Akta dig för [valfri] religion, psykadelika, droger och all möjlig skit som nämns här i tråden. Herregud. Det är vägen till själslig börskrasch. Du tänker för mycket, ta inte livet på så stort allvar.
Tråkigt att du verkar frustrerad. Min reflektion på 1) är att folk som satsar väldigt hårt på en yrkeskarriär får vara beredda på att försaka väldigt mycket. Jag tror det är oundvikligt. Frågan är hur du vill ha det. När det gäller 3) att få nära vänner så är ett tips att söka upp sammanhang som folk vill komma in i för att få en ytterligare dimension på sin identitet eller som en livsstil. Ett exempel är att gå kurs för att lära sig ett musikinstrument eller gå med i en orkester. Då kan man komma i kontakt med folk som vill ha musik som en del av sitt liv och därför är inställda på att göra nya bekantskaper som hjälper dem att lyckas med det. Ett annat exempel är grupper för blivande föräldrar där man träffar andra som också är på väg att få en “ny identitet” och där man ofta kan få nya vänskapsrelationer.
Vilket fint svar! Håller helt med dig.
En grej är att teoretisera om själslig utveckling och argumentera om tro och en annan grej är att bli mer praktisk, pragmatisk och målmedveten. Jag tror att du är helt rätt på spåret gällande djupare vänskaper än vackert väder, cash och rödvin etc.
Sen är alltid frågan var man hittar dem. Jag är inte själv aktiv i kyrkan eller anser dem vara logiska eller ens bibel-kristna. Jag ser att svenskarna börjar gå dit igen pga ett behov av ett djupare socialt sammanhang än skärmen.
Man kan testa Qi Gong övningar etc för att se hur ‘kroppen och anden’ svarar. Man kan skratta åt det när man själv har testat. Rekommenderar gratis övningar rent allmänt.
Rekommenderar även att läsa något av Rudolf Steiner online, cirka 110 år gammal information. Ett helt nytt perspektiv erbjuds på religion, jesus, reinkarnation, kända personer i historien, skandinaver, vetenskap, mänsklighetens koppling till solsystemet, Atlantis, framtiden med “race of evil people” samt “race of good people”, “war of all against all”, information om frimurare etc. Intressant är att enligt honom skall vi bli extrema egoister och materialister i denna tidsperiod innan vi vänder mot andlig utveckling igen och tar med oss denna lärdomen.
Länk till alla föreläsningar: Lectures — Rudolf Steiner Archive
Länk till föreläsning om skandinavers “unikitet”, svenskar vs norrmän, vårt hot om utdöende när våra själar skadas och skandinavers andliga mission i världen etc: