Tips: Det finns en värld Sverige full av kvinnor som kan vara intressade, inte för att en man är rik som många kan tro. Känner till flera svenska män som hittade kärleken utanför Sverige (och Thailand).
Det är alltid ett val men beroende på hens livsituation ser valen lite olika ut.
Min historia börjar flera decennier efter att kvinnor kunde ha ägarskap och hade fått rösträtt.
Partnerval var i stor utsträckning inte ett val innan dess. Därför håller jag väl på sätt och vis med om att ekonomisk trygghet prioriterades högre. Var kvinnan ogift var hon i mångt och mycket rättslös, så en ekonomisk trygghet var såklart nödvändigt. Jag har däremot svårt att tänka mig att kvinnorna hade valt att leva med en rik psykiskt sjuk man (som artikeln om incels beskrev) om de tillåtits skaffa sig en egen ekonomisk trygghet.
Någon som kan sammanfatta hur Elisabeth fick ihop motsvarande 1 milj dollar?
Tusen tack för det uttömmande svaret.
Önskar verkligen att våra kunder satsade lika mycket (och var villiga att betala) för scrum. Ofta vill de jobba med scrum, men “smyger” in detta likt att de plockar in mig, en vanlig seniorutvecklare, sen märker jag snabbt att här funkar scrum eller vad de nu gör ganska dåligt. Jag påpekar detta, då frågar de gärna “skulle du kunna hjälpa oss”? Jag etablerar processen och skruvar till sånt som de har missat och sen övervakar det hela medans jag gör det jag blev inhyrd för. Aldrig har jag lagt mer än 10-15% av min arbetstid på rollen scrum-master. Aldrig har vi lyckats få kunden att betala extra för detta heller. Nu har jag förvisso bara jobbat med ett lokalt team, det blir såklart en större utmaning med distribuerade team i t.ex. Karlskrona, Indien och Rumänien samtidigt, då kan det bli svettigt.
Intressant med detta hyresupplägget, är själv ingen ekonom, men det låter påhittigt, kul att det fungerar. Känner flera enmanskonsulter som jobbar hemifrån, och de hade aldrig tänkt på detta. Bra tips.
Tack för svar på #4. Har själv tacklat mina egna demoner från både jobb och allmänt livskaos med promenader, försök till mindfulness och andra enklare former av coping. Tycker att allmänvården är dålig på denna typ av besvär, ofta är det långa sjukskrivningar de ordinerar. Har varit långledig men det gjorde inget med mitt välmående, snarare ökade det stressnivåerna då det faktiskt var ganska avkopplande att sitta på jobbet och lösa problem jämfört med att vara hemma och ta hand om två småbarn. Jag förstår att du lyckades få träffa en läkare/psykolog som hitta de ett preparat som fungerar för dig. Dit har jag inte kommit än.
Fick absolut klarhet i mina funderingar, stort tack.
/H
Istället för att hitta på, så rekommenderar jag dig och alla andra att läsa artikeln jag länkade till
Jag läste den innan jag svarade. Det skrivs inte mycket om att kvinnor prioriterade ekonomisk trygghet före 1921. Att det fanns en lag som sa att giftomannen (alltså kvinnans förmyndare, då hon i stort sett var livegen) inte fick gifta bort henne mot hennes vilja, betyder ju inte att hon i praktiken hade ett val.
Det finns enligt artikeln också stöd i forskningen för att man redan på 1600-talet ville gifta sig av kärlek. Det står däremot inte att det var vanligt att så skedde.
Sammanfattningsvis hittar jag inga argument i artikeln du länkade till för att kvinnor förr i tiden frivilligt prioriterade ekonomisk trygghet vid val av partner.
Som de flesta andra som gör det:
- medveten konsumtion / låga utgifter
- lång tid (började köpa aktier 1997)
- lära från misstag (lade allt i ratos runt 2008-ish)
- personlig utveckling (ta sig förbi egna mentala hinder) via coach, mastermindgrupp, terapeuter och utbildningar
- apropå ovan - verkligen äga: ”allt som händer och inte händer i mitt liv är mitt ansvar”
- mycket samtal med sin partner om målsättning med livet
- hänga med andra människor med liknande mål
- ta chanser när de kommer
- våga gå utanför normen
- letade i 3 år efter ett boende med uthyrningsmöjlighet
- duktig på cirkulärekonomi
- duktig på att tex hyra ut sin bostad / garageuppfart
- utveckla sig på jobbet / byta jobb / be om en högre lön
- investera i indexfonder
- starta företag kring sin hobby / intresse
- torrsimmar och är ombytt till matchen
- har stenkoll på sin ekonomi
- löneförhandlar och accepterar inte nej
- använder verktyg som tex hävstång
- förhandlar med banker och finansiärer
- lär av sina misstag
- etc
Det är ingen raketforskning. ![]()
Nej, men det kräver ansträngning under lång tid.
Efter att jag till slut tagit mig igenom denna tråd så känns det som att ett antal personer försöker hitta argument till att något är fuffens.
Jag väljer nog att bli inspirerad istället, och komma ihåg att kanske ha en plan för när jag väl uppnår ekonomiskt oberoende, så jag slipper känna tomhet.
Tack för att du delar med dig @RikaKvinnor 
Samt några smarta tips kring att hyra ut privat.
Äsch, det går även utan att vara snorrik! ![]()
(Kul med fler maskinmusiker på forumet.)
Ja, vissa saker hade säkert tagit längre tid. Men å andra sidan skulle då ju pengarna varit investerade på annat sätt, så det är svårt att jämföra. Sedan låter det alltid så mystiskt med “unika investeringsmöjligheter”, helt krass så var det saminvesteringarna som vi var ett gäng som gjorde i Patreon-communityn under förra året. Ibland trillar man över bra möjligheter och då gäller det vara ombytt till matchen. Problemet är ju att det bara blir ytterligare ammunition till dem som vill avfärda det som “tur”, “inte till för mig” etc. ![]()
![]()
Precis som det inte är raketforskning att beställa en lambdasond från Tyskland och byta själv på en Volvo V70?
Vi har alla olika utmaningar i livet och vad som är enkelt för mig kan vara svårt för andra. Alltid bra att vi försöker hålla detta i bakhuvudet och inte ta givet att det som är lätt för oss även är lätt för alla andra ![]()
Touche… Tack (och sorry). ![]()
![]()
Syftar ovanstående på punkt 8 och 16 i listan över hur Elisabeth gjort och blivit värd ca 4 milj kronor, alltså i runda slängar hälften av 1 milj dollar?
Det är ju t.ex. en av de sakerna som jag försöker göra på Patreon genom t.ex. det som vi börjat kalla för #AnalyseraTillsammans. Där tar jag ibland upp möjligheter till investeringar som är direkt olämpliga för de flesta, även där tjatar jag om indexfonder, men under vissa omständigheter kan de fungera / vara lämpliga - Storskogen var t.ex. ett sådant case.
Där “bytte” vi t.ex. illikviditetsrisk mot avkastning. Nu kunde och kan inte alla vara med, men alla kan vara med och läsa på t.ex. prospekt, vara med på presentationer och framgent tänkte jag organisera det ännu mer strukturerat genom tema-träffar där vi analyserar kanske 1-3 case om året. Just för att lära känna igen sådana möjligheter.
Vet inte och känner väl inte heller att det är superviktigt utifrån perspektivet att Elisabeths liv har ju ingen större påverkan på mitt liv. Det intressanta är vad man kan göra och inte göra själv. Det kommer ändå inte att gå att kopiera Elisabeths resa av den enkla anledningen att man inte är Elisabeth med alla henns styrkor, svagheter, förutsättningar, erfarenheter och liknande. Det är ju inget “recept” vi pratar om.
Min tanke med både avsnittet med @RikaKvinnor, @Monica, Jimmy och andra är att visa att det:
-
Det går att ta en genväg under en ekonomisk resa, det är inte enkelt eller lätt, men det går.
-
Det finns olika sätt att göra det beroende på ålder, erfarenheter och förutsättningar
-
Det finns saker man kan inspireras från och andra saker man kan kopiera (t.ex. tankar kring boende som Elisabeth har)
Genvägen tänker jag här handlar just mer eller mindre om FIRE och göra det på säg 10-15 år. Medan det tar längre tid, men kräver ingen ansträngning, tid eller energi om man gör det genom passivt sparande i t.ex. indexfonder.
Haha tack @janbolmeson jag kunde inte beskrivit det bättre själv.
Enda tillägget jag skulle göra är att
“Ha ett väldigt tydligt syfte och mål” 
Och i min mening hänga med människor som har helt andra mål för att utmana om ens egna mål är de rätta. Diversifiering även här! ![]()
Visst, jag håller med dig, men till en viss gräns.
Det finns helt olika kulturer kring vad “gemensamma” aktiviteter saker skall kosta i olika vänkretsar. Resor, presenter, restauranger, bilar etc.
Att “hänga” med “fel” personer kan leda till att även den med hög inkomst inte har något sparande kvar. Jag har sett det ganska tydligt själv. Speciellt när den utan “ärvda” pengar skall hänga med “The Trust-fund babies”.
Njae, jag betalar aldrig för någon annan.
Går jag på restaurang med någon jag vet har det knapert så får den personen välja eller tar jag en en bra ”sylta”.
Om jag går med någon med väldigt mycket pengar så betalar jag för mig själv oavsett notan.
Nu tänkte jag mest att hänga med människor pga av olika mål och värderingar … inte nödvändigtvis om pengarna i det sammanhanget. Penga frågan går alltid att lösa, men kräver ju att båda vill betala för sig själv. Annars blir det så fel