298. Att följa sina drömmar | Med Johan Book

Jag är uppvuxen på landet och bor numera i en halvstor stad. Men det är ok att ha olika perspektiv, även om jag tror vi har mer gemensamt än du tror. :blush:

1 gillning

Lite spretigt avsnitt, men bra samtal. För mig slog det kanske in lite öppna dörrar, men jag misstänker att det är värdefullt för många. Jag lyckades stoppa resan själv, innan jag totalt kraschade i väggen för ett gäng år sedan. Insikten om att alltid vilja göra så att alla man möter får en positiv upplevelse av mötet med en är väldigt dränerande i längden. Man måste inte vara polare med alla… och det får man ibland inse den hårda vägen.
Numera gör jag precis som den där “lagompresterande” kompisen som alltid sa att han skulle kolla almanackan. Jag både säger och gör det. Det brukar funka bra. Oftast ställer jag upp ändå, men det blir mer på mina premisser än den som behöver mig.
Jag kan också känna igen mig i @carolinebolmeson som behöver röja undan innan annat kan bli gjort. Men jag kämpar för att lära mig ignorera. Men det här med att ha varit hushållets enda bofasta vuxenperson under 15+ år gör väl sitt till. :roll_eyes: (No pun intended! @janbolmeson)

Bonus 1:
Jag känner en annan Book som låter så lik Johan att jag var tvungen att kolla fb om de var bröder. :sweat_smile: (Inga tecken på det. Vi hade bara en gemensam bekant.)

Bonus 2:

Hand upp alla som minns Hassansketchen

2 gillningar

10 000 tyska bögar?

2 gillningar

Bra avsnitt! Mycket igenkänning för egen del.
Jag har sedan många år ett mantra som jag i tid och otid upprepar.

Jag säger alltid nej till allt! Sedan kan man alltid ändra sej.

Försöker hålla mej till det själv, men då kanske inte säga det rakt i ansiktet på folk.
Har betydligt mer tid till vad jag vill prioritera numer.
Har givetvis en handfull närstående som jag både hjälper och får hjälp av.

2 gillningar

Har bara lyssnat på intro snuttarna men ser verkligen fram emot detta! Det duggar tätt med väldigt bra avsnitt / teman nu. Det känns som att ni är inne i en väldigt transformativ (på ett bra sätt) fas och tar oss med på resan.

Måste planera in bra hund promenad för denna. :cowboy_hat_face:

2 gillningar

Ja det gör ju inget om det inte syns :cowboy_hat_face::cowboy_hat_face::cowboy_hat_face: själv hade jag nyligen ett par jättesnygga (mestadels hela) finbyxor till jobbet. Dock glömmer jag ibland bort att fickan inte funkar så det händer att folk ser en smartphone glida ner på golvet över skon efter att jag lägger den i fickan.

2 gillningar

Tack och vad roligt att du skriver det. Ja, det känns som att det är roligt igen. Hade ju en period i höstas då jag inte tyckte det var så kul längre. Men nu är jag pepp och har flera bra avsnitt (hoppas jag i pipen). :slightly_smiling_face:

Tack för pepp, stöd och uppmuntran både från dig och alla andra. :heart:

11 gillningar

Riktigt skön kille, och mina fördomar om managementkonsulter blev väl åtminstone i det här fallet bevisat som just fördomar. Gillar att han pratade så mycket om att bada :slight_smile:

Intressant samtal med en person som framstår som genomsympatisk, och Jan leder samtalet fint.

Tack för avsnittet!

3 gillningar

Ja, jag har samma problem med fickor som gått sönder. Har insett att det bara drabbat billiga brallor och att mesh-tyg kanske inte är något bra material för fickor. Trasig ficka är tyvärr så pass allvarligt att man i princip måste kasta byxorna vilket känns sjukt men att bygga ny ficka är jag inte tillräckligt kompetent för även om jag gjort vissa halvhjärtade försök

2 gillningar

Provat sådana här? Verkar enkelt i alla fall.

Jag fick ofta hål i mina fickor förr men har ansträngt mig för att undvika detta. Aldrig nycklar, kammar etc. direkt i fickorna. Tänker man på detta så går det sällan hål. På löpturer brukar jag lägga nycklarna i en plastpåse som jag sen virar några varv runt nycklarna, då går det inte hål av nycklarna. I jackfickan har jag en plastburk jag lägger nycklarna i. Efter att jag började med dessa åtgärder har jag aldrig haft hål i några fickor.

3 gillningar

Jag har kollat på de där fickorna man kan köpa men det är alltså 170 spänn inklusive frakt för något som kanske inte ens funkar. Det är typ vad mina byxor är värda så det kändes inte värt att ta risken :slight_smile:

Har aldrig någonsin haft hål i fickorna förut (med kvalitetsbyxor) trots att jag alltid har en rejäl nyckelknippa i fickan så jag misstänker att det helt enkelt har med kvalitet att göra.

1 gillning

Haha, ja, precis. Han passar inte direkt in i den stereotypen. :rofl:

2 gillningar

Som den store motpolen till karriärcoacher och tips att fixa livet genom att göra si och så kommer här mina funderingar kring hans tips. Jag gillade honom, han verkar vara en reko kille men skön inställning, det vill jag verkligen förtydliga.

Detta är en intressant del som han också reflekterade kring (det var mycket prat om just reflektion). Men här är det viktigt att komma ihåg att vara förälder utan att bli en skön myspappa med sina barn, jag ser att det är vanligt bland separerade föräldrar som har barnen varannan vecka eller mer sällan att verkligen “maxa” sina veckor med barnen. Johan om jag inte missminner mig ej barnen på heltid. Jag tror att det är kontraproduktivt att landa i en föräldraroll som innebär lattjolajban i för stor utsträckning, barn behöver vägledning och sunda förebilder före en reskompis.

Detta är ett mycket bra råd.

Detta är kanske ett bra råd, jag ska se Ted talk om detta som ni nämnde i avsnittet. Men skuld och skam för mig kan vara något bra också. Ett exempel skulle vara när du som föräldrar misslyckats med något som är viktigt för ditt barn, är det inte sunt att då känna lite skuld och skam för att lära sig av det?

Nej verkligen inte. Detta är ett bra råd!

Nja. Det är lätt att ge denna sorts råd att följ alltid din lust, säg alltid ja och så vidare. Men det är verkligen inte för alla. Dessa spontana idéer kan ofta sluta i dåliga saker, ivrigt påhejade av omgivningen. Jag säger nej här, följ ditt hjärta men inte din lust. Det är en skillnad.

Se ovan.

Viktigt.

Ja det är nog bra.

Ja. En no brainer. Den friska har tusen önskningar men den sjuke har bara en.

Detta gillar jag inte. Kommer oftast från personer utan förmåga att planera på längre sikt och tror att allt bara ska lösa sig. Fungerar verrkligen inte för alla.

Mvh
En coach löser inte alltid dina problem.

4 gillningar