Efter har läst igenom “börja spara och invenstera” så måste jag försöka klargöra lite.
Alltså, att lägga undan in princip alla de pengar man spara varje månad i en global indexfond är vad som rekommenderas enligt texten, sålänge man tänkt att spara dom pengarna över en längre tid minst 4år? Typ swedbank robur eller LYSA?
Övriga pengar lägger man på ISK-konto som man kan ha på kortare sikt, reperation av bil, nöjen som en resa man vill göra om ett år?
Just nu har jag endel på ett ISK-konto, samt det största delen på något på handelsbanken. Har även något på swedbank som är något högrisk fond med som haft en utveckling av 69% sedan jag skaffade den så den verkar flyta på nu när jag kollar så den får vara.
Det jag tänker då är att jag tar en del av pengarna på ISK-kontot och lägger på någon global indexfond eller en “robot” (LYSA?)
De på handelsbanken vet jag inte vad jag ska göra med, de har inte legat på någon fond någonsin föurtom att banken hjälpte mig att lägga över hälften på något sålänge för ett tag sedan. Den andra hälften funderar jag då att flytta till swedbank och lägga över på någon global indexfond för ett sparande på en tid av ca 5 år minimum?
Så lyckas jag spara typ 12.000kr varje månad så kan jag ta 10.000kr på en global indexfond. 2000kr på ISK-kontot?
Just nu var planen att häva allt på ISK-kontot och låta det vara där tills jag sparat dit jag vill. Men det kanske inte funkar så bra, speciellt inte nu när jag ser att ena fonden på swedbank gått +69%.