Att använda en klocka främst för att visa tiden är för folk i min ålder nästan orimligt, men ja det är faktiskt rätt så smidigt att ha på handleden jämfört med att behöva plocka upp mobilen. Jag brukar speciellt tycka om att ha ett datum på klockan så om man av någon anledning skulle ha glömt det så har man det snabbt på armen.
Kanske inte huvudsaken till varför jag skulle köpa en fin klocka, för varför behöver den ens vara fin om det ända användnings området var att se tiden. Så såklart är smyckes delen av en klocka med i tanken, nog en större del utav den dessutom.
Ja mekaniskt känns bara coolare, inte för att det syns men det är bara en frän känsla att den rullar på av sig själv!
Väldigt bra input med service kostnader, inget jag har tänkt på what so ever. Jag följer service intervall på bilen men mer än så kan jag inte kommentera på den fronten . Jag får helt enkelt kolla upp det där lite mer inför ev. köp.
Tanken är helt klart att använda den mycket i vardagen.
Den där veckometoden är riktigt bra faktiskt! För större saker brukar jag däremot vilja vänta lite längre, jag har nog halv-tänkt på detta i ett halvår iallafall, men tanken har väl blossat ut mer seriöst nu. I början var det mer: en sådan där vill jag har när… Utan att jag hade ett faktiskt “när”, nu känns det mer rätt.
Tur att jag inte hunnit köpa min ännu då! För inte är det jag inte. Men sånt där är riktigt tråkigt asså, att man inte ska få ha sina egna saker för sig själv….
Dave Ramsey säger nånting klokt, absolut bra att ha i åtanke.
Hmm har inte direkt tänkt att ett sådant här köp skulle medföra en mental kostnad. Vet inte om det är för att man måste uppleva det själv för att fatta eller vad det beror på, ska absolut tänka vidare på ifall detta känns aktuellt för mig.
Gällande punkt 2. Jag är i allmänhet väldigt anonym gällande att visa upp pengar. Frågar någon vad jag ha i månadslön har jag kanske inget problem med att säga det, däremot är jag inte den som vanligtvis frontar med mina pengar, kanske blir lite ironiskt i och med detta inlägg, men för min del är detta inte alls lika öppet som att dela det med alla runt i kring en, men kanske är jag fel där.
Jag tar verkligen in allt du skriver och ska tänka på dessa delar noga innan eventuellt köp. Tack så hemskt mycket för ett väldigt utförligt och nog tidskrävande svar!
Jag tycker absolut att du ska köpa klockan. 60 tkr är ingenting om du har 3 miljoner.
Jag gillar klockor men är inte tillräckligt intresserad för att köpa en dyr klocka. När jag var ung och inte hade råd drömde jag om att gå in i någon av de fina klockaffärerna i London och köpa en Rolex men nu när jag kan skulle jag aldrig göra det.
Jag har fyra klockor som alla är billiga.
En sportklocka som jag köpte när jag fick en slutlön för drygt 20 år sedan. Det är en Festina Tour de France klocka som kostade kanske 3000 och det är den dyraste klocka jag har köpt själv.
En “helgklocka” som jag köpte eftersom sportklockan funkar dåligt med skjorta.
En “vardagsklocka” som jag fick av min hustru när jag fyllde 50. En Certina som nog kostade runt 5000.
En Swatchklocka i plast som jag har om jag riskerar att bli väldigt svettig, kanske vid en utflykt till mexikanska ruiner eller på en strand.
Så jag gillar klockor men nöjer mig med billiga klockor.
Väldigt kul att du tar upp detta. Det är helt klart relevant omän frågan från början var angående klockor. Ekonomi är kul i alla dess slag!
Min riskvilja är helt klart måttligt hög till hög jämfört med snittet. Jag har egentligen sedan start kört på aktier, men alltid haft en grund i fonder. Däremot har dessa fonder inte utgjort något större del av mitt innehav nästan någon gång. Endast första tiden av min investerings/sparar resa då jag vid den punkten inte hade lika bra koll på varken aktiemarknaden eller omvärlden. Ett klokt val enligt mig, jag var helt klart inte redo för 100% aktie investering.
Jag har däremot aldrig varit den som chansar eller går all in i specifika företag. Grundliga analyser kring omvärlden/världsekonomi/nationalekonomi och vad den kan ge för effekt på ett visst bolag är främst så jag har jobbat. Innanhav som inte springer iväg mer än 20% är standard, detta följer jag inte i skrivande stund men har gjort och kommer göra framöver. En portföljstorlek exklusive fonder är ofta eller alltid runt 10 st företag. Företagen jag investerar i är heller inte de mest riskfyllda men det är heller inte t.ex. Investor.
Jag skriver inte detta för att försvara mig, för vad hjälper det… Mer en förklaring av situationen. Kortfattat har jag högre risk än många, men lägre risk än några. Risk med medvetenhet och kontroll, hittills iallafall, jag är inte lik kryptokillar . Men tack för att du ändå nämner det, att få sig en tankeställare och en anledning att ifrågasätta sig själv är inte dumt! Spinn gärna vidare om du har ytterligare åsikter eller tankar!
Jag brukar i runda svängar alltid kalla 30 tkr för en månadslön. Inte för att det är grundat i min egna lön. Jag har haft en väldigt bra lön som ung samtidigt en väldigt hög sparkvot, notera har. Detta gav mig en exceptionell start till mitt sparande, detta sparande har på senare tid saktat ner omän portföljens värde inte har det. Anledning till sjunkande sparande är bland annat konkurs på före detta arbetsgivare vilket gjorde att jag behövde hitta jobb snabbt. Men också att jag nu jobbar dagtid som tjänsteman istället för 5-skiftarbete (Sjukt skönt att jobba dag nu!). För att inte nämna att jag flyttat från föräldrarnas trygga och billiga lya
Gällande för snål. Från 19-22 år så knegade jag loss. Köpte inget, sparade allt, bodde hemma osv. Nu har jag flyttat hemifrån och har börjat ta tag i den backlog av saker jag behöver köpa, så som möbler, kläder och allt däremellan. Jag känner mig därför just nu generellt ganska slösaktig omän varje köp är både genomtänkt till max för att vara så billigt och bra som möjligt men också aldrig i onödan. Livsstilsinflationen är reell men i ärlighetensnamn nog ett måste.
Tack återigen för ett utförligt svar, hoppas du får en bra helg!
Lite samma här. Köpte en Rolex OP36 när jag blev miljonär för något år sen. Smart ekonomiskt? Kanske inte med tanke på alternativkostnaden men känns ändå värt det och den håller värdet.
Jag försvarar det med att jag inte äger någon bil och har redan ”tjänat igen” det. En kollega snittade 17000kr/månaden på sin bil samma år och han tyckte det var sjukt att jag köpte en klocka för så mycket pengar liksom.
Jag säger köp den om du gillar den och vågar använda den. Går alltid att sälja den och även om du backar 10k på något år så är kostnaden per användning väldigt låg.
Först och främst, stor eloge till dig för arbetet och disciplinen du lagt ner för att komma dit du är idag (finansiellt). Således har du lagt en gedigen grund för framtiden redan, trots din unga ålder. Klapp på axeln ska du ha.
Är själv 25år med relativt sett stor investerat kapital för min ålder. Och jag resonerar som sådant att man också måste unna sig själv med sådant som ger mervärde för en själv. I mitt fall har det varit konst, kurser och upplevelser, även bostadsrätt. Med detta sagt är jag också av uppfattningen ska man t.ex köpa en klocka i den prisklassen bör man inte sälja av något utan finansiera det med icke-investerade pengar. Men detta kanske är en självklarhet
Har betalat ca 10 000kr per år för att gå kurser i blomsterbindning och silversmide. Tavlor och annan konst jag köper ligger väll på 10 000-15 000kr per objekt. Andra upplevelser kan vara mindre resor eller utflykter samt spavistelser. Givetvis svider det att t.ex göra större köp som bostad eller liknande. Men allt är relativt i förhållande till ens privatekonomiska förmåga. T.ex 60 000 för en klocka kommer kännas men glöms bort ganska fort. Köp av bostad den svider betydligt mycket mer, utifrån min erfarenhet. Eftersom det handlar om en betydligt större summa pengar (köpte mitt boende utan lån pga var och är student). Detta gjorde att jag lite tappade sparglädjen och motivationen under ca 1 år.
Vad det gäller generell konsumtion så ska man konsumera efter sin ekonomiska förmåga på icke lånade pengar. T.ex mitt hushålls utgifter på mat är högre än vad som kanske är rimligt för två personer. Till och med högre än våra boendekostnader. Men å andra sidan, att köpa det jag gillar utan att bry mig om priset är för oss lyx och livskvalitet.
Värt att tillägga är att man aldrig ska unna sig eller konsumera på den nivån att man försummar sitt sparande. Men ett alternativ är att kanske dra ner på sparkvoten till börsen och istället spara en del pengar på ett ränte sparkonto till framtida konsumtion, dvs ett så kallat lekkonto.
Kontentan det finns inte en given punkt när det är rimligt att börja använda sitt kapital. Allt beror ju på vad man har för långsiktigt mål med sparandet. Tycker snarare att man under hala resan ska unna sig saker och ting som ger en mervärde med moderation. Köp klockan!
Förstår ärligt inte hur ni vågar gå I stan med så skrytiga plagg på er. Kommer ihåg när jag köpte en duvetica dunjacka för 4000. Rabbat från 6000 för 5 år sedan.
En dag när jag gick hem fråga 2 utländska unga mig om det var en moncler. Jag sa nej och bara fortsatte gå. De förföljde mig i början tills de såg att jag märkte att de förföljd mig. Då gav de upp. Att jag var supertränad var mest troligen det som hindra att jag blev rånad. Och det var bara för något de trodde kostade 10 000. Och alla blir inte rädda av att man ser stark ut. Så såvida ni inte är kända för att ha spöat 10-20 personer själv, fattar jag inte hur ni våga går runt med kläder och klockor för 50-70 000 på er.
Det är helt vansinnigt att lägga så mycket pengar på en klocka. En för 500;- visar tiden minst lika bra, samt att den inte kräver service för flera tusen vart 5år.
Med det sagt, att köpa min drömklocka och att bära den med glädje kan inte prissättas.
Jag köpte den, och det ger mig fortfarande massa glädje varje gång den är på armen.
Du behöver inte vara orolig för jantelagen. Sålänge det inte är en Rolex - så vet inte gemene man vad det är, eller vad den kostar. Under alla år tror jag att någon har kommenterat min 3 gånger. Då har dom varit likasinnade entusiaster.
(Det är betydligt värre att köpa en 7 år gammal BMW, där slår folk jante lite hårdare.)
Om däremot en tjej kommentarer den, så är hon precis den typen av tjej som din mamma varnade dig för
Du är 23 år och har en rekordstart i livet med ditt kapital. Jag har största delen av mitt kapital bundet i leksaker och det ger mig mer glädje än på sparkontot.
Livet ska levas, och inte sparas till sen.
Att du vid 23års ålder redan har kommit så långt i din ekonomiska resa. Visar på att du redan kontinuerligt gör kloka ekonomiska val. Så köp din klocka som belöning för att du tagit dig så långt!
Ja det är tyvärr något man måste tänka på lite nuförtiden. Jag går oftast med en klocka som kostar 400k på mig men den är okänd bland folk som inte är klockkännare.
Däremot gick jag runt med min Rolex submariner de senaste dagarna i piketröja i solen.. Jag var och besökte en liten välbärgad universitetsstad typ Ivy League, Så det kändes tryggt förutom två gånger då jag mötte en hemlös man och senare ett gäng i luvtröjor (men de var nog studenter ändå visade det sig).
Vissa klockor känns väl igen tvärs över gatan (Rolex sportmodeller) men en Cartier som diskuteras här känner nog bara finsmakare igen.
Men överlag så beror det nog också på vart man rör sig. Till vardags åker jag bil mellan jobbet, restauranger, Costco, golfbanan, mataffärer typ och då kan man bära vilken klocka som helst utan att det ska vara riskabelt. Ute på stan har jag oftast långärmat ändå så kommer det någon skummis kan man lätt manipulera in klockan under ärmen så att den inte syns.
Så det är typ bara några minuter här och där de dagar man är ute på stan i kortärmat som det kan kännas lite obehagligt.
Edit: på tunnelbanan i Stockholm och skumma områden lägger jag klockan i fickan. Tråkigt att det ska behövas men det är en väldigt liten tid totalt sett.
Håll dig till pre-loved i bra skick och undvik mer udda modeller om du inte ser dem som ”for life”. Viktigast förstås att köpa med hjärtat, inte för ”investering”. Garanterat bättre avkastning i en indexfond
Klart du ska köpa klockan. Har du 3m vid 23 år så är knappast ditt driv något problem och småpengar i sammanhanget mot vad din portfölj kommer generera när du är torr bakom öronen
Så mycket negativa kommentarer, om du byggt 3miljoner själv eller helst 1/3 så är du fan så duktig! Jag skulle dock akta mig med att skylta öppet om pengar då jag ser att du verkar ha bild på dig själv + namn.. finns många skumma typer.
Angående klockan så whatever, 60k i ditt fall är ingenting och om det nu gör dig lycklig så whatever floats your boat! Köp den dock inte för att imponera på andra för det hålet fyller man aldrig.