Tyvärr finns det ingen sådan tidsgräns utan man förväntas nog fullfölja fram till ungefär nominell pensionsålder.
65-årsgränsen verkar vara helig, men däremot höjs inga ögonbryn om start i arbetslivet sker först en bra bit efter 30.
…och dessutom i de flesta av dessa fall uppburit stöd och utbildningsinsatser från nämnda samhälle.
Exakt så !
30 yrkesverksamma år från 35 till 65 = Normalt
30 yrkesverksamma år från 25 till 55 = Suspekt
Det är knappast normalt att börja yrkesarbete först vid 35? Idag slipper ju de flesta även göra lumpen så normalt är väl snarare senast 25 till 65 för de med högre utbildning, plus höjningar från 65 och uppåt. De med lägre utbildning borde väl klara 20-65.
Jag hade kunnat ta 30 till 65 respektive 20 till 55 som exempel istället.
Poängen är att samhället, omgivningen hakat upp sig på slutålder.
Ja men det är ju för att man har acceptans för att det behövs högre studier för vissa yrken, dvs de personerna kommer i arbete senare i livet. För att finansiera välfärden inklusive pension förväntas alla arbetsföra jobba upp till normal pensionsålder. Eller studera. Inte gå och dra.
9 år i grundskolan å sen plugga i 20 år… Låter inge normalt då, men tyvärr dagens sanning … Inte undra på att riksdagen vill höja pensions åldern…
Förr snacka man om 50 år i arbetslivet, å då var större delen fysiskt arbete å för många orkade inte kroppen me de… Idag är den större delen av arbetsförda befolkligen sittande på kontor så då sliter de inte lika mycke på kroppen så då ska man väl kunna jobba ihop sina 50 år i arbetslivet…
Det är väl inte så konstigt? Systemet måste ju fungera för medellängden på tid i pension. Generellt lär ju inte livslängden påverkas särskilt mycket om man går i pension vid 55 eller 65 (finns ju såklart undantag beroende på vad man jobbar med). Däremot blir ju tiden i pension drastiskt annorlunda om man går i pension vid 55 jämfört med 65.
50 är väl att ta i. Säg att man jobbar till 65 (men åldern höjs ju hela tiden). Dra bort 50 år. Ska man börja jobba vid 15? 40 år är rimligt om man läser på universitet, annars kanske 45 år.
Brukar man inte kalla det 40/40/40 principen. Jobba 40h/v i 40år och få 40% av slutlönen i pension. Usch det låter dystert 
Det verkar ju inte stämma överens med verkligheten dock. Vanligast är ju snarare under dem förutsättningarna att man får någonstans 70-80% av slutlönen 
Inte från staten va?
Det förutsätter både tjp och privat sparande.
Tjänstpension ja, men inte privat sparande.
För att göra det rättvist borde det gå att pensionera sig oavsett ålder, förutsatt att man bidragit med en genomsnittlig summa av inkomstskatt.
Vissa svenska rapporter ger sådana siffror. Men då har de inkluderat arbetsinkomster och annat.
En brittisk rapport angav den svenska siffran 56% om jag inte minns fel. En bra bit under många andra EU länder.
Om jag inte missminner mig så brukar dessa vanligtvis fokusera på dem som tar ut hel pension utan att arbeta. Däremot så är den något högre till att börja med bland annat p.g.a. att en del tar ut tjänstepensionen tidsbegränsat.
Vem vet hur man kommit fram till den siffran om den nu stämmer ![]()
Alecta hade rätt så nyligen en rapport med sådana siffror (över 70%). De inkluderade då även pensionärernas arbetsinkomster. De tyckte att själva pensionen var oväsentlig, det var inkomsten som var viktigast att se på. Men de blandar ju äpplen och päron. Det var strax innan valet, när S regeringen hade kommandot. De kommenterade detta väldigt mycket, utan att nämna arbetsinkomsterna ![]()
Ibland kanske en mer oberoende källa är är lita på. Men de räknar ju helt olika också.
Alla vill inte plugga på universitetet å bara för man pluggat extra många år behöver väl inte betyda att man ska jobba extra få år…
Förslag man hört att man ska typ ha ett visst antal arbetsförda år innan man får gå i pension… De tycker jag är ganska rättvist…