Så här funkar det. Formellt sett skrivs inte tomträtten av. När man förvärvar ett hus med tomträtt anses tomträtten ingå i byggkostnaden.
Därmed sker avskrivning på totalsumman.
Så här funkar det. Formellt sett skrivs inte tomträtten av. När man förvärvar ett hus med tomträtt anses tomträtten ingå i byggkostnaden.
Därmed sker avskrivning på totalsumman.
Relaterat till tråden:
I nedan länk finns en beräkning för eventuellt försäljning av kvarvarande hyreslgh efter ombildning. Tänkte addera underhåll av hyreslgh på kostnadssidan.
Har sett siffran 450kr/m2 som schablon för underhåll av hyresfastigheter florera på detta forum, men det innefattar såväl inre som yttre underhåll.
Har ni tips på ett schablonvärde för inre underhåll? Tänker att yttre underhåll blir detsamma oaktat upplåtelseform.
Brukar resonera såhär när hyreslägenheter blir lediga i föreningen: Bostadsrättsföreningen har inte som syfte att vara hyresvärd för privatpersoner. Det driver extra jobb för styrelsen. Istället renovera efter behov och sälj. Försäljningssumman minus renoverings- och försäljningskostnader används för amortering av föreningens lån. Den sänkta räntekostnaden blir kompensation för den minskade intäkten som uppstår då årsavgiften för en bostadsrätt är lägre än hyran för en hyresrätt.
Naturligtvis stämmer det inte på öret, beroende på framtida förväntade ränte- och hyresnivåer kan det slå på olika håll, men jag anser att approximationen är tillräckligt bra för att det ska vara försvarbart ur brf-perspektiv.
Oavsett ekonomin så är nog detta den springande punkten. Inte den optimala situationen att vara hyresgäst hos sina grannar, och styrelsen blir nästan oavlönade hyresvärdar.
Lånar denna tråden, främst i hopp om att @Nestor eller @MikaelGoldstein ser min fundering ![]()
En kvarvarande hyreslgh i min brf står äntligen tom och styrelsen har fattat beslut om ombildning samt avyttring. Mäklare har varit på plats för värdering och andelstal har fastställts.
Hur bestämmer vi insatsen för den nyligen ombildade lgh?
HSB skriver följande:

Som lekman är det lätt att trampa fel. Även om jag kan en del så hade jag definitivt tagit hjälp. HSB borde väl för sjutton kunna hänvisa till någon kompetent konsult som jobbar med Ekonomiska planer.
Jag håller med!
I detta fall har vi inte HSB som ekonomiska förvaltare, utan en mindre lokal firma…
Hej,
då ni bildade bostadsrättsförening och köpte fastigheten gjordes en Ekonomisk plan, där varje lägenhets Insats redovisas. Denna hyreslägenhet gick ej med i föreningen. Insatsen för denna lägenhet framgår av Ekonomisk plan. Mäklaren har värderat bostadsrätten.
Värdet är då = Insats + Upplåtelseavgift. Skillnaden här är att priset inte är fast (vilket det var i Ek-plan). Budgivning kan förekomma. Försäljningspris redovisas i nästkommande Årsredovisning som Insats + Upplåtelseavgift där den senare posten fås genom att minska erhållet försäljningspris med Insats (i Ekplan).
Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: 14300 kr/kvm i belåning för en BRF - är det ok?
Ja, så är det förstås. Insats plus eventuell upplåtelseavgift hamnar i balansräkningen och resterande del blir en reavinst i resultaträkningen.
Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Vågar jag köpa en bostadsrätt i denna BRF?
Allabrf som nämns i avsnittet.
Det har nog blivit sämre.
Jag har tyvärr har jag haft otur. Har genom Klarna stoppat betalningar nu för jag lyckades ju dessutom ansluta mig till någon sorts prenumeration. Företaget återkom aldrig till mig med någon analys, återbetalning eller svar alls faktiskt (skickat tre mail och det är nu två månader sen). Det blev ett lyckat bostadsköp ändå med någorlunda bakgrundskoll bland annat med hjälp från RT😀