23 år, 3 MSEK investerat. Är det rimligt att köpa en finare klocka för 60k eller tänker jag fel?

Nej det är snarare tvärtom att man inte ska visa sig som nyrik (vilket jag då gör helt fel men alla i min familj har det mycket gott ställt).

min familj skulle skämmas om de visste det

1 gillning

Jamen har du knåpat ihop en så stor förmögenhet själv redan och känner att du kommer fortsätta spara och investera på samma sätt framöver är det ju bara att köpa klockan! Den kommer dessutom med största sannolikhet att stå sig bra i värde.

Rikedom handlar inte alltid bara om pengar pengar pengar och alternativkostnaden som många tjötar om hela tiden handlar inte bara om ekonomi utan även om glädje i livet och att unna sig det man verkligen är intresserad av och har råd med!

2 gillningar

Tack för svar!
Verkar rimligt. Det finns ju många adelsfamiljer, men generellt är ju den svenska överklassen mer väluppfostrad och artigare än oss andra (jag är uppriktig). Själv har jag pengarna, men saknar den goda uppfostran!

1 gillning

Min släkt är från slutet av 1600-talent så still going strong.

Vi är ingen överklass men övre medelklass skulle jag nog säga, lite svårt det där.

Där känner jag absolut igen mig, uppfostran att äta med bestick på rätt sätt, duka på rätt sätt, tugga med stängd mun inte smacka. Viktigt med bra bordsskick.

Vara artig, trevlig och snäll mot alla, ingen klassförakt eller vara nedlåtande mot andra. Jag är väldigt så, pratat flera gånger på krogen med ensamma män som vill ha någon som lyssnar medan andra skrattar åt dem. Till andra personer med ännu bättre gott ställt än mig själv.

Kulturellt överklass, skulle jag säga.

I min familj bryr vi oss mycket om siffran på kontot och antalet kubik i skogen. Man skall bete sig väl i det som är viktigt, men kommer någon och snackar om bordskick då skriker vi som stuckna grisar. (Detta är min sida av släkten. Det finns en överklassida också…. De är väldigt bra människor, men vi lägger vikt vid olika saker.)

1 gillning

Tack för dina svar, också intressant att höra. Spännande med överklass i släkten – jag har också det lite mer på håll men då är det ekonomiskt.. I min närmaste familj har vi däremot en stark ekonomi alla i familjen.

1 gillning

Hur når man 3miljoner som 23 åring :joy: Snälla bli min mentor.

2 gillningar

Jag skulle personligen aldrig köpa en klocka för en tiondel av det priset. Ser inte vitsen.

Men jag tror de viktigare frågorna är att fundera över är för det första om det finns nåt annat du kan göra för de pengarna som är mer berikande. För det andra, med den hedonistiska löpmaskinen i åtanke så skulle jag passa mig för att bränna så otroligt mycket pengar på en statuspryl. Nästa gång du vill fira, hur ska du göra det då och hur mycket pengar kommer det att kosta. Det är sällan utgifter går ned med tiden…

I relation till den större frågan om vilken nivå av konsumtion man vill ha, så kastar jag in det här resonemanget:

Kolla nivå 3-4.

1 gillning

En 18-åring med 100.000 kr placerat behöver spara 37.000 kr i månaden i 5 år med 10 procents avkastning för att nå 3 milj. Som exempel.

Är det något forumet verkar ha överskott på är det unga människor med stora portföljer.

1 gillning

Helt rätt att satsa på en riktigt klocka istället för en smartwatch/träningsklocka. De har sin funktion till träning, men inte annars. Det blir som att ha stövlar till kostym eller vad man nu bär på jobbet, praktiskt men inte helt hundra. :slightly_smiling_face:

Bästa tipset är att se på recensioner på nätet och Youtube så du är säker på vad du köper. Prova om du får möjlighet då alla klockor inte sitter lika bra på alla handleder.

Santos (Dumont) bär ju en rik historia som den första modellen som armbandsur för män. Den finns ju både som ny, neovintage och vintage, mekaniska och kvarts. Alla med sina fördelar och nackdelar, så därav tipset att läsa på ordentligt.

Kan vara bra att kolla upp vad en service går på då det lär behövas för eller senare. Finns det inte papper på att den är servad i närtid så räkna in den kostnaden i priset.

Sköts den väl och servas regelbundet kommer du kunna ha den resten av livet. Märken som du tillfogar eller adderar bär din historia till kommande generationer.

1 gillning

Köp den inte. Den visar tiden och kanske är ganska snygg för att vara en klocka. I övrigt tillför den noll värde, Du kanske tycker att den tillför dig glädje, men det är bara irationell tankesmörja. Vänj dig av med det, man bör aldrig hänga upp sitt sinnestillstånd på fysiska ting. Lägg tiden och tankekraften på annat (relationer, fysisk och mental utveckling)

2 gillningar

Han bifogar en länk till sin LinkedIn-profil. Gå in där och bedöm själv. Om han är ett troll så är även LinkedIn-profilen en del av det. Förmodligen inte, gissar jag.

1 gillning

Jag är spontant positiv till att du ska köpa klockan. Jag köpte själv en Rolex Submariner när jag var 30 år och jag hade nog bara en miljon på depån vid den tidpunkten.

Så här 15 år senare blir jag fortfarande glad varje gång jag kollar vad klockan är. Och jag har numera en fyraårig son som jag berättat för att klockan kommer bli hans när han fyller 18. Han säger ibland “bär du min klocka? Kan jag få prova den?” när jag har den på mig och ibland får han bära den.

Den klockan har varit sjukt värt pengarna så här i efterhand trots att jag hade en del beslutsångest när jag köpte den.

Jag har köpt en fetare pjäs sedan dess men submarinern kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta. Jag unnade mig den när jag var ung och full av hopp och kände att jag lyckats även om det var i början av min finansiella resa. Den gav även en skjuts i självförtroendet om jag ska vara riktigt ärlig.

Om du är som jag och tänker på klockan var och varannan dag sedan månader tillbaka så tror jag det är en utmärkt ide att slå till. Man kan bara stilla den där klådan genom att slå till, och sedan kan det vara tyst i flera år vad gäller ha-begär för klockor.

Sedan är det iofs mycket möjligt att du om tio år börjar fundera på att addera en klocka till samlingen. Men enligt min erfarenhet är man rätt nöjd och belåten i åtminstone 5-10 år efter att man slagit till på en drömklocka,

Slutligen så tror jag även att en bra klocka kan ge fördelar i slutänden. Jag är själv rätt klockintresserad och kollar vad andra män (och till viss del kvinnor) bär på armen. De få gånger jag ser någon bära en riktigt fin klocka så får jag omedelbart respekt för personen och känner en viss samhörighet. Jag nämner det oftast inte men jag tror att både han och jag noterar och vet att vi har något gemensamt. Och vi som har klockor som intresse har väl oftast en viss framgång och inflytande också. Så det är nog ofta bra att ligga väl till hos andra klockkonnäsörer.

2 gillningar

Sålde min Seamaster Professional som jag fick i julklapp 1995 för nån månad sen. Servicen hade kostat 8000kr. Detta för något som är värt 20-25 tkr.

jag köpte en Citizen dykare istället, i titan med solceller. Lätt och robust. Bättre tidshållning. Kan ligga oanvänd en månad utan att behöva ställa tiden igen. Kostade 3000. Den är objektivt ungefär lika snygg. Det är inbillning att de dyrare klockorna är så mycket bättre och snyggare.

Har svårt att se att jag kommer köpa mekaniska klockor igen efter att ha haft en i 30 år.

Sen, dina tre miljoner, har du tjänat ihop dom själv eller är det ”pappas pengar”? Det spelar roll i sammanhanget.

1 gillning

Kul att höra att det också övertid går att äga ett flertal klockor utan att egentligen tappa värst mycket pengar, om något alls. Bra input!
Det är nånting jag har tänkt på och kollat upp en del, däremot hoppas jag inte på att få tillbaka 100% vid eventuell försäljning, det hade känts som lite önsketänk. Speciellt när det handlar om den första dyrare klockan jag ev köper.

Riktigt bra input, för visst är det så. Ägande över tid i kombo med att sälja klockan för exakt samma som du köpte den för, är som du säger, inte direkt en vinst, Inte heller att gå ±noll.

Det där med whisky lät ju kul, du valde rätt intresse! Själv är jag inte största whiskydrickaren ännu men det kanske kommer med ålder? :stuck_out_tongue: vem vet.

1 gillning

Ja men exakt såtänkte väll jag med,
Sällan någon säger nånting negativt eller nedlåtande rakt i ansiktet på dig speciellt om det “bara” är en liten grej som en lite dyrare klocka. Många bär nog på det själv eller diskuterar/gossipar med andra angående det istället. Samtidigt så tar man ju en sådan risk genom att bara vara sig själv. Nog florerar det skitsnack om oss alla där ute nog.

Det blir inte just Stockholm för mig så visst kan det finnas mer avundsjuka där, har inte riktigt det perspektivet så jag kan kommentera så tack för den inputen.

Skulle nog säga att ”skitsnacket/rykten” snarare går snabbare och sprids mer till alla i samhället på en mindre industribruksort än en typisk storstad. (I storstäderna bor det mer folk, det är fler som man inte känner, geografiskt större avstånd och är större in/utflyttning)

3 gillningar

Tack så mycket,

Att jämföra ett visst köp med andra saker man hade kunnat köpa för samma peng låter ju smart! Jag brukar främst tänka på alternativ kostnad när jag räkna/tänker på större inköp så detta ska jag absolut sätta mig ner någon gång inför ev. köp och tänka över.

Jag kan tycka att 40 miljoner vid ungefär 46 år gammal är exceptionellt bra, inte så värst vanligt och har nog krävt både vilja men också skicklighet. Så jag säger samma till dig, snyggt jobbat!

1 gillning