Ok, isåfall och om företaget är på det torra med att det funkar lika så är ju inte det ett hinder. Men varit ett faktiskt hinder för oss i att tillåta distansarbete utomlands. Speciellt permanent.
Tror även man här oftast velat anställa om till den lokala marknaden för att då ge en marknadsmässig lön utifrån landet man befinner sig i.
Men kort så tror jag på att finna bolag som alltid satsat på remote och inte har en ryggsäck av högre chefer som stretar emot.
Gällande roller tror jag det mesta på tjönstemanna sidan i teorin är möjligt. Men svårt om man själv är den udda, så att säga.
Kör all remote lch tex via teams så spelar det mindre roll.
Något tydligt svar verkar inte finnas. Mycket verkar handla om företaget snarare än yrket. Det gör frågan i praktiken svår. Det mest realistiska är sannolikt att utbilda sig till något som det är brist på och som är möjligt att utföra från utlandet.
Även om arbetsgivare föredrar att anställa personal på normalt vis kommer de eventuellt att gå med på att anställa dig på distans. De kan också potentiellt slippa ge dig fast tjänst och slippa erbjuda extra hög lön som skulle krävas för att anställa någon i Sverige.
Även andra läkare kan jobba på distans.
En kollega jobbar från södra Europa, kommer hem till Sverige en vecka på vintern och en eller två på sommaren och träffar några enstaka patienter. Annars konsultande via dator/telefon och nattjourer (bakjour) via telefon.
Men det tar ju några år att utbilda sig till läkare och att få en tjänst på distans är kanske inte alltid helt lätt.
Jag skulle nog satsa på IT-branschen och grotta ner mig i något spetsområde där man kan ställa krav sin arbetssituation.
Junior, stöttande säljarroll, ibland även kallat för “mötesbokare”. Du blir utbildad av företaget, börjar på en okej lön och har fantastiska möjligheter att klättra inom organisationen. Det är vanligt att göra en del eller hela jobbet på distans.
Det poppar upp såna tjänster till höger och vänster när olika IT-företag ska skala upp.