Nej, ledsen om du kände dig påhoppad. Min poäng var inte att påpeka att man är hälsosam eller ej, utan att det är rätt ovanligt att väga som en trettonårig gosse om man är ca 30-40 och har relativt vanlig fysik. Men de videos du länkade (jag har inte tittat på dem utan bara antar att de innehåller rörligt bildmaterial på vackra karlar som ser bra ut med och utan kläder) illustrerar nog din poäng. ![]()
Ska bli intressant att följa. Du verkar ha koll på allt.
Nyfiken om du har dietat (deffat) bort 16 kg förut?
Tja igen @Wiktor1 .
Jag har tagit RDI från sidor så som denna (detta är exempel när jag sökte på avokado).
Mycket märkligt att de skriver 5µg där men inte på D-vitaminsidan de har.
Jag lägger till D-vitamin-tillskott. Det känns OK.
Nej, aldrig 16kg. Ca 10kg som mest tidigare. Så det blir spännande att se om det går
Blir en utmaning.
Menar du verkligen att vikterna ska höjas varje pass? Det blir väl ganska snart ohållbart.
Ja ambitionen ska vara att höja sig varje pass. Ibland kanske det bara är 1kg extra. Men ofta är det även att man psykiskt lurar sig själv att man inte orkar lyfta mer. Därför är det bra att höja. Man blir förvånad hur mycket man klarar.
Man siktar alltid på att öka lite varje pass ja, 1 extra repetition eller 1-3kg mer på stången, Ett vanligt upplägg är att kombinera detta genom att sätta ett mål på repetitioner och set. Klarar du det, höjer du vikten nästa pass.
Efterhand som du blir starkare blir det svårare och svårare att få förändringar, men det räcker att ökningen är så lite som “idag gjorde jag 1 mer repetition på set nr 3 än förra gången”.
Salt har inget med högt blodtryck att göra. Är främsta målet viktnedgång så fokusera på att äta mindre, ta bort vegetabiliska oljor samt skräpmat, bröd, alkohol innan du börjar träna.
Det är väl inte hela sanningen. Salt innehåller natrium, för mycket natrium höjer blodtrycket
Första veckan är avklarad.
Här är några tankar.
Trots att matschemat på pappert såg ut att funka, så gjorde det inte det i praktiken. Den där lunche var riktigt svår att få i sig…
Vidare tror jag den var för låg på salt, för jag mådde riktigt dåligt på tisdagen tills jag åt två pickles, då jag genast blev bättre.
Så, jag har modifierat dieten och ändrat lunchen till att vara en grekisk sallad; fetaost, soltorkade tomater och oliver. Då blev lunchen oljigare och saltare och betydligt aptitligare.
Alla dagar hela veckan har jag fått äta extra mycket mat, vissa dagar dubbel portion av middagen, annars har jag fyllt på med kvarg, eller proteindricka.
Jag äter D-vitamin tillskott och fiskolja på tablett för att kompensera.
Uppdaterar matlistan ovan, under veckan.
Lördagen var ett socialt event, där det dracks en del alkohol. Dock var jag kalorinegativ ändå, för att jag hade tränat så mycket under dagen, så det kändes bra.
Jag har inte känt mig hungrig alls under veckan.
| Dag | Förbrukad energi (kcal) | Intagen energi (kcal) | Diff |
|---|---|---|---|
| Mån | 3300 | 2201 | -1099 |
| Tis | 3003 | 2151 | -852 |
| Ons | 2711 | 1796 | -915 |
| Tor | 3639 | 2457 | -1182 |
| Fre | 3537 | 2398 | -1139 |
| Lör | 3438 | 3415 | -23 |
| Sön | 2517 | 2451 | -66 |
Sammantaget en mycket bra vecka. Vågen visar -1.5kg, men gissar på att ca 1kg där är det initiala vattnet man tappar i början av en sådan här period. Skulle gissa på att veckan resulterat i ca 400-600g fett har förbrukat (vilket också kcal underskottet ungefär motsvarar).
Blodtryckets har mäts ca 3 ggr per dag, men där finns ingen märkbar effekt än så länge.
Oj vilket schema du har, hoppas du mår bra under gången, själv skulle jag bli knäpp av att äta samma mat varje dag i ett halvår
Men inspirerande projekt, lycka till!
Några förslag på kvällsläsning, du kanske har läst dem redan: (jag har läst den första och hört gott om de andra två)
Ner av David Ek
Allt du behöver veta om vikt av Lovisa Sandström
Slutbantat av Erik Hemmingson
Två veckor avklarade nu. Maten har justerats ytterliggare. Ett glas, ibland två, Kefir med kanel har lagts till. Salladen har blivit lite tråkigt, vissa dagar ändrar jag morgonsmoothien till två stora frukost smooties.
| Dag | Förbrukad energi (kcal) | Intagen energi (kcal) | Diff |
|---|---|---|---|
| Mon | 3422 | 1944 | -1478 |
| Tue | 3597 | 2374 | -1223 |
| Wed | 2871 | 1698 | -1173 |
| Thu | 3475 | 2443 | -1032 |
| Fri | 3441 | 2145 | -1296 |
| Sat | 3212 | 2339 | -873 |
| Sun | 3376 | 2218 | -1158 |
Vikten första två veckorna ser ut såhär:
| Dag | Vikt |
|---|---|
| 0 | 82.90 |
| 1 | 81.65 |
| 2 | 81.02 |
| 3 | 82.00 |
| 4 | 81.70 |
| 5 | 81.48 |
| 6 | 81.81 |
| 7 | 81.46 |
| 8 | 81.21 |
| 9 | 80.60 |
| 10 | 80.52 |
| 11 | 80.60 |
| 12 | 80.57 |
| 13 | 80.53 |
| 14 | 80.73 |
Som vanligt är det ett dropp på ett kilo ungefär när man börjar en sådan här period. Mestadels vatten, antar jag, eller kanske sådant man har i tarmarna ![]()
Lite märkligt att vikten stått helt still i 5 dagar. Det finns inte direkt något utrymme för fluktuationer då min dagsrutin är extremt konstant och dieten är extremt konstant. Just nu kan man ställa sin klocka efter min kroppsfunktion ![]()
Hur som helst, viktnedgång brukar komma i skutt, så förväntar mig ett dropp på några hundra gram här under början av veckan.
Grafen börjar ta form. Röda prickar är faktiskta mätningar. Blått streck är förväntad utveckling (-1% per vecka).
Blodtrycket märks inte någon skillnad på mätarna, dock har jag faktiskt märkt av att jag haft lite blodtrycksfall emellanåt. Jag måste vara uppmärksam. Tror inte 2-3kg på vågen gör någon skillnad än på blodtrycket, däremot har jag ju ökat träningen en del. Kanske är det därför. Kan nog vara läge med en ny 24h mätning av blodtrycket här inom några månader.
Onwards and upwards!
Superspännande resa @salladen och stort tack för att du delar med dig!
Vi är rätt lika du och jag och jag gör just nu samma resa. Jag är 171 cm lång och van styrketränare. Jag är dock föräldraledig just nu och får därför inte in mkt motion alls så min diet består endast av 1500 kcal per dag. Jag prioriterar protein lite lägre än dig, 1,6 X kroppsvikt, vilket blir ca 120 gram. Fortfarande rätt mkt jämfört med medelsvensson vad jag förstår.
Jag har lagt upp min diet så att jag skippar frukost, är ändå inte hungrig då. Till lunch och mellanmål under eftermiddagen gör jag en jättesmoothie med 91 gram protein från vassleprotein och diverse frukt och grönsaker jag har hemma, havregryn, chiafrön och yoghurt. Sen till middag äter jag samma som familjen av sociala skäl och för att inte introducera kroppsviktsstigma för barnen. På så sätt får jag i mig ungefär det jag behöver och håller mig faktiskt mätt hela dagen. Nyckeln är den där smoothien med mkt protein som mellanmål under eftermiddagen.
Jag kompletterar också med fiskolja (tran).
Jag har gjort detta i 5-6 veckor nu och har gått ner 2,4 kg.
Sötsug och alkohol är det som riskerar sätta käppar i hjulet för mig.
Som träningsnörd så kan jag lägga till att jag nyss uppfyllt min dröm och köpt hem en Rogue echo bike och Nuobell 2-32kg’s hantlar så jag kan träna hemma trots föräldraledig ![]()
Ser fram emot att följa din resa och att jämföra vår eventuella framgång ![]()
Lycka till!
Bra jobbat!
I vilket program gör du den grafen? Vilket program använder du för skriva in kalorier och viktnedgång?
Ändå en ganska mycket kaloriunderskott du går per dag, känner du inte dig hungrig? Trött? Etc
Allt är excel. Inte hungrig, inte trött. Jag äter extra r jag är hungrig. Oftast två glas Kefir eller Kvarg på kvällen. Risken för mig är att vara hungrig när jag ska sova.
Ja det är de tuffa för mig också, klarar inte av att vara hungrig innan jag ska sova…
Då var veckan förbi. Jag körde bara schemat fram till onsdagen, eftersom jag sedan fick möjligheten att åka på semester med min äldsta son. Första gången vi åkte iväg på en semester bara han och ja.
Det fick ta prioritet! Så som jag sagt från starta, det får inte gå ut över det sociala.
Idag när jag ställde mig på vågen så vägde jag massvis mer än i onsdags, men det är bara att vänta. När man äter mer kolhydrater, under en diet, så suger man på sig en massa vatten, som väger. Jag förväntar mig att det mesta av detta försvinner igen inom några dagar. Så, det är bara att fortsätta på schemat, inga modifikationer. Man ska inte försöka “komma ifatt”, eller “kompensera”, då blir det bara tuffare.
Blå linje är förväntad utveckling (-1% per vecka), röda prickar är mätningar, röda dragna linjen är trenden.
| Datum | Goal | Actual | Diff | Avg. kg/w | Total lost | Progress | Förbr. kcal | Intagen kcal | Diff kcal |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Mån | 80.78 | 80.73 | 0.05 | 1.01 | 1.77 | 11% | 3733 | 2622 | -1111 |
| Tis | 80.67 | 79.74 | 0.93 | 1.38 | 2.76 | 17% | 3154 | 2093 | -1061 |
| Ons | 80.47 | 79.49 | 0.98 | 1.40 | 3.01 | 19% | 3135 | 3842 | 707 |
| Tor | 80.31 | 80.45 | -0.14 | 0.95 | 2.05 | 13% | 2745 | 2376 | -369 |
| Fre | 80.20 | 80.17 | 0.03 | 1.01 | 2.33 | 15% | 0 | ||
| Lör | 80.08 | 2.33 | 15% | 0 | |||||
| Sön | 80.08 | 2.33 | 15% | 0 |
Kanske en dum fråga fast har du testat meditation för att försöka sänka blodtrycket? ![]()
Hur har den senaste månaden gått?
Det går framåt! Inte i den takt jag hoppats men ändå. Själva matschemat har jag fått skippa, det blev för enformigt.
Nu testar jag färdiga matlådor:)
Jag uppdaterar snart!