10 miljoner på pappret, men ingen känsla av frihet

Det finns en intressant spänning mellan Frihet och Trygghet. Jag tycker det låter som att det är en konflikt som du upplever dig i nu. Bodo Schäfer som skrivit ekonomi-coachingböcker och föreläser uttryckte någonstans (ur minnet) att Freedom is never safe, and safety is never free. Han menar att man ska inte inbilla sig att man på riktigt kan skydda sig mot allt som kan inträffa. Man kan bara försöka utveckla sin motståndskraft och karaktär för att klara av alla prövningar man kommer råka ut för på ett bra sätt. Det fina med att jobba på en förmögenhet är att man samtidigt utvecklar detta. Han skriver också att What is important at the end of the day is not the amount of money you have managed to collect, but the character that you have developed (åter fritt ur minnet. jag tror det är i boken The road to financial freedom). Väldigt snyggt uttryckt tycker jag.

Min poäng är att du har hamnat i en ny situation som du behöver växa in i. Du behöver fortsätta läsa och diskutera med människor som har mer erfarenhet än du.

4 gillningar

Som axr sa: Ta ut 200-300 000 per år fördelat på 12 månader så känns det som om du fått löneförhöjning och vardagslivet känns nog lugnare. :innocent:

Det känns lite konstigt läsa det här när mitt eget mål är 7 500 000 kr. :winking_face_with_tongue:

Varför ser ängeln ut som Björn Borg? >>> :innocent:

1 gillning

:sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile: oslagbart!

3 gillningar

Efter skatt….

Klar skillnad i sammanhanget

1 gillning

Du kanske när ni köpt hus osv kan ta summan som är helt överflödig/inget som behövs dom närmaste 10-15 åren och investera 50% i bred billig global aktieindexfond och ha 50% på sparkonto. så har ni gjort 50% rätt vad som än sker.

Börsen går upp: “Hurra vi har pengar investerade!”

Börsen går ner: “Hurra vi har pengar på bankkonto som är oberörda.”

Ni kan ju också tänka att om ni ärvde ett aktieportfölj med miljoner i. Hade ni sålt av den då eller låtit den bubbla på?