Xtrackers MSCI World IMI UCITS ETF 1C
- IE000X1GW0A7
- 0,15 % i avgift
- MSCI World IMI
- Stora, mellanstora och småbolag inom den utvecklade marknaden
- Faktablad
ETF:en finns däremot inte hos Avanza, Nordnet eller Montrose än.
ETF:en finns däremot inte hos Avanza, Nordnet eller Montrose än.
Då betalar man alltså cirka 0,76 %/år för småbolagsdelen, om man jämför med en billig DM-large/mid-fond som SC0J och vi antar att småbolagsdelen utgör 14 % av innehavet. Det kan jämföras med att billiga småbolagsfonder för DM kostar 0,25 %/år. Bygger man en egen DM-all-cap-portfölj med två fonder blir kostnaden ungefär hälften.
Du har helt rätt. Men med det sagt så finns det även många som hellre föredrar en allt-i-ett-lösning även om det är dyrare.
Finns nu hos Nordnet.
Går inte köpa än, den saknar “KID” men kommer nog snart.
Kikade lite på justetf.com och kunde se att t.ex. XSWC är 0,25% med bara drygt 800 innehav jämfört med den större IUSN 0,35% med över 3500 innehav. Skulle nog tro man hellre vill ha IUSN ändå.
För att räkna på det, om man tar SC0J och IUSN med 85%, 15% fördelning skulle avgiften bli 0.0425% + 0.0525% = 0.095%.
Jag är relativ ny på ETFer så är kul att “min-maxa” ![]()
Nu när jag tittar på det ser jag att de 862 största innehaven i IUSN utgör bara runt 60 % av den fonden. Då måste jag nog hålla med dig om att IUSN ger bättre bang for the buck. Jag har dock inte lyckats luska ut hur småbolagsdelen i WIMI ser ut.