225. När livsgnistan släcks av att bli dollar-miljonär!? | Intervju Elisabeth Svensson

Mitt resonemang: Det handlar inte om att betala för andra, utan att betala för sig själv när man dras med i ett “jet set”-liv, blir snabbt mycket dyrt.

1 gillning

Ja, men jag förstår inte vad jet set liv/polare ska ge för ny input. Det vet man ju rätt väl vad det handlar om - makt och pengar :grinning:

Man brukar väl säga att man ska gå i “passion” istället för i “pension”. Det är väl extra passande i FIRE-sammanhang.

3 gillningar

Risken med FIRE är väl att man så tydligt vill FRÅN något istället för TILL något. Resan mot målet kan bli en passion och skapa ett driv och en livsglädje. När målet då är uppnått (gäller ju oavsett vad målet är) blir det lätt tomt innan man hittar ett nytt mål. Själv hade jag som mål att träffa en bra man, köpa hus, få en först en pojke och sedan en flicka (drömma kan man ju alltid). När exakt detta inträffade drabbades jag av en tomhet trots att jag hade allt jag ville. För nu var jag 27 år och hade uppfyllt alla drömmar jag haft som tonåring fram tills dess. Och att leva resten av livet utan drömmar kändes rätt trist. Att hitta nya drömmar är inte alltid lätt och tog i alla fall i mitt fall flera år. Det betyder inte att jag inte var lycklig, men en tomhetskänsla fanns ändå där.

2 gillningar

2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Kan man på Patreon bara ta emot innehåll om investeringar?

Tack, vad underbart formulerat! :grin:

När jag var 30 och bestämde mig för att åka till Västafrika för att jobba med Ebola fick jag kommetaren “Men tänk på dina framtida barn!”
På riktigt. Jag var singel vid den tidpunkten dessutom. Jag åkte ändå givetvis, men hade önskat att någon kanske hade oroat sig för mig istället för framtida avkomma som ännu inte sett dagens ljus :smiley:

Nu har jag en partner och hjälper till att försörja två bonusbarn så har inte valt bort avkomma av ekonomiska skäl om någon tror det.

6 gillningar

Förlåt, men att du ens behöver skriva detta gör mig helt jävla mörkrädd över vad folk väljer att fokusera på 2021. Du hade varit en förebild för mig oavsett barn eller ej.
Keep up the good work och känn inte att du måste berätta för kreti och pleti om dina tankar kring ev framtida barnafödsel för att din fantastiska ekonomiska resa inte ska förminskas! Fett grattis till en dollarmiljon syster! :star_struck:

14 gillningar

Varför är 2021 så speciellt att man inte kan ta upp att de är dyrt med barn?

Kan man inte?

Sedan håller inte jag med om att barn måste vara dyrt, men det handlar nog mer om lifestyle creep och konstiga förväntningar. I min bok kostar självklart mat slantar och utöver det kostnaderna för ett större boende, men utöver det då? Båda mina har pysslat med fritidssysselsättningar som kostat modest. Dagis är ju nästan gratis, kläder kan ärvas, reafyndas, tvättas (så man inte har tusen plagg per storlek) osv. Utöver det tillkommer vab, men det beror på hur man jobbar, om andra kan passa, om man kan vobba etc. Semester? Samma där, man måste inte åka på årsbasis till Thailand.

Blir det mycket? Ja. Blir det så mycket som fk säger i sina tabeller? Nej. Kan man lägga precis exakt hur mycket som helst och aldrig säga nej till någonting ens barn önskar sig eller pekar på? Absolut.

3 gillningar

Sverige har tyvärr blivit ganska otryggt. Det leder till att många försöker köpa den tryggheten de kan till sina barn när de väljer boende. Detta leder till ansamlingar med familjer som har god ekonomi, och där många, nästan alla, familjer väljer att kosta på sina barn mycket pengar. “Har inte ni pool?”

Givet den situationen, kan man självklart alltid som förälder säga nej till alla extra “onödiga” kostnader, men det tror jag kan bli ganska jobbigt för barnen i längden, att ständigt vara den som inte har får eller kan, jämfört med alla andra vänner.

Lite som att leva i det som kallas “barnfattigdom”, men i ett övre-medelklass-/överklassområde.

Som barn är de ju dessutom mer låsta vid sina klasskompisar och sin närmiljö, de kan inte lätt söka andra vänner, så är det ju inte som vuxen.

Vad ni än tycker om detta, är det något att tänka på, när ni väljer bostad till er familj. Att bo dyrt, kan bli väldigt dyrt.

1 gillning

Vad är otryggt i Sverige?
Hur många procent av vårdnadshavare i Sverige är det som försöker köpa den tryggheten?

Jag provade att googla men hittade tyvärr inte själv någon statistik på det.

2 gillningar

Jag håller med om detta, jag upplever att man lätt hänger på din omgivning. Om de man umgås är dödliga så blir man lätt det själv också. Och inte alltid så enkelt att inte göra det.

Ex, jag har några kompisar som typ alltid äter ute om man ska gå och dricka öl, och några som avser att vi ska äta hemma först. Beroende på vem man joinar so blir priset för en utekväll ganska olika.

2 gillningar

Fast det där handlar mycket om ens egen otrygghet. Vi har inte pool och vi har inte Netflix. Jag är säkert världens sämsta förälder. :wink: Man måste inte alltid säga nej, men oftare än många tror. Ger man tid och engagemang till sina barn har man gett mer. Jag och barnen pratar om osäkerhet, ekonomi, sexualitet, oro, kärlek, meningen med livet och ägnar oss åt “lättare” ämnen som intresserar oss också.

Poängen är att varken poolen, abonnemangen, märkeskläderna eller mobilmodellen ger den egna personen något värde. De är som liknelsen med statusbilen som ofta tagits upp i RT. Ingen ser föraren, alla ser bilen och vill ha den själv. Jag är övertygad om att livsgnistan, tryggheten, självsäkerheten etc boostas mer av en god föräldrarelation än alla prylar och staket i världen.

Kalla det flummigt om ni vill. Jag är iaf glad åt den relation jag har med mina tonåringar idag.

9 gillningar

Möjligen beror det på vad målet är. Tex skulle jag GÄRNA ha folk i bekantskapskretsen som går sina egna vägar, är levnadskonstnärer och vill forma sina egna liv efter eget huvud. Av olika anledningar, ffa mitt yrke och min bakgrund, har jag få såna bekanta som lever vad jag skulle kalla ”vaket”, vänder på stenar, provar, tänker om och inte bara flyter med strömmen. De får gärna vara mer kreativa med sina liv än vad jag är så att jag pushas framåt. För mig handlar detta mindre om pengar och mer om mindset. Känner en del rika personer som lever väldigt ospännande liv mitt i normen. Ditåt vill jag inte.

Diversifiering på just det målet känns alltså inte som det behövs för utvecklingen, däremot kan det förstås vara trevligt ändå.

3 gillningar

Exakt! :slight_smile:

Men det låter lite som att du skulle behöva omge dig med människor som kommer med nya infallsvinklar både om sparande och livet i allmänhet.

Vill man det så får man försöka hitta dem utanför sin kokong, eller gömmer de sig i kokongen och bara säger/gör det som all förväntar sig av dem.

Utanför kokongen får man väl försöka med någon annorlunda aktivitet för att träffa annorlunda människor. Vi svenskar är ju inte så himla sociala alltid, så det går inte så ofta att bara börja lära känna någon på ett fik eller i parken. Lite kallprat, ja, men därifrån till att träffas över en fika/lunch är ibland ett stort steg.

Tänker att om man flyttar, går en drejningskurs, går med i en fotbolls supporterklubb, bokklubb eller något liknande så träffar man ”naturligt” nya människor där man kan hitta guldkorn.

Sen ska man inte förringa chansen att bekanta och vänner i kokongen också går med tankar som inte luftas av ”förväntan” att man bara ska köra på i samma hjulspår.

Jag/vi har begåvats med lite udda typer genom familjen och genom att ha flyttat runt väldigt mycket, mest utomlands. Samt att inom bekantskapskretsen genom att själv börja prata om i Sverige ”svåra” ämnen som lön, pengar, målet med livet, hur länge man vill jobba, vad skulle jag vilja göra om jag inte jobbade, vad tycker jag är riktigt kul etc etc så märker man rätt snabbt vilka som grunnar på samma saker.

Ombett ja men tänker att det kanske ger lite idéer? :slight_smile:

4 gillningar

Det hade varit mer intressant att höra om de investeringar som verkligen gett något, som t ex patreoninvesteringen, än om hur man kan hyra ut en parkeringsplats för några kronor. Särskilt som det är en betydligt mer okänt värld med den typen av investeringar.

1 gillning

Kolla tex här:

Samt:

https://www.patreon.com/rikatillsammans

:wink:

Men alltså att kontrollera sina kostnader och skapa många passiva sidointäktsströmmar som överlever efter att man slutat jobba är ju superviktigt!

Se det så här, kör du fire kanske du jobbar i 20 år, men du lever 50 år efter det. Så det du gör för att öka de intäktsströmmar som avbryts när du aktiverar fire har du bara nytta av i 20 år, men att spara in kostnader har du nytta av i 70 år.

Ta dina kostnader gånger 70 år och lägg till eller ta bort några tusenlappar i månaden så ser du hur stor skillnad det gör. Vi pratar om miljoner i skillnad i kapital direkt. För att hyra ut ett par p-platser…

Att dessutom minska kostnaderna så att man hamnar under brytpunkten för när kapitalet självgenererar sig på grund av avkastning är också helt magiskt.

Du kan välja att behöva tjäna in massa miljoner extra, eller helt enkelt snåla lite, och gå i fire mycket tidigare.

Så jo, alla småhack som att hyra ut parkering, del av hus osv tyckte jag var rejält relevant/intressant. Det visar på en driftighet och förmåga att prioritera som många saknar och inte heller förstår vikten av.

2 gillningar

Med risk för klyscha:

Många bäckar små, blir med ränta på ränta en bamseå

1 gillning

Jag hittade följande forskning kring föräldrars prioriteringar när de väljer bostad:

Så kallad White Flight påbörjas enligt forskning vid runt 3-4 procent utomeuropeiska invandrare i ett bostadsområde.

– Ja, vi hittade en så kallad tipping point på 3–4 procent. När andelen utomeuropeiska invandrare är så stor i ett bostadsområde så börjar de infödda svenskarna flytta därifrån, säger Emma Neuman, nationalekonomisk forskare vid Linnéuniversitetet i Växjö.

Högutbildade och höginkomsttagare flyttar först, vilket leder till att den etniska segregeringen sker parallellt med en ekonomisk.

I samma artikel står även:

I ett annat forskningsprojekt har sociologen Maja Lilja vid Örebro universitet djupintervjuat småbarnsmammor, för att studera resonemang kring mångfald, svenskhet och bostadssegregation:

– Många talar om etnisk mångfald som en berikande faktor, men när man ska flytta eller välja skola till sina barn blir frågan konkret, och då väljer man (=samma personer som tidigare hyllade mångfald) ofta någon form av svenskhet. Man uttrycker det som att barnen inte ska hamna i minoritet, eller att man är noga med deras svenska språk.

Det handlar om att man vill ha en ”tillräckligt” svensk miljö för barnen, så att de kan växa upp till svensk medelklass. Man prioriterar därmed i sina faktiska val oftast ett etniskt svenskt och homogent område, eftersom man uppfattar det som bäst för barnen. ”Föräldrar i dag tycks hamna mitt i en segregationsproblematik där många föräldrar tycks försöka undvika segregationens negativa effekter, genom att undvika vissa bostadsområden och dess skolor,” skriver Maja Lilja i sin doktorsavhandling.

Källa:
Segregeringen ökar i Sverige | Forskning & Framsteg

Direkt från grundkällorna:

image
http://oru.diva-portal.org/smash/get/diva2:794168/FULLTEXT01.pdf

Essay I investigates how the residential mobility of Sweden’s native population contributes to ethnic segregation, by applying regression discontinuity methods. The results show that the growth in the native population in a neighbourhood discontinuously drops as the share of non-European immigrants exceeds the tipping point. Tipping is driven by the departure of natives and their avoidance of tipped neighbourhoods. Tipping behaviour is selective in the sense that highly educated and high earning natives are more likely to leave neighbourhoods that have tipped.
Essays on Segregation, Gender Economics, and Self-employment

3 gillningar