Absolut, men de är människor de också ![]()
Från Aftonbladet (som refererar till Lördagsintervjun) ## Rekommendationen: Undvik rörliga bolån
Under intervjun uttrycker Thedéen en oro för att 80 procent av de svenska bolånen har en ränta på under ett år.
– Det är väldigt många som har det tufft i dag när räntorna går upp så här mycket. Vi ska fundera på det här med att ha rörliga lån tillsammans med väldigt hög skuldsättning. Det är en kombination som är ganska farlig och i det här scenariot riktigt farligt.
Hej,
Jag förstår inte riktigt logiken med att inte binda räntan är samma logik som att äga alla aktier (riskminimering). Jag tycker det är motsägelsefullt att man ska vara noga med 10% aktier per år vi planerar att hålla investeringen samtidigt som det är bra att exponera bolån (som i mitt fall är markant större än investerade pengar) mot ränteförändringar. Rubbas inte den balansen med bolånet?
Som exemplet med någon som har bundit sin ränta på 1.29% gjorde en bra affär skulle vara tur är inte riktigt hela sanningen om hen gjorde en riskbedömning likt:
A. Om räntan går ner till 0% så betalar jag x kronor i onödan.
B. Om räntan går upp 2-5% så får hen anpassa sin levnadsstandard och i värsta fall ha svårt att betala lånen.
Kommer man fram till att A är acceptabelt och B skulle vara väldigt jobbigt, då tycker jag det är rätt beslut att binda oavsett vad historisk data har visat med binda vs inte binda.
Jag håller med om att binda 1-3 år är lite kort för att trygga upp, men binda över 5 år börjar jag tycka risken att betala restränta ökar om livet tar en tråkig vändning.
Absolut, du har rätt.
Det enda som är min invändning i ditt argument är att du det alltid är lätt i efterhand - precis som med aktier - att se när botten passerades. Det vill säga frågan är hur man hanterar det här när “räntan var på väg ner”.
För samma resonemang gällde ju när räntan gick från 4.50 till 3.50% eller 3.50 till 2.50. Jag har en kompis som är ränteanalytiker som band på 3.50 % på 10 år… Superbra, förutom att året han gjorde det var 2010.
Ja det måste ju varit bra om han då igen band om på nya 10 år 2020 på 1% ish
Annat än han lyssnade på alla andra om att rörlig ränta is da shit
Jag tänker att det mer handlar om att ha en robust ekonomi. Om lånet är stort och risken är ekonomisk konkurs om räntan går till 7% så kan det ju vara helt rationellt ur ett robust-ness tanke sätt att binda på 3.5%, tänker jag ![]()
Haha, vet inte, men efter att ha ångrat sig varje månad i 10 år, så vete tusan om man är så sugen på att göra om det processmässigt korrekt beslutet som gett “fel” utfall och en känslomässig kostnad i 10 år… ![]()
Mm, däri ligger väl skillnaden om man tar ett beslut baserat på ett processtänk eller om det bara var en marknadstajming som gått fel, ”en bra deal” som inte var det. I det senare fallet gör man nog inte om det typ ![]()
Exakt, för även om det var rätt, så är det känslomässigt sjukt jobbigt… (eller brukar vara för mig)
Klart att dåliga utfall som inte inträffar men var en del av ens beslut påverkar ens beslutsprocess framöver. Rätt eller fel vet man inte förrän i efterhand. Jag brukar tänka
risk = sannolikhet x konsekvens.
De riktigt dåliga utfallen konsekvensmåssigt behöver inte så hög sannolikhet för att inträffa - för mig - för att jag ska ta det säkra före det osäkra.
Ta din kompis som exempel år 2010. Om lånet var så stort att jag inte skulle klara en dubblering från 3.5% till 7% utan riktigt stora ekonomiska problem så hade jag inte haft några problem att binda det.
7% är ju bara något över historiska genomsnittet så inte helt osannolikt att räntan skulle kunna landa där under en period tillräckligt lång för att knäcka mig. Även om den inte gjorde det.
Sen hade jag nog i och för sig lagt ut det i 3-4 delar - om lånet var riktigt stort - med olika bindningstid och inte göra ett stort ”bet” på allt.
Men så tänker kanske bara de som blivit ekonomiskt knäckta en gång i livet ![]()
Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Hur ska man förhålla sig till exponeringen för räntor i bolånet?