XRP (Ripple) - allmänna diskussioner

Tack för bra svar! Skönt att jag inte är den enda som tror på XRP här😀

Vet att Revolut kräver att man fotar sitt körkort och skickar in. Tycker det känns olustigt men jag kanske bara är nojig. Hur ser du på saken?

KYC kommer du nog inte runt längre, nästan oavsett vad du väljer för exchange. Under 2021 kunde man köpa genom Uphold.com utan att verifiera, dock behövdes detta om man ville ta ut pengar därifrån. KuCoin tror jag fortfarande har verifiering genom telefonnummer, har aldrig skickat in ID där, men förmodligen samma som med Uphold att du behöver det för att få withdraw.

Revolut är en bank numera, så att skicka in ID dit är inga problem, tror du nojjar.

Nytt rally senaste dagarna. Någon som vet varför och kan förklara kortfattat? ATH i dagsläget. Vart är den på väg tror vi?

Det ser man genom ditt namn att du är ett ordentligt BTC-fan. :grin:

Initialt valde jag XRP för att det omnämns i dokument från de institutioner som styr vårat nuvarande betalningssystem. Även om jag politiskt sett är lagd åt liberterian-hållet och önskar en friare värld, så har jag väldigt svårt att se hur BTC skulle “frigöra oss” och fungera som ett valutasystem som ersätter det nuvarande. Håller själv bitcoin i en större summa och tycker att den tanken som beskrivs i “whitepaper” är trevlig, men inte realistisk. Skulle det bli ett okorrelerat tillgångsslag framöver så är det en kul grej att ha i sin “portfolio” för diversifiering, men att det skulle bli någon ny världsvaluta tror jag inte på. Några 10-100x för BTC ser jag därför som extremt orealistiskt.

Tycker det är viktigt att inte bli alltför dogmatisk och blint följa X eller Y. BTC-maximalist eller XRP-kult med $589 eller $32000/xrp är lika tramsiga båda två tycker jag.

2 gillningar

Votering i den Amerikanska kongressen kring ny crypto-relaterad lagstiftning, som röstades igenom. Därutöver var det en del rykten kring att Federal Reserves chairman ska avgå, och iom hans återhållsamhet med räntesänkningar så gav det nog en extra skjuts det också.

1 gillning

Intressant att se ändock hur mycket XRP har närmat sig market cap till t:ex ETH. (relativt färsk indexdata från ultimo mars i år):

Component Weight (%)
Bitcoin (BTC / XBT) 76.97
Ethereum (ETH) 9.80
XRP (XRP) 6.39
Solana (SOL) 4.20
Cardano (ADA) 1.43
Chainlink (LINK) 0.43
Avalanche (AVAX) 0.27
Litecoin (LTC) 0.35
Uniswap (UNI) 0.15

Såhär så det ut i slutet av 2024:

Håller med om att det ser spännande ut. Hur tror du (och ni andra) att det går under sommaren/hösten? Kommer vi förbi Ethereum och vart landar vi när året är slut? Ser ut att ha börjat dra igång igen lite lätt med alts nu senaste veckan, så vi närmar oss kanske slutet.

Jag skulle tro att det är osannolikt att XRP går om ETH, men den som lever får se.

OK, fast jag ser det inte så att bitcoin måste bli den enda kryptovalutan och att det är därför jag köper bitcoin. Det hade ju varit fint men det är nog mer realistiskt att det kommer att finnas flera som används.

Som jag ser det är det uppenbart att bitcoin är den bästa kryprovalutan för långsiktigt sparande. Man kan gå in på tekniska orsaker till det men det räcker egentligen att titta på marketcap nu och historiskt. Marknadens aktörer är oftast inte mer avancerade än så.

Bitcoin har redan vunnit racet som kryptovärldens långsiktiga värdebevarare och det verkar osannolikt att någon annan tar över den platsen. Det kanske blir så att vi kommer att ha XRP, ETH och BTC. I så fall är samtliga en bra investering för framtiden men p.g.a. BTC’s unika egenskaper och absoluta knapphet tycker jag det verkar tydligt att BTC kommer att öka mer.

Vad är det med bitcoin som gör att du anser den vara bäst och ha “vunnit racet”?

Vi kommer definitivt ha flera olika valutor och sedan vilken som är mest relevant får man se, men vad som gör bitcoin speciell är väl bara att den råkade vara först. Den är väldigt “clunky” i övrigt kan jag tycka. Finns ändå flera andra valutor som gör samma sak som Btc fast betydligt snabbare och smidigare.

2 gillningar

Det är den enda tillräckligt decentraliserade tillgången där man inte initialt hade en skapare och ett investeringskontrakt.

Jag skulle nog säga som såhär: folk som köper bitcoins (och andra cryptovalutor) gör det i spekulationssyfte allra främst, och en mindre andel investerar i utility-tokens som dem tror ska användas i framtida system. Bitcoins har ingen direkt utility alls utöver att påstås vara ett digitalt guld. Den typen av person som vill ha en värdebevarare söker sig nog hellre till fysiskt guld än en abstrakt bit kod för detta, och kvar blir då enligt mig bara spekulationen.

Jag ser inte vad bitcoin gör bättre än andra cryptovalutor? SN-wallet ligger med runt 10% av alla coins, andra större wallets har även dem runt 5% och liknande. Vill man dumpa ner hela systemet så är det inte svårt och någon övrigt användbarhet har inte kedjan vad jag kan se.

Vill inte verka för negativ, men om man föreställt sig att bitcoin genom sin teoretiska decentralisering är vår frälsare så anser jag att man är naiv. Det är garanterat ingen “grassroot-rörelse” utan snarare en inkörsport till en digital diktatur och dumpas nog åt sidan framöver. Då återgår jag till att vill man ha en värdebevarare så bör man nog ha fysiskt guld, eller investera i det som ser ut att kunna användas i framtida system och profitera på detta.

Då är jag undantaget isf, och tur är väl det att jag gick den vägen istället för att köpa fysiskt guld.

Det är möjligt, men jag tror att om du är helt transparent mot dig själv så är det nog den förväntade prisstegringen du är ute efter och inte “säkerheten” i tillgången.

För egen del har jag både btc och fysiskt guld, men det senare är det enda jag känner mig faktiskt trygg med då jag har det i min hand. Det har dessutom hållit genom tusentals år, i alla civilisationer, medan btc enbart funnits under internetåldern under låga räntor.

Låt säga att det skulle bli ett kärnvapenkrig - i det scenariot misstänker jag starkt att 99% av människor skulle välja tio miljoner i fysiskt guld över tio miljoner i btc.

Kan ha fel.

Nej, det är inte någon förväntad prisstegring, den har jag redan tagit del av och är inte i något behov av att kursen vs fiatvalutor går upp mer personligen. Har köpt varje månad sedan 2016, det hade jag aldrig gjort om jag sett det som en prisspekulation.

Jag tar bitcoin över guld alla dagar i veckan under krig, guld är väldigt enkelt att konfiskera.