Jadå, lite övergripande och förenklat i alla fall. Tack för frågan och intresset!
Först, de är direktkopplade till inflationen (för svenska realobligationer mätt som KPI) och utgör det “riskfria” alternativet för en investerare med lång placeringshorisont och som framför allt bryr sig om den reala avkastningen, alltså avkastningen utöver inflationen. Och det är ju det viktiga för de flesta. Och, på lång sikt - “riskfri” står här inom väldigt tydliga citationstecken då de här obligationerna kan variera väldigt kraftigt i värde på kort sikt på grund av sin ofta långa löptid. Men den höga kreditvärdigheten gör att nedgångarna mest blir en fråga om obligationsmatematik - de motsvaras exakt av en högre förväntad avkastning fram till förfallodatum. Du vet på förhand därmed ganska exakt vad du kommer att få för avkastning (utöver KPI) när du köper en viss realobligation och håller den till förfall.
Lite mer komplicerat blir det för fonder som investerar i flera obligationer med olika löptider och omsätter sina innehav regelbundet, men samma grundprincip gäller även där.
Direktkopplingen till prisutveckling/inflation gör att de fungerar som en annan tillgångsklass med lite andra egenskaper än vanliga “nominella” obligationer, och de ger alltså lite ytterligare riskspridning, både mot aktier, andra räntepapper och annat.
De kan framför allt väntas fungera bättre när inflationen blir oväntat hög, vilket utgör en situation som normalt inte alls är bra för nominella obligationer och som en investerare ofta är beredd att ge upp lite avkastning för att skydda sig mot.
Om du enbart tittar på förväntad avkastning är realobligationer inte nödvändigtvis jättebra. Du kan i nominella obligationer vänta dig att få en viss riskpremie för att du som investerare ska bära inflationsrisken. Den premien finns inte i realobligationer, så den förväntade avkastningen för nominella obligationer (med samma löptid och kreditrisk) är något högre än för reala (historiskt ligger premien på runt cirka 0,2-0,5% årligen, i snitt, men varierar över tiden och är svår att beräkna exakt). Å andra sidan kommer i praktiken oftast en längre genomsnittlig löptid (som också medför en premie) att åtminstone delvis kompensera för detta i de flesta realobligationsfonder.
Realobligationer kan ofta undvaras helt i portföljen (vilket är det jag skulle rekommendera för de som inte förstår de här instrumenten hyggligt väl och inte har grepp om löptid kontra den egna placeringshorisonten).
Hej Jacob, tyvärr är det helt omöjligt för mig att prata om specifika fonder här. Det riskerar att missuppfattas som en rekommendation, vilket skulle skapa legala problem för mig.
Det jag kan säga är att det finns räntefonder i utbudet hos Nordnet och Avanza som vi rekommenderar till våra kunder regelbundet, men ingen av fonderna är egentligen helt optimal och uppfyller alla punkter i listan (och ytterligare ett antal kriterier vi har) till fullo och till ett rimligt pris. För- och nackdelar behöver vägas mot varandra.