Jo faktiskt. Tror du att det är något slags semester att plugga på universitetet? Det är hårt arbete det med och det behövs för vissa jobb.
Det kan tyckas så men nu är det ju ganska många som man måste försörja via arbete, inte bara för ens egen pension. Det är för barn, gamla och sjuka, de som lever på socialbidrag. Därför är tanken att alla som har arbetsförmåga ska arbeta till pension, eller möjligen studera på heltid då.
Jag tänkte snarare på pensionsmyndighetens rapporter om faktiska kompensationsgrader som pensionärer får samt studier som ligger till grund för hur systemet är uppbyggt. Men det finns såklart många sätt att se det på. Dock är 40% nog ganska missvisande och långt från både projektioner, oberoende av källa och beräkningssätt, och utfall som dagens pensionärer ser.
Jag tror ni missuppfattar @SNS (och mig). Ta två personer. Båda tar ut pension vid 65 års ålder idag.
Person A pluggade, reste och petade navelludd fram till 30-årsdagen. Därefter jobbade hen till 65 och fick pension baserad på 35 år i arbetslivet. Alla omkring person A ryggdunkade hen och grattade till pensionen.
Person B började jobba direkt efter gymnasiet och jobbade från 20 till 55 år. Därefter tyckte hen att det räckte, började tära på sparpengarna, drack piña colada och skrev sin generationsroman. All runtomkring undrade vad det var för fel i tio år och när 65-årsdagen kom var det ingen som ryggdunkade eller grattade till pensionen för 35 väl genomförda år.
Det är egentligen ingen skillnad, men samhället verkar ändå föredra person A. Detta är åtminstone vad jag menade är galet.