Ensamstående, äger själv ett boende värt strax under 5 Mkr med ~78% belåningsgrad. 3.5% ränta innan avdrag (förväntar mig att det kommer gå ner till ~3% mot årsskiftet) och 3% i amortering. Har en klumpsumma i globala indexfonder som skulle kunna ta mig ner till 70% belåningsgrad. Då skulle jag endast amortera 1%.
Om jag gör detta skulle jag dock vara ganska illikvid. Däremot skulle jag relativt snabbt kunna bygga upp ny likviditet. Mina fasta utgifter skulle uppgå till cirka ~13 tkr/mån (3% ränta) med en inkomst på ~50 tkr/mån (inkomst ~55 tkr/mån fr.o.m. strax innan årsskiftet).
Mitt mål är att snabbt komma upp i ett betydande kapital (säg 5 mkr NW, har i dagsläget ~2 mkr) och därefter göra en “coastFIRE” där jag enbart täcker ISK-skatten från mina månatliga kassaflöden men låter övriga kapitalet växa sig starkt utan kontinuerliga investeringar så att jag kan gå i pension vid 50-55.
Med det sagt vill jag alltså inte ha så mycket pengar bundet i en bostad långsiktigt. Framåt planerar jag på att köpa en bostad med maxbelåning samtidigt som jag har tryggheten av cirka 4-5 Mkr i indexfonder.
Det verkar lite som att frågan blir; förväntar jag mig att klumpsumman jag har på börsen idag kommer att fortsätta avkasta 8-10%/år närmaste åren, eller kommer det ökade månatliga kassaflödet innebära en snabbare ökning av net worth?
Klumpsumman du har nu kommer sannolikt att växa mycket fortare än den kassaflödespåverkan du har av att amortera 2% extra per år. Jag skulle amorterat så lite som möjligt, särskilt när räntorna fortsätter sjunka nu. Går räntan upp till 8-10% så är det annorlunda men då har du ju kapitalet redo.
Personligheten du har avgör nog vad som är rätt för dig.
Är du en risktagare sparar du allt du kan på börsen och låter bli att amortera för att inte missa kommande börsuppgångar.
Är du en trygghets-narkoman så amorterar du så mycket du kan för det enda du vet om framtiden är dina utgifter.
Om du kommer ha jobb, hälsa/arbetsförmåga eller börserna går upp/ner 90% har du ingen aning om.
Eller så spelar du båda korten, både sparar och amorterar i en proportion som du känner är skön för dig.
Du skriver att du skulle komma ner till 1% från 3% när du amorterar ner till 70% belåningsgrad. Hur mycket skulle du behöva amortera ner för att bli av med skuldkvotskravet och få 2%? Ligger du nära den brytgränsen kan det vara ett alternativ att bara amortera ner dit.