Du har rätt i mycket av vad du skriver, men om barnet är den enda, eller i en liten grupp på kanske 2-3 personer, som inte har något eller inte får göra något, då tror jag det kan bli jobbigt för barnet. Man får noga välja vilka sådana situationer man skall skapa.
Jag håller med, exempelvis kan jag förstå grejen med jacka av rimligt märke el dyl, men börjar man tävla i pool och utlandssemestrar får man ta snacket med barnet… anser jag.
Bissart sammanhang om alla åker utomlands på semestern…
Men för barn är det väl upplevelsen och inte platsen som är viktigaste.
Lite anekoiskt bevis, har en bekant som under en semester åkte utomlands 2 veckor med sina barn. Tog med dom på utflykt till Legoland, Kolmården samt Gröna lund. På slutet av sin semester tog de med sina barn på en båtförd i deras lila Jolle i en svensk insjö som avslutades med en nattsövernattning i ett tält. Efter semestern så var det enbart båtutflykten som barnen pratade om med sina kompisar…
Duschbegränsning är fullständigt rimligt. Den andra kommentaren om sammanhang handlar mer om det externa trycket ni verkar leva under. Påtvingad lifestyle creep känns inte roligt.
Enligt min kära moder (som alltid sparar läsvärda grejer i tidningen** till mig, vare sig jag vill eller ej) var det nå’t “om en FIRE-tjej idag”. Jag gissade namn och det verkade stämma. Jag ska hämta tidningen** senare idag.
** Tidningen är i det här fallet självklart Sydsvenskan. Finns det andra?
Undrar en del om det som står om Elisabeth Svensson. Man fick tillgång till investeringar som vanligt folk inte får tillgång till. Som jag tolkar artikeln i Sydsvenskan så nästan fördubblades sparkapitalet på ett år?!? (Stycket som startar med “Förra sommaren”)
Vilken typ av investeringar är detta?
Stämmer min tolkning om dubblering på ett år? Var det alltså den här svårtillgängliga investeringen som lyfte sparkapitalet med 100% på ett år, från sommar till sommar som artikeln antyder?
100% på ett år brukar anses vara förknippat med hög risk. Vad gäller i detta fall?
Jag hoppas på (inte räknar med) dubblering av mitt kapital på 3 år men här antyds att man mellan två somrar nästan dubblerat sitt kapital. Klart man blir nyfiken!
Jag menade mest investeringen. Jag lyssnade på avsnittet och förstod inte alls det som att dubblering skett på ett år. Hur du lyssnat/tittat på avsnittet?
Jag har lyssnat på avsnittet men jag upplevde det som rörigt så jag kan ha missat någon detalj. Här uttalade jag mig baserat på det som står i artikeln från Sydsvenskan. Stycket som startar med “Förra sommaren”.