Haha, det är roligt. Ni har ju HELT missförstått hur det här ska fungera. Enligt Flashback är RT en sekt och jag är Den Store Ledare. Ni ska ju tycka som jag och tråden är till för att ge mig beröm. ![]()
Skämt åt sidan, för att citera min mor. Några korta repliker:
@JayR och co som argumenterar för att ta bort tillväxtmarknader - jag kan köpa det argumentet. Både utifrån demokratisk synvinkel men främst enkelhet och det går att ersätta med en ACWI-fond.
Handlar mer om argumenten i tråden Är det rätt att övervikta mot ens hemmamarknad (s.k. Home Bias)?
Dvs. att vi bor i Sverige och går svenska börsen bra / kronan stärks så vill man nog som småsparare ha det i portföljen. Det är ju inget som tvingar den avancerade spararen att inte följa portföljerna. Dessutom kör LYSA 20% Sverige och tycker att det bör vara hyfsat jämförbart eftersom jag brukar prata om portföljerna - kör dem där du inte kan köra LYSA / OPTI, t.ex. pension.
Kan mycket väl tänka mig det här, hade det som ett oskrivet förslag.
Jag har gjort det eller hur, men helt ärligt så suger det. Barnet i mig vill ge LF fingret.
Kan köpa det.
Nästan ännu bättre.
Kanske med @jfb:s tillägg om 80/20-fördelning istället.
@alec - varför DNB Global? Jag är inte negativ, bara nyfiken. Särskilt eftersom jag hade den på min rekommendationslista redan för 10+ år sedan men lämnade den när jag upplevde att det kom bättre alternativ.
Ja, bra inspel. Kanske en 80% ACWI-fond + 20% Sverige-fond.
Tänker att basrekommendationen är och kommer vara LYSA / OPTI och modellportföljen är till för de fall man inte kan välja dem. Typiskt pension, då vill man ändå kunna säga att det är ungefär samma. Blir svårt att pedagogikst förklara för stora skillnader.
De gör de, och de är bra alternativ. Se ovan varför jag tycker att det går hyfsat i linje. Jag prioriterar ett pedagogiskt perspektiv. Tänk på att ni i denna tråden INTE är den primära målgruppen. Ni är för duktiga. ![]()