Wise sparkonto i USD med ränta - för bra för att vara sant?

Hej,

Jag har öppnat ett USD konto med Wise och såvitt jag kan se är det väldigt förmånlig växelavgift från SEK till USD. En annan intressant sak är att man kan skapa kontot som ett räntebärande konto, då investerar Wise automatiskt alla pengar (US dollars) i en money market fond.

För närvarande är det en Blackrock fond som ger typ 5,26% i ränta per år, utbetalat varje månad. Fonden verkade ha en låg avgift på 0.11% per år samt så ser jag inga andra gömda avgifter vid växlingen tillbaka till SEK… allt det här låter lite för bra för att vara sant så jag undrar om nån annan har testat detta och isåfall vad är haken? :slight_smile:

Mvh

3 gillningar

Använder wise sedan länge för att växla EUR till SEK, har deras kort på semester och virtuellt kort för engångsköp online för extra säkerhet.

Har inte prövat deras känns med räntekonto. Tittade på det men jag har tillgång till samma market fond via min bank till en bråkdel av avgiften. Annars ser jag inga nackdelar. Wise (tidigare Transferwise) är ett seriöst företag som vill utmana finansmarknaden och stå mer på kundens sida. Så lite trist att de tar en stor del av kakan, men i kombination med andra tjänster och ha pengarna relativt tillgängligt är det nog bra iallafall.

1 gillning

Hmm vilken avgift tänker du på då? Såvitt jag kan se är den enda avgiften för Wise växlingen till USD samt 0,11% årlig avgift för själva fonden. Ingen fond jag har hittat på Nordnet/Avanza handlas i USD samt har en så låg avgift. Det finns fonder som handlas i USD men de har högre avgifter typ 0,45% eller mer.

Jag kanske har missat någonting med själva överföringen, såvitt jag kan se är den gratis från ditt bankonto till Wise konto.

Har möjlighet till EUR och GBP i mitt konto. Wise tar mer än fonden själv. Det tycker jag är fruktansvärt dåligt. Och samma fond kan jag köpa courtagefritt i min broker.

Som svensk är det dock en smidig lösning att kunna växla billigt och kunna spara och spendera i euro eller dollar

Det låter rimligt fortfarande. Korta US bills ligger straxt över det. Men det kommer nog ändras under året.

US Treasury Yield Curve

1 month verkar ligga på 5.54%