Nu återkommer jag ![]()
Jag tycker det finns lite embryo på olika ställen kring räntor - bland annat här och här. Jag gjorde en nörderi-studie här där jag försökte ta fram alternativ till Vanguards Target Retirement Funds både m.h.t. allokering och fonder (inkl. förenklat alternativ) där jag tagit in slutsatserna i det nedan.
Men jag saknar lite avslut på det, “RT rekommendationen” (förrutom sparkonto och LYSA) och kanske ett separat avsnitt, som sammanfattar allt och gör det tillgängligt för de som plötsligt inser att de behöver intressera sig för räntor av olika anledningar ![]()
Om vi bortser i huvudsak från vad den procentuella allokeringen till räntor bör vara i denna tråden, och fokuserat på ränte-basportföljer för olika syften så har det för mig landat som nedan där mina utgångspunkter är att:
-
Långsiktigt avkastar räntefonder motsvarande vad marknadsräntan är (för olika bindningstider). En stabilt högre räntenivå på marknaden (än vad vi haft senaste årtiondet) gör att räntefonder avkastar motsvarande marknadsränta (minus skatt och avgifter).
-
Priset på räntepapper är omvänt proportionellt mot riktningen på marknadsräntor. Går räntor upp så går priset på räntepapper ner, och det motsatta. Tumregel: Går räntan ner 1%enhet så går räntepapper upp 1% per års duration (löptid) som man har i räntefonder.
-
Tumregeln är att sparhorisonten bör vara minst lika lång som fondens duration (löptid) är.
Krockkudde
- Syftet är i huvudsak stabilitet, inte avkastning.
- Sparhorisont 0-1 år
- Buffert sparande
- Stabil räntedel att använda för ombalansering av portföljer (ta av räntedel för att öka i aktier i krasch, sälja av från aktier i uppgång för att lägga som räntedel)
Sparkonto med insättningsgaranti
När man kan sätta pengar på sparkonto, alltså privat kapital/portföljer som man tex. har på Avanza, Nordnet eller LYSA 100% aktier för den delen)
- Bindningstid / Duration från 0-1 år typiskt (finns längre men då är det inte riktigt i krockkudde kategorien för det är inte tillgängligt med relativt kort varsel)
- Högsta kreditkvalitet (garanterat av staten)
- Ingen ränterisk i form av att värdet inte går ner om räntan går upp (i motsats till räntefonder)
- Dock viss ränterisk i form av att värdet inte heller går upp om räntan går ner (som räntefonder gör)
Kort räntefond som alternativ
När man inte kan/vill sätta pengarna på sparkonto. Tex.
- Portföljer där man har en låg räntedel (0-20%) som ska vara stabil och i huvudsak agera som buffert för ombalansering mot aktiefonder.
- Stort kapital som skulle behöva delas upp på många banker för att inte gå över insättningsgarantin, och man vill inte använda skattekontot
- Pensions portföljer som närmar sig uttag där man kan styra uttaget genom att löpande sälja korträntefond till likvid varifrån pensionsuttaget sker månatligen (ofta så på Avanza, Nordnet, dock vanligen inte så på TJP där uttaget sker tvärs alla innehav).
Bästa fond i min mening är AMF Räntefond Kort, låg ränterisk med duration under 1 år (0.6 år i nuläget), låg kreditrisk med 100% i AAA-A kreditbetyg, och bra avgift 0.13%.
Alternativa fonder beroende på bank är att leta upp billigaste (under 0.2% avgift) korträntefond (duration under 1 år) med risk nivå 1. Tex, Swedbank Robur Räntefond Kort, SEB Likviditetsfond, Öhman Kort ränta, Länsförsäkringar Kort räntefond.
Bred balanserad ränteportfölj a la höstacken-princip
- Syftet är är en kombination av avkastning (långsiktig räntenivå), stabilitet (lägre volatilitet än aktier), och typiskt sett värdeökning i lågkonjunktur (när aktier typiskt går ner och även räntor typiskt går ner så går räntefonder då upp).
- Kan användas i alla typer av portföljer med någon andel räntor, 10-90%.
- Sparhorisont 4-5 år minst
Här har vi såklart LYSAs ränteportfölj för de som har mixat aktier/räntor enligt RTs “go to” LYSA rekommendation och är i det närmaste en ganska lång obligationsfond.
- Duration nu 4.8 år
- Bra kreditkvalitet med i snitt A+ men viss kreditrisk då den innehåller ca 20% BBB rating, och en liten del i “junk bonds” med BB rating och lägre.
- Drygt 25% företagspapper som har mer korrelation med börsen.
“Plain vanilla” fondalternativ om man inte använder LYSA så är mina bästa fonder som också är rimligt vanligt förekommande på olika banker/försäkringsbolag:
-
AMF Räntefond Mix mestadels statspapper internationellt och valutasäkrat i SEK. Ca 4 års duration men kan anpassas mellan 2-12 år. 85% med AAA-A kreditbetyg, 15% i BBB och inget i “junk bonds” 0.13% avgift.
-
AMF Räntefond Lång med cirka 50% i statspapper, knappt 20% i bolånepapper och knappt 25% i företagspapper, balans i likvida medel. 3.8 års duration. 64% med AAA-A kreditbetyg resten i BBB, så gott som inget i “junk bonds”. 0.14% avgift.
-
Storebrand Obligation med nästan 60% i statspapper, knappt 30% i bolånepapper och cirka 10% i företagspapper. 5.4 års duration. 95% med AAA-A kreditbetyg resten BBB, och inget i “junk bonds”. Avgift 0.21%.
Idealt väljer jag 1/3del av vardera om jag har alla tillgängliga och det är en ansenlig räntedel (30+%). Det matchar också vettigt den benchmark jag gjorde med Vanguard TRF över tid.
Vid lägre räntedel typ 10-20% så räcker det med 1-2 av dem i min mening. Om man vill välja bara en fond så är min prioritet AMF Mix.
Saknar jag 1-2 av dem så lägger jag det i de/den kvarvarande så länge det inte blir för mycket pengar m.h.t. motparts risk. Nu har jag inte det problemet, men hade jag upplevt det så hade jag fått leta upp en kompletterande fond på den banken (typiskt med risknivå 2) även om avgiften då säkert blir högre.
Hög ränterisk/avkastning portfölj med mycket långa obligationer
- Syftet är att få en hävarm i räntenedgång, som ofta är korrelerat till lågkonjunkturer då aktier går ner. Alltså att få en värdestegring på obligationerna för att ombalansera till aktier när de är billiga.
- För att ge någon mening så bör det vara i portföljer med en ansenlig del räntor, 20-80%.
- Sparhorisont 10+ år
Här hamnar man ofta i ETFer och mindre vanliga fonder dvs. inte alltid tillgängligt utanför Avanza, Nordnet. och den typen av plattformar. Alternativ kan vara
-
Captor Iris som investerar i obligationer, penningmarknadsinstrument, på konto i kreditinstitut och i derivatinstrument. Duration runt 10 år som kan gå upp till 15 år. 100% i AAA. Avgift tyvärr 0.7%.
-
iShares Core Global Aggregate Bond Fund UCITS investerar globalt i hela obligationsmarknaden, “höstack” principen. Duration knappt 7 år. 85% i AAA-A och 15% i BBB, så gott som inget i “junk bonds”. Avgift 0.1%. Denna skulle också kunna platsa i kategorin ovan “bred balanserad ränteportfölj”.
-
iShares $ Treasury Bond 20+yr som ingår i gamla RT portföljen och som namnet säger investerar i 20+ år eller längre US statsobligationer. Duration i nuläget knappt 18 år. 100% AAA. 0.07% avgift.
EFTerna ser mest intressanta ut pga låg avgift men kräver att man håller dem ett bra tag för att inte förlora för mycket på courtage, spread och valuta växling
Hög kreditrisk/avkastning
- Syftet är att få högre avkastning genom att ta högre kreditrisk. Företagspapper av olika kreditkvalitét.
- För att ge någon mening så bör det vara i portföljer med en ansenlig del räntor, 20-80%.
- Kan också vara ett alternativ med 100% räntor om man föredrar företagspapper som ändå har lägre risk än aktier. Obligations ägare går före aktieägare vid konkurs.
- Kan vara både korta företagspapper och längre företagsobligationsfonder
- Kan vara både “investment grade” (BBB+) eller “High Yield” (junk bonds)
- Sparhorisont beror på hur långa fonder man väljer
Här kan jag alldeles för lite i nuläget för att ens ge mig på några förslag. Det finns nog andra som är bättre skickade på det ![]()
Så det var min ränte-rant
hur jag ser på den delen av investeringsuniversumet.