15% av svenskarna har tomt på kontot dagen innan lön (och de flesta har inte 20.000 kr)

Ja det håller jag med om men när jag hade ett kort med en månads kredit utan extra kostnad så är det lönsamt att använda den krediten eftersom jag hade hög disciplin och alltid betalade av den innan den började kosta.

Själv har jag dock en vision om att pengarna ligger på blockkedjan så att kort inte alls behövs. Utförande av betalningar bör vara gratis eller nästan gratis. Samma med fonder och aktier, jag vill ha allt på blockkedjan och vill kunna betala 1 kg kaffe genom att sälja fondandelar i realtid när jag köper kaffet. Bort med bankerna.

Håller med, men med förbehållet att det inte ens behövs någon blockkedja utan bara lagstiftning, och gemensamma lösningar via stat eller EU. Vilket är på gång.

Nej, men fler på högersidan iaf. :sweat_smile:

Jag slogs av det jag kallar välbeställda idealister. Många har över 20k kvar på vänstersidan men väldigt få har 10-20k kvar. Det ekonomiska välståndet verkar skevast fördelat i t ex V och MP.

2 gillningar

Intressant, jag har aldrig haft den här känslan utom möjligen på mina första sommarjobb och extrajobb.

Därefter har jag alltid haft pengar att ta av så lönen har på det viset känts meningslös, jag kunde köpa det jag ville ha redan den 24:e.

Helt rätt!

Ganska övertygad om att sparande för de flesta handlar om att spara till semester, julklappar, eller liknande.

2 gillningar

Fast med Die with zero är då inget sparande. Var går gränsen?

Man borde kunna spara vid ett tillfälle för att konsumera vid annat tillfälle.

1 gillning

Man har väl olika faser i livet. Först sparande och investering i börsen, sedan kanska man slutar spara och bara låter kapitalet växa på börsen, och till slut går man in i en uttagsfas.

Betraktar man livet som helhet är det inget sparande om man dör med noll, men betraktar man kortare perioder så hade man sparande i början.

Ligger man under 50,000 kr i kapital trots 4000 kr i sparande per månad har man antingen nyss börjat spara eller så pendlar man mellan sparande och uttag.

Det tog du upp tidigt när jag började följa dig. Att ett månadssparande på 1000kr till semesterkassan är inget sparande i sig om du tänker tömma det konto juni varje år.

2 gillningar

Det är ju periodisering i dess yttersta form. Du har 20 miljoner och har 20 år kvar att leva. Du bränner en miljon per år.

1 gillning

Det skulle vara intressant om bankerna kunde ge ut statistiken baserat på alla lönekonton. Undrar om staplarna är samma då?

1 gillning

Välkommen upp till Södermalm en lönehelg. Medborgarplatsen är nog epicentrum för studier av detta slaget. Folk är som tokiga, trots att de bor i Sveriges dyraste stad. :see_no_evil_monkey:

1 gillning

Tre bra skäl från min horisont:

Jag slipper bära med kontanter.
Jag får allt specifierat på en räkning.
Jag får kickback i form av poäng som jag kan köpa resor för hos SJ.

:smiley:

4 gillningar

Folk, även många unga, tycks ha råd att gå på restaurang i Stockholm, det är generellt sett svårt att få bord med kortare varsel. Det är helt otroligt kan jag tycka. Är det något som är onödig lyx så är det att bränna en tusenlapp på en middag.

5 gillningar

Sålänge man är singel eller DINK, är det väl inga större problem att ha råd med det om man vill? Många jobb har rätt hög ingångslön och sen värdelös löneutveckling.

Jag håller såklart med, men jag tycker ändå mig se ett ganska ohejdat spenderande defå gånger jag och tjejen är på krogen.

exempel: Senast (på ett tapasställe) satt kompisparet (ja, det var ingen dejt där det skulle skrytas) bredvid oss och slentrianbeställde in saker efterhand och avfärdade vissa som mindre goda, fel sorts kött (en var uppenbart sekulär muslim) osv. De drack vatten till, med brände väl det dubbla mot oss på bordet intill (som drack starkt till). Och nej, vi höll inte igen.

Men finns pengarna ska ingen behöva snåla. Här var dock känslan att de inte ens värdesatte sitt restaurangbesök. De kunde lika gärna käkat från gatuköket s a s.

Har en fjärde:
4. Med kombinationen Skandia som bank och kreditkort kostar banktjänster mig inget. Betalade tidigare för kort+internetbank på Swedbank.

1 gillning

Ja. Jag säger inte att det är det bästa sättet att spendera sina pengar, det är nog mycket slentrian som kostar en hel del, för “det är så man gör”, utan att ge särskilt mycket värde. Jag är bara inte förvånad att unga kan ha “råd” med det. Därmed inte sagt att det inte vore bättre att spara lite av pengarna tills man skaffar familj och skalar upp sina kostnader.

1 gillning

Det här tycker jag är en tankenöt värd att reflektera mer kring.

Det vi egentligen identifierar är skillnaden mellan:

• beteende (att spara)

• tillstånd (att ha sparande)

• syfte (framtida konsumtion eller trygghet)

Så ”hur mycket sparar du” eller ”hur mycket sparande har du?” är både en fråga om beteende och tillstånd. De är dessutom inte rimliga att vara beständiga över tid (för då gör syftet entré). För vissa är det ju dessutom direkt oönskat att nettoförmögenheten fortsätter öka.

Skulle det gå att formulera en frågeställning som istället försöker identifiera möjligheten/friheten/makten att ha marginaler i sin privatekonomi som ett mått på hushållens ekonomiska hälsotillstånd?

Taffligt förslag i den riktningen;

Hur stor förmåga har du att påverka/styra ditt kassaflöde så att du har marginal kvar dagen före nästa läneutbetalning?

2 gillningar

Alltså är man ensamstående undersköterska med 2 barn så skrattar man nog åt uttrycket “alla” pengar. Det finns många låginkomsttagare, sjukskrivna etc som har mycket mindre in på kontot än folk här på forumet.

8 gillningar

Läser man i denna rapporten som visserligen är från 2024 och bara omfattar hushåll med ägt boende(med och utan bolån).

Median i totalt sparande landar på 400-500 kkr och 18% har mer än 1 miljon.

Även i sparande verkar det finnas ett hyggligt kapital. :+1: