Det finns en intressant spänning mellan Frihet och Trygghet. Jag tycker det låter som att det är en konflikt som du upplever dig i nu. Bodo Schäfer som skrivit ekonomi-coachingböcker och föreläser uttryckte någonstans (ur minnet) att Freedom is never safe, and safety is never free. Han menar att man ska inte inbilla sig att man på riktigt kan skydda sig mot allt som kan inträffa. Man kan bara försöka utveckla sin motståndskraft och karaktär för att klara av alla prövningar man kommer råka ut för på ett bra sätt. Det fina med att jobba på en förmögenhet är att man samtidigt utvecklar detta. Han skriver också att What is important at the end of the day is not the amount of money you have managed to collect, but the character that you have developed (åter fritt ur minnet. jag tror det är i boken The road to financial freedom). Väldigt snyggt uttryckt tycker jag.
Min poäng är att du har hamnat i en ny situation som du behöver växa in i. Du behöver fortsätta läsa och diskutera med människor som har mer erfarenhet än du.