Fyra-hinkarna-fundering - takbyte om ett par år och liknande

Hej!

Funderad lite kring hur man ska tänka kring planerad renovering och semester.
Vi bor i hus, två barn och har bil, är 35 år.
Vi har nog en högre kontantbuffert än som behövs, men vi planerar för fönster och takbyte inom 5 år så pengarna har fått ligga där.

Just nu har vi två hinkar, sparkonto och långsiktigt (100% aktiefonder) och funderar lite på den här mellanhinken om det är där renoveringspengar ska vara? Vart ska semesterpengar vara, t.ex. sommarsemester eller resor?

2 gillningar

Hej

Jag svarade på ungefär samma fråga kring resor här: Sparande för resor - Nr 4 av jorander

Även tillämpbart på takrenovering. I det fallet uppfattar jag att ni redan har pengarna och egentligen bara funderar på om ni kan sätta dem i arbete för att kanske kunna få lite extra avkastning innan de ska användas. Frågan ni ska ställa er där är vad som händer om investeringen minskar så att renoveringen inte kan göras om fem år utan ni behöver vänta länge.

Generellt när det gäller Mellanriskhinken tänker jag att där ska ligga pengar som man absolut inte behöver på kortare tid än tre år, men kanske inte heller med säkerhet senare. Något så när inflationsskyddat, men ändå skyddat från de värsta svängarna på börsen. I vår Mellanriskhink har vi buffert, inklusive nuvarande boende, som vi skulle behöva realisera år 3-5 in i en omställning vid exempelvis långvarig/permanent sjukskrivning eller dödsfall. Utifrån våra omständigheter har vi definierat behovet av omställningstid i sådana situationer till fem år.

1 gillning

Även tillämpbart på takrenovering. I det fallet uppfattar jag att ni redan har pengarna och egentligen bara funderar på om ni kan sätta dem i arbete för att kanske kunna få lite extra avkastning innan de ska användas. Frågan ni ska ställa er där är vad som händer om investeringen minskar så att renoveringen inte kan göras om fem år utan ni behöver vänta länge.

Ja, vi har nog 3x så mycket som behövs i buffert-hinken (sparkonto). Då vi planerar för fönster byte ganska snart (inom ett år). Men även takbyte om kanske 5 år, men det kan lika gärna bli 10 år om taket håller. Så tanken här var om vi skulle flytta över 2x av denna sparkonto buffert till ett fondkonto med 50/50 aktiefonder och räntefonder så att de får jobba vidare där i 5 år.
Annars förstår jag inte vitsen med mellanhinken, då kan man lika gärna ha en buffert för det som behövs nu och inom något år, annars allt på långsiktigt sparande?

I vår Mellanriskhink har vi buffert, inklusive nuvarande boende, som vi skulle behöva realisera år 3-5 in i en omställning vid exempelvis långvarig/permanent sjukskrivning eller dödsfall.

Vid långvarig eller permanent sjukskrivning så har vi försäkringar som täcker upp, vi har även försäkring vid dödsfall som täcker upp en längre tid. Både frun och jag har a-kassa och jag har även en inkomstförsäkring.
Men om någon av oss går bort så tror jag inte den andre kommer kunna bo kvar i huset på en längre sikt. Men försäkringarna kommer täcka upp så att det finns möjlighet att bo kvar medan man letar efter alternativ.

1 gillning

Jag tycker det låter som precis det som Mellanriskhinken är till för. När sedan framtiden blir mer klar i konturerna och takrenoveringen är 2-3 år bort är det dags att balansera om så att summan ni behöver säkras på bankkonto igen.

Låter som om ni har en plan även där. Om den fungerar med hänsyn till barnens ålder och skolgång även om det värsta skulle hända i morgon behöver ni inget mer.
Själv brukar jag göra så att jag räknar på vart och ett av dessa scenarion och ställer säkra inkomster (försäkringar etc) mot löpande kostnader i olika delar av den period som vi tror behövs för omställning, exv till ett billigare boende. Så länge det inte blir underskott behövs ingen extra buffert.
Det klurigaste scenariot jag hittat är om någon blir långvarigt sjuk och därmed inte kan fortsätta jobba i nuvarande yrke men Försäkringskassan anser att arbetsförmåga finns. Blir man utförsäkrad av Försäkringskassan gäller i allmänhet inte de privata försäkringarna heller.
Typiskt sådant som “händer andra men inte mig”. Men bättre att ha en plan som man inte behöver använda.
Med det sagt ledde vår genomgång av fyra-hinkar-principen till att vi vågade investera mer pengar både långsiktigt och i livet här och nu än vi gjorde tidigare när allt överblivet vid månadens slut bara landade på sparkonton. Jag ser samma möjligheter i det du beskriver.