Tack för tipset på ERN sajten ![]()
Läst en del och finns nog en hel del lärdomar att plocka upp där. Förväntar FIRE/pension om 2 år cirkus.
Själv planerar jag för 5 års år cash + resten 25+ årsförbrukning i 50/50. Kommentarer nedan.
5 år cash. Lite lurigt eftersom den är störst i början före pensioner kickar in. Pensioner är tänkta från 67 år då skatten är lägre men funderar på att planera om lite mer för att jämna ut 5 år cash poolen så den inte behöver först vara väldigt stor för att sedan krympa (när pensioner kickar in)
50/50 är ungefär totala mixen på alla olika konton inkl alla pensioner men exkl cash poolen ovan. Jag körde en massa monte carlo simuleringar enligt tråden nedan av @axr. Kanonbra att kunna laborera och testa failure rate med olika värsta fall scenario med sequence of return risk. Tex 5 worst years first mm.
Sen har vi också möjlighet att dra ner kostnader rätt rejält i dåliga år och på så sätt sänka uttaget från cirka 3.5% till 2.5% vilket såklart ökar chansen att kapitalet överlever. Vid 2.5% ger det absolut ingen nöd på oss utan mer att skära bort lyx tillfälligt i ett par år.
Sequence of return risken tycker jag att vi hanterar med simuleringarna (portföljen känns bra så man inte får panik), möjligheten att dra ner uttaget som jag skrev och att front-load på pensionsuttag som är säkra (inte speciellt börs beroende) som tex ITP2 fribrev och gamla lågrisk Trad.
Däremot är jag väl inte direkt kompis med tanken att öka aktieandelen i totala portföljen markant över 50% ju äldre man blir. Lite svårt att se det hända mht att jag tror man upplever risken för nedgångar lika mycket senare, efter de första åren då sequence of return risken är som högst (kapitalet är som störst).
Däremot kan jag tänka mig att i uppgångar låta bli att ombalansera och låta aktieandelen öka organiskt så att säga, kanske uppemot 60-65% men därefter dra ner igen till ca 50%. Alltså mjölka uppgången men inte markant öka risken i portföljen över långa tidsperioder. Har man gått i mål, så har man, och då ser jag inte att det är nödvändigt att öka risken efter målgång.
Så tänker jag just nu men lyssnar alltid på argument och ska med nöje läsa mer på ERN ![]()