XRP (Ripple) - allmänna diskussioner

Hehe mm… upp 400% här. Men det är kul så håller i! :innocent:

1 gillning

Men finns det någon vettig källa till vad denna token är bra för?

1 gillning

Köpte XRP först gången 2017, och var med om den bullrun som var 2018, men jag var en nybörjare, så jag sålde inte av trots bra uppgång på ca +1400% som var min topp :laughing: Sålde av en stund senare, fortfarande med vinst, men inte i närheten av så mycket.

Nu många år senare slängde jag in en liten slant på XRP certifikat i slutet av oktober 2024. Den ligger just nu på +480% trots att vi inte är i närheten av den förväntade toppen på krypto (i slutet av 2025)
Planen är att sälja om ca 10 månader.

Nice. Varför är det säljläge slutet 2025?

Hur går du tillväga när du tänkt sälja? Dvs överföra till marknadsplats typ Binance, dom olika stegen där, vinstskatt etc? :slight_smile:

1 gillning

Jo för att marknadcyklerna för krypto generellt hittills gått i 4-års cykler och jag chansar på att samma sak kommer hända igen. Finns inga garantier på det. Men jag satsar på det.

2015 uppgång
2016 uppgång
2017 uppgång
2018 krascha
2019 uppgång
2020 uppgång
2021 uppgång
2022 krascha
2023 uppgång
2024 uppgång
2025 uppgång
2026 krascha
2027 uppgång
2028 uppgång
2029 uppgång
2030 krascha
Framtiden får utvisa om detta kommer fortsätta på samma vis eller ej.

Nu var det certifikat på ISK konto jag hade köpt (XRP) så det är ju bara att sälja och skicka till sin bank.

Hade det varit riktiga krypto så hade jag troligen bytt till USDT direkt i nån wallet eller skicka till kryptobörs och där växla sen skicka tillbaka till wallet, sen återsatsa när det gått 6-12 månader och man bekräftat kraschen.
Skulle jag växla och skicka pengar till vanligt bankkonto i Sverige hade jag nog kontaktat banken först, sen skickat om jag fick lov att skicka. Sen deklarera nästkommande år och betala vinstskatten.

Tack ok. Ja det återstår att se då!

Skönt med ISK-certifikat på sätt och vis! Slipper ju vinstskatten med.
Finns det några nackdelar med att äga via certifikat eller bara fördelar?

Ok så, äger man XRP direkt, så är det växla beloppet till typ USDT i wallet - sen växla till riktiga dollar/euro/sek - och sen föra över det till någon villig bank? Har jag förstått det rätt då? :slight_smile:

Vill bara flika in, ifall du ämnar att ta in ett certifikat så läs prospektus jävligt noggrant. så att emittenten inte lånar ut, använder sig av shady custodians etc. du bör bilda en egen uppfattning angående säkerheten för dig som kund.

1 gillning

Jag är extremt dåligt påläst och köpte för många herrans år sen via eToro. Är det bra eller dåligt?

Ja om du har riktig krypto så får du skicka den från din wallet (om du har dem i en wallet) till en kryptobörs, sen växla din krypto till något som kryptobörsen i nästa steg tillåter växlas till vanliga pengar, som du i sista steget skickar till din bank (om de tar emot det vill säga)

Så:
Dina XRP coins i din privata wallet
→ skicka till kryptobörs
→ kolla vilka valutor som kryptobörsen kan växla till exempelvis euro eller dollar. Det kan vara Bitcoin eller stablecoin som USDT
→ växla nu dina XRP till USDT
→ ta dina USDT och gör en withdraw där USDT görs om till exempelvis Euro som kommer till din bank och där görs om till svenska kronor.

Glöm ej! Kolla vad du haft för vinst, deklarera vinsten i K4 sen betala in vad du blir skyldig i skatt.

Jag har bara sålt krypto från en kryptobörs en gång och då gjorde jag som beskrivet ovan. Skattemyndigheten skulle i slutändan ha 24000kr i vinstskatt, så jag betalade in det och så var allt bra.

eToro har väl certifikat? Eller har jag fel?
Då bör du kunna sälja dem och sen göra en withdraw till ditt svenska bankkonto.

Vinst får du deklarera som vanligt i K4.

Har faktiskt ingen aning vad jag har. Står att man kan överför till någon plånbok. Hur vet man vad man har?

Du ser väl vad du har i din portfölj om du köpt något nån gång i tiden?

Inlägg raderad

Stort tack @Dodis !

1 gillning

Väldigt kul att se att även andra Rikatillsammans-folk tyckte XRP verkade kul att lägga in lite i.

Är man lite konspiratoriskt lagd så blir det lätt att man snubblar in på just denna, vilket då även jag råkade göra. Kändes då och även nu som en förhållandevis låg risk, sett till potentiell avkastning den kan generera.

Vad har ni för åsikter om det här, vart tror ni att vi landar på i slutet av året? Når vi upp till €10 eller faller det därinnan? Jag brukar se mig själv, rätt eller ej, som en ganska grundad person som nog försöker vara realistisk och logisk så mycket det går. Med anledning av detta tror jag nog vi kan nå runt € 6-8 som topp, men vem vet egentligen.

Varit med sedan €0.25 med en ansenlig mängd, GAV på €0.52

Familjeliv med obelånad villa innan 30 känns lockande och vore tråkigt om det rann en ur händerna. Är lockande att sälja för min del, men tror jag håller mig en bit till.

Vad tror ni själva och när säljer ni av?

Jag håller till 10,000$. Där säljer jag och lever det goda livet🚀

Hade varit magiskt om vi nådde dit! Jag är ganska skeptisk till det, även om jag har hört förklaringen till hur det ska ske. Men den som lever får se! Håller nog också en del av det föralltid, för man vet ju aldrig om det blir någon sjuk summa någon gång! :heart_eyes:

Jag skulle nog gissa på €50 som någon form av topp inom en tioårsperiod, men mer än så har jag svårt att se…

Skiten visar sin bruna färg. Men det är klart banker vill ha den här företagslösningen👍

1 gillning

Vi får se helt enkelt. Mycket kan nog hända under Trump minst sagt🤣

Har själv än så länge endast certifikat i Hbar samt XRP på Avanza. Tänkte sälja där och köpa riktigt tokens.

Hur gör man det lättast från handelsbanken. Vilken mellanbank är bäst att använda? Hur gör ni?

En fråga till angående hårdvaruplånböcker. Sneglar på Ledger Nano s plus. Kan den fungera tror ni? Är helt nybörjare men den vekrar bra och billig. Vad sägs.

Får hoppas det går upp ännu högre än vad den låg på häromveckan. Vore väldigt fint med €10+ innan årsskiftet :grimacing:

Du kan nog hålla XRP-certifikat i ISK och få betydligt lägre skatt, förutsatt att du planerar att sälja under överskådlig tid. Om du vill ha dina egna keys så är det ju roligare såklart, men skatten blir tung om du säljer (om du nu inte flyttar utomlands och håller skattereglerna i åtanke).

Jag har kört Ledger Nano S och den har hållit sig bra hittills, lite drygt fyra år. Vad gäller mellanbank så kan man köpa XRP rakt av via Revolut - väldigt enkelt, men avgifterna är lite högre. Man kan dra ut dem därifrån också, så dem håller bara dina keys så länge du vill. Annars är Kraken och Uphold bra, samt givetvis Binance som väl är den största crypto-exchangen. Alla funkar bra och har skön UI. Binance har nog bäst likviditet, så blir mindre “slippage”. :tada: