20-åring som vill göra rätt från början - tankar kring investering av nuvarande och kommande kapital

Vi kan ju se vad @janbolmeson anser, dock tänker jag rent spontant att det kanske borde räcka med att hänvisa till Kom igång med ditt sparande. Det skulle kanske vara ifall det fanns någon infallsvinkel om hur man ska tänka som en 18-19 och börja från scratch med sin ekonomi, typ:

1. Om man funderar på att starta eget AB någon gång i framtiden, ska man redan som 18, 19 eller 20-åring starta upp för att lära sig tidigt samt spara utdelningsutrymme? Är det värt med en CSN-inkomst eller liknande för någon som pluggar?
  2. Hur skulle man göra ifall målet efter studierna är att köpa lägenhet, säg att det blir en sparhorisont på ca 5-6 år, hur ska man tänka från början. Blir det spara som jag gör nu med att lägga in på sparkonto + 60/40 på lysa + en mindre andel i högriskhinken, eller finns det bättre sätt att tänka/optimera sitt sparande.
  3. Bör man redan som 18-19 åring börja lägga undan till pensionspar i egna aktier (ex som jag gör nu med 100% aktier på lysa?).