Med den summan och åldern sitter du i RIKTIGT bra sits om du kan undvika göra stora misstag med kapitalet framåt. ”Skynda långsamt” så kan du i princip fördubbla själva grundkapitalet vart 10:e år UTAN att behöva spara/tillföra mer
Resan dit beskriver du som fokus och disiplin. Det har det säkert varit men fundera också på hur mycket risk/tur du tagit/haft? (Du skriver att klockan motsvarar 1-2 månadslöner för dig som jag tolkar det)
Är det realistiskt/vettigt att fortsätta med samma risk för HELA kapitalet eller kanske du ska se till att tänka mer långsiktigt/stabilt med en större del/det mesta, tänk ”stay rich” och sen fortsätta med risk/chans för en mindre del =ev bara det nya sparandet du tillför t ex? Många som råkar pricka rätt aktie/fond/vara får gärna lite fööör stärkt självförtroende och tillskriver det allt för mycket till skicklighet och åker sen på en rejäl djupdykning i senare skeden.
Så OM du har gnetat ihop pengar (dvs inte mest tur/risk) så kan man nog säga att ditt problem inte är att du unnar dig för mycket utan kanske snarare tvärt om. Du kanske är fööör snål med dig själv? I förlängningen av det så varför ska du INTE unna dig något på den nivån om det är ditt intresse och du har det kapitalet? Man måste våga FIRA sina framgångar, varför har man annars slitit?
Visst finns det risk för livsstilsinflation! Första gången man köper något extra dyrt/extravagant känns väldigt speciellt/nervöst. Jag jobbar ju själv med bilar och minns själv nervositeten/känslan första bilen jag köpte som kostade 4x så mycket som någon bil jag köpt tidigare. Ghaaaaa! Vad har jag gjort??? Idag känns motsvarande nivå som väldigt odramatiskt.
Så man bör nog vara lite vaksam, det nya/dyra blir snabbt vardag utan att man kanske värdesätter det lika mycket längre. Då kanske det är bättre bromsa och lägga pengar på något ANNAT (kanske klart billigare) som ger känslan igen? För mig kan en entusiastbil för 50000kr och 50hk och en för 1000000kr och 500hk vara lika rolig/intressant. Då kanske ett fint fiskespö för 15000kr kan ge samma wow-känsla som en ännu dyra bil?
Angående jante/signalvärde. Min bild är att många/de flesta entusiaster faktiskt har fina grejor ”för sin egen skull” INTE främst för att skryta med eller visa upp. De personerna som verkligen ÄR entusiaster brukar, åtminstone jag och många jag känner beundra och se upp till för deras kunskap/engagemang/intresse/glöd osv. Är alltid kul höra en riktig nörd prata med passion och ödmjukhet om sitt intresse. Oavsett om det är klockor, resor, blommor, hundar, Märklintåg, träning eller blockflöjt!
Sen finns det en grupp som egentligen inte är entusiaster och där köper de vissa dyra prylar mer för att skryta och visa utåt än att de har ett genuint intresse. Då märks det ganska snabbt och här brukar nog Jante/avundsjukan/signaler slå mer åt det negativa hållet.
Så, javisst det är främst klocknördar som ser/bryr sig MEN jag hade ändå varit försiktig på ett nytt jobb/stad/umgänge och särskilt i en ”traditionell” bransch som industrin. Det kan vara smart att ligga lite lågt i början tills man är en i gänget som PERSON utan allt för mycket utstickande signalattribut som de omkring en väger in/värderar/ser. Sen när de känner dig blir det liksom lättare och (för)stör mindre om du visar upp fler sidor av dig, att du t ex gillar ovanligt fina/dyra klockor osv.
Sen som föregående skribent skrev. Det finns en ”Mental” kostnader också med fina grejor. Blir man FÖR rädd om de förtar det ofta mycket av känslan. Där man också ska vara sunt medveten hur lätt det är söka/Googla och få fram saker om en person när man väl vet vem de är.