Hej, jag och min sambo har valt en lite bostadsrättshantering i form av “Underhållsfond” för vårt hus.
Vi tog helt enkelt in en besiktningsman som fick göra en bedömning över vårt hus - vi satte oss ner och pratade om status på huset Ungefärliga tider när vi kunde räkna med större underhåll (takbyte, ommålning, potentiella fönsterbyten, dränering etc) och har därefter skapat en plan för ungefär när dessa underhåll ska ske. Vi sparar även till ett buffertbelopp för att kunna hantera när saker går åt helvete. Exempelvis ett trasigt fönster, en dörr som går sönder, disk/tvättmaskiner ger upp eller liknande.
Utifrån detta kan vi spara undan pengar till dessa förväntade underhållskostnader över tid. Vet vi att vi ska måla om huset inom 5 år, att vi inte vill göra jobbet själva och att kostnaderna då blir ca 100tkr vet vi att vi behöver spara undan ca 20tkr per år för detta. Då vi räknar med att använda pengarna inom 5 år har vi två alternativ, placera en del av dom under ett par år (tills vi kommer inom 3 års spann till användande) och sedan jobba sparkonto fullt ut. Detta förenklat för att visa lite tankar - vill du räkna med potentiell kostnadsökning för färg/målare och avkastning på sparat kapital gör detta allt såklart bättre beräknat. Vi har nöjt oss med en enkel modell för att skapa en lång plan.
Vi bygger därför ett separat sparande för just att underhålla vårt hus. Här ser vi på vilken sikt vi behöver vilka belopp och vad det är för underhåll som faktiskt kommer behövas över tid.
Är osäker på var du ser detta någonstans? Vilken bild pratar du om? Hittar inte det själv nämligen. Om man vill använda Lysa så är väl kanske en lämplig variant att ha bufferten på deras sparkonto, mellanrisk i en 50/50-portfölj och högrisk i en 90/10-100/0-portfölj. Vill man ha ännu mer pengar med låg risk utöver själva bufferten så kan man kanske även ha en 20/80-portfölj också.
Bra att du har en buffert på sparkonto! Det tycker jag själv är det bästa alternativet. Sparkonto är ju lågrisksparande redan så förstår inte riktigt vad du menar med frågan. Däremot har man ju kanske ofta flera olika typer av sparande i lågriskhinken.
T.ex buffert på sparkonto,
Sparande till resa
Eller annat sparande till nåt som ska inhandlas inom 0,3 år typ. Allt detta infaller i lågriskhinken och man kan ha flera sparkonton för olika syften.
Allt beror på riskvilja och sparhorisont och hur mycket du kan spara. Kan du spara större summor så kan man ju spara i flera hinkar samtidigt. Men själva grundtanken är nog att först skaffa buffert som infaller i lågriskhinken. Därefter komma igång med sparande i högriskhinken för framtiden (+10år framåt). Men man kan även ha flera sparanden igång amtidigt för olika syften i de övriga hinkarna också. Vet man t.ex att man vill köpa en ny bil om 6 år så sparar man de första 3 åren i mellanriskhinken därefter flyttar det specifika målsparandet till bilen till lågriskhinken de sista 3 åren. Hoppas du förstår vad jag menar?
På RT fokuserar vi ofta på aktiedelen i portföljen. Vi är duktiga på att peka ut bra indexfonder.
Men när det kommer till räntedelen så är det tystare. Vi har några trådar om ränteportföljer. Men jag vill se mer om blandportföljer. Hur bör man tänka osv.
Räntefonder är en väsentlig del i fyrahinkarprincipen för att justera risken. Att likställa räntefonder med sparkonto har funkat ett tag men framöver och över tid är räntefonder intressant.
Hade önskat att vi tog fram konkreta riktlinjer för räntefonder i blandportföljer och gärna exempel på billiga alternativ. På samma vis som indexfonder
Det svåra med räntefonder är att det finns så många olika typer och de kan tjäna olika syften i portföljen. En del vill ha räntefonder för avkastning, typ krediter och High Yield. En del vill ha så långa räntefonder som möjligt med lägst korrelation till börsen. En del vill ha inflationsskydde räntefonder med realräntefonder. En del vill endast ha korta räntefonder som ersättare till sparkonto. Tror inte det finns någon perfekt kombination av räntefonder som passar alla och alla portföljer.
Själv har jag en mix av ca 60% globala statsobligationer, 20% företagsobligationer med rörlig ränta och 20% realräntor. Mixade durationer och valutor.
Ja men precis. Det är svårt med räntefonder. Men man hade kunnat sätta upp lite guidelines. Räntefonder har inte som syfte att skapa avkastning i en blandportfölj. Man vill dessutom ha räntefonder med så lite korrelation som möjligt till aktier. De får även vara så stabila som möjligt när skiten träffar fläkten
Så man bör vara ute efter:
Statsobligationer
Svenska och globala
Medellång duration (3-8 år) beroende på sparhorisont. (På engelska är detta short term bonds och ska inte förväxlas med korta räntefonder som är en ”money Market” fund)
Låg avgift < 0,4%
Realobligations fonder är för dyra i min mening. Men kan vara bra att ha med om man vill skydda sig mot inflation. Jag personligen tycker de har haft sämre utveckling under längre tid än övriga medellånga räntefonder. Så jag har skippat dessa.
Och @MattiasA90 rörande enig med er båda - att räntefonder behöver belysas mer på RT - och att det kan vara svårt för det kan vara olika mål med innehaven. Men bara för något är svårt behöver man ju inte undvika det
Som det ser ut i nuläget spretar RT rekommendationerna rätt kraftigt i min mening.
Å ena sidan, sparkonto med insättningsgaranti, som är den ena rekommendationen för det som inte är i aktier, vilket är den ena extremen av räntespektrat med maximal kreditkvalitet och minimal ränterisk (åtminstone emot ränteuppgång, nergång kan ju sparkonto dock drabbas av).
Å andra sidan, LYSA portföljer där en del har mix aktier/räntor. Lysas räntedel är att betrakta som en hyfsat lång obligationsfond med duration på nästan 5 år, bra kreditkvalitet med i snitt A+ som dock ändå innehåller ca 20% BBB och 25% företagspapper (som har mer korrelation med börsen). Se mer på MorningStar. Jag gjorde också ett försök att översätta Lysa Räntor till vanligt förekommande obligationsfonder - inlägg här.
Det är ju rätt stor skillnad mellan dessa alternativ om man kör LYSA 100% aktier och resten på sparkonto ellerLYSA mix aktier/räntor. Inte säker på att alla är medvetna om det.
Tror det hade varit bra om det fanns några olikabasränteportföljer med olika mål
Krockkudde, korträntefond som alt till sparkonto om man behöver det som del av portfölj i vissa situationer (tex uttagsfas eller för ombalansering inte avkastning)
Bred balanserad ränteportfölj höstacken-princip a la Lysa fast med vanligt förekommande (bästa) räntefonderna för de som inte använder Lysa och för TJP för de som närmar sig uttag. Kanske även lista generationsfonder som är vettiga alternativ.
Hög ränterisk/avkastning portfölj med mycket långa obligationer för de som vill fokusera på minimum av samkorrelation med börsen. Sannolikt blir det med ETFer och långa statsobligationer
Hög kreditrisk/avkastning för de som accepterar mer samvariation med börsen med företagspapper, high yield av olika löptider
Kanske finns fler varianter men tror det ovan täcker det mesta behoven, och där de sista två nog är för mer avancerade användare.
Vill bara betona att det är räntedelen i blandportföljer jag vill se utvecklas här på RT. Rena ränteportföljer har vi diskuterat en del i ränteportfölj tråden på RT.
Det är en viktig byggsten i fyrahinkarmodellen. Där räntefonder är en motvikt mot aktier, för att balansera risk och avkastning.
För en ren ränteportfölj kan ha ett annat syfte än i en blandportfölj. T ex maximerad avkastning.
Där en räntedel i en blandportfölj är defensiv och ej avkastningsdriven. Den är konstruerad för att vara en motvikt mot aktiedelen genom att vara okorrelerade med stater och fastigheter istället för företag osv.
Ett alternativ att se på hinkarna kan vara följande:
Om man endast har buffert och högriskhink, alltså ingen mellanriskhink. Så kan en 90/10 portfölj i högriskhinken vara lämplig. Räntorna (10%) tillsammans med 15% aktier i hinken, bygger en mellanriskhink med 60/40 fördelning (totalt 25%). Så man kan se det som att 75% av portföljen är högrisk och 25% av portfölj är mellanrisk.
Om man har buffert, mellanrisk och högriskhink. Så kan man med gott samvete köra 100% aktier i högriskhinken.
Vet inte om någon har nytta av detta. Men kanske ger ett nytt perspektiv
Ingen fara vännen Alltid kul med någon som frågasätter mitt tankesätt
Jo men jag tänkte på det, med min sambo. Hon har en buffert och högriskhink men ingen mellanrisk. Mest för att hon inte har så stort kapital och är i uppbyggnadsfasen.
Så istället för tre hinkar så kan man baka ihop mellanrisk och högrisk med hjälp av 10% räntefonder. Sen när hinken är tillräckligt stor så kan man knoppa av mellanriskdelen i en egen hink.
En tanke som jag ville dela med mig, för de som bara kör två hinkar.
Men i verkligheten har vi alltid en totalfördelning mellan våra tillgångar. Och man ska bestämma sig om man ska ha en fast fördelning dvs målvikt mellan dom. Eller ej.
Vill man ha en målfördelning, ska man investera enligt den och bestämma sig reglerna för ombalansering.
Tex, i detta fall, vill jag ha 90/10 aktier/räntor i mitt investerade? Eller 80/20? Detta beslut ska jag följa framöver.
Vill man inte ha en målfördelning, gör man nåt annat.
Bör eller vill jag ha räntor för mitt kortsiktiga sparande? Eller räcker bara bufferten?
Då bestämmer jag mig till exempel att jag har 1) en cash bucket för ett års kostnader 2) en bond bucket för ett par år till och 3) resten kan jag investera i aktier och aktiefonder dvs equity bucket utan ombalansering.
Man kan också bestämma sig att man sparar alltid en viss andel i aktier och resten i kontot/räntor men inte bryr sig om totalfördelningen tills man pensionerar sig eller kör fire.
Men denna modell i vilken man kör olika blandportföljer och ombalanserar lite i denna portfölj men gör det icke i en annan portfölj och sen har lekhinken för att motivera att man kan samla all möjlig intressant s%&t i den…
Nej, det blir bara bucket madness. Det speglar ingen tydlig strategi i slutändan, tycker jag.
Ett försök att lösa ett problem som inte finns på ett sätt som inte går?
Ok. Jag tycker det är en ganska enkel metod. Och den går att utföra enkelt.
Istället för att ha tre hinkar så kan man slå ihop mellanrisk och högrisk under tiden man bygger upp sitt kapital.
Blir enklare att bygga en buffert och sen månadsspara i högrisk. Än att bygga buffert, sen mellanrisk och sen högrisk.
Därför kan det vara en god idé att lägga in 10% Räntefond i högriskhinken och på det viset bygga mellanrisk och högrisk på sikt i en hink. Sen när 25% av hinken är stor nog (t.ex. 100 tkr), så har man valet om man vill flytta dessa till en separat mellanriskhink.
Man kör alltså som vanligt. Men skillnaden att man kör 90/10 i högrisk istället för 100/0.
Det är inget problem att lösa. Det är ett alternativ för de som kör två hinkar, är unga och har ett litet startkapital
Försöker, har ett samtal just nu med förvaltarna till Captor som är riktigt duktiga på räntor. Jag är ju inte där riktigt själv.
Men landade vi inte:
Krockkudde, korträntefond som alt till sparkonto om man behöver det som del av portfölj i vissa situationer (tex uttagsfas eller för ombalansering inte avkastning)
Korträntefonder (t.ex. SEB), bankkonto med insättningsgaranti eller liknande?
Bred balanserad ränteportfölj höstacken-princip a la Lysa fast med vanligt förekommande (bästa) räntefonderna för de som inte använder Lysa och för TJP för de som närmar sig uttag. Kanske även lista generationsfonder som är vettiga alternativ.
Antingen Lysas ränteportfölj, en kombo av AMF Räntefond Mix + AMF Räntefond Lång (typ 50/50)
Hög ränterisk/avkastning portfölj med mycket långa obligationer för de som vill fokusera på minimum av samkorrelation med börsen. Sannolikt blir det med ETFer och långa statsobligationer
AMF Räntefond Lån + någon av de långa räntefonderna på 10-20 år.
Hög kreditrisk/avkastning för de som accepterar mer samvariation med börsen med företagspapper, high yield av olika löptider
Mja, laaaandat och laaaandat (på Calle Bildt manér) vet jag inte mer att det finns utspritt på X trådar med Y olika åsikter inklusive 0% räntefond är det enda vettiga (för vissa ja, för andra nej).
Inte strukturerat med olika basränteportföljer för olika syften (tex de 4 ovan) med ”bästa” fonderna och allokering mellan desamma som är relativt lätttillgängligt för de som söker sådan info.
Tycker ärligt talat det är lite eftersatt och spretiga rekommendationer, om jag ska vara lite kritisk. Sparkonto vs LYSA obligationsfond skiljer ju rätt mycket i ränterisk och till viss det i kreditrisk, vilket ger rätt olika förväntad avkastning, tänker jag.
Lite synd att det inte belyses strukturerat för i min mening borde räntefonder (för olika syften) vara rätt intressanta nu när räntorna förväntas faktiskt avkasta vettigt, äntligen. Lite som att inte prata om att öka i aktier när det kraschar
Jag har landat i min bild men kan helt ärligt inte se att det finns ens i närheten av en konsensus på det à la aktiefonder. Inte ens konsensus på att det finns olika syften där olika typer av ränteportföljer kan göra olika jobb beroende på situation. De 4 typerna ovan var bara mitt försöka att ge en struktur på det.
Jag kan beskriva imorn hur jag tänker på åtminstone 3 av de 4. Den sista HY är inte riktigt min påse men det kan ju för den sakens skull vara nyttigt för andra (som tagit upp det).
Sen finns det säkert många andra här som kan bra mycket mer än jag kan om räntor. Men jag har åtminstone försökt strukturera upp det för mig själv.