Reflekterar fritt nu. I rubriken talar du om frihet.
Det slog mig att frihet är en resurs, precis som pengar. Inte ett självändamål. Och lycka, som också ofta ses som eftertraktat, kanske är mer en slags feedback. En signal att man går i rätt riktning. Inte heller ett självändamål, alltså.
Stratiniero hade några bra exempel på vad som kan vara självändamål;
Pengar och frihet ger en möjlighet att sträva efter detta. Når man små framsteg blir lycka en signal om det.
Sedan läste jag det här:
Du nämner minskad oro, trygghet och lugn som mål. Det är ju nästan motsatsen till frihet.
Frihet från arbete och ekonomisk stress öppnar upp en massa nya möjligheter där många vägar är okända. Det blir svårt att prioritera vad man ska lägga sina resurser på. Man vill väga olika alternativs fördelar men också nackdelar. Ofta långt fram i tiden där ovisshet alltid är ett problem. Det minskar knappast oro.
Jag reflekterar som sagt bara fritt nu, men oro är ju en del av att vara människa. Psyket är fast i en kropp som är utvecklad för att undvika fara. Eller; psyket är snarare en del av den kroppen. Den var utvecklad för att reagera på sin direkta närhet. Inte abstrakta hot och sociala dilemman flera år framåt i tiden.
Så att minska oro kanske är väldigt billigt när man väl vet hur man gör? Det kanske bara handlar om att begränsa sitt fokus till här och nu. Den direkta närheten man är skapt för att bekymra sig för.
Har man ett aktivt sinne blir det lätt tråkigt så man börjar söka intressanta grejer långt bort och långt in i framtiden.
Tricket kanske är att skapa intressen som binder uppmärksamheten till något här och nu. Något man kan påverka.
Mina konkreta exempel kanske inte är så lockande för dig, men de är iaf konkreta:
- Jag började simträna vilket tvingade fram fokus på andning. Särskilt om man som jag gillar att fridyka och snorkla blir det väldigt viktigt.
- Att renovera eller göra små inredningsprojekt hemma kräver planering här och nu.
- Lägga extra mental energi och uppmärksamhet på barn och partners mående/intressen är också väldigt “här och nu” och tar fokus från egna abstrakta bekymmer och oro.
Att hitta sitt eget sätt att kontrollera sitt fokus för att minska stress och oro kan vara mycket billigare, men också mycket mer värdefullt.
Jag har hört att andra uppnår ungefär samma effekt med:
- Naturupplevelser. Jakt, fiske, långa vandringar eller korta promenader, löpning, kajakpaddling, segling.
- Skönlitteratur. Fokuserar helt på en annan värld. Fantasy, deckare, vad som.
- Spel. Valfri plattform bara det äter fokus.
- Träning. Lagidrott, paddel, tennis, kampsport, lyfta skrot.
- Pyssel. Virka, sticka, knyppla, lägga pussel
Kan säkert komme på mycket mer, det viktiga är bara att det är intressant och stjäl fokus från oron