funds.
Slutligen framgår på sidan 125 att verksamhetsåret 2024 betalade Amundi Prime All Country World UCITS ETF totalt 880 237 USD i transaktionskostnader.
Jag uppfattar att formuleringen på sid 119 är tydlig med att dessa kostnader tas direkt från fondens egna tillgångar (“paid separately out of the assets of the relevant sub-funds”).