327. Mot en skuldfri framtid och ett ekonomiskt välbefinnande | Intervju med Arre

Som utlovat så kommer även här textsvar på frågorna som ställdes i Provpodd med @arre på tisdag - vad ska vi ta upp? :slightly_smiling_face:

Dom här svaren är skrivna innan poddavsnittet och jag försökte vara lite mer utförlig i mina textsvar (för min del så har jag lättare att skriva än att prata)

-Vi har en dialog om dom stora sakerna, dom dyrare utgifterna som vi både behöver och villhöver. Annars så pratar vi nog inte så mycket till vardags mer än om mat, vart vi kan handla dom dyrare sakerna billigare för att dryga ut matbudgeten lite.

-Den stora planen är att dom ska bort, betalas av helst så snart som möjligt men samtidigt behöver jag ha ett sparande så ja, målet är att dom ska vara avbetalade innan löptiden för dom går ut.

-Jag har nog ingen bestämd riktning efter att skulderna är borta. Ett ägt boende är en liten fundering som jag har men det återstår att se.

-Rent ekonomiskt så har vi det rätt så gott ställt, vi hade säkert kunna spara mer varje månad men prioriterar nog lite mer att “leva nu” som familj.

-Jag känner mig lugnare inombords, mer tillfreds om vart jag är i livet även om situationen kunde ha sett helt annorlunda ut om jag tagit tag i det här tidigare.

-Kolla över dina inkomster och utgifter. Be om hjälp om du inte vet vart man ska börja. Det är inte skämmigt med ekonomi.

-För mig så är det nog också struktur, jag skulle inte kalla min ekonomi för enkel. Samt insikten av att jag måste inte kunna allting om sparande för att börja.

-Nu låter det som att jag är någon guru om barnsparande men jag skulle inte kalla mig det. Däremot så försöker jag så fort tillfälle ges prata om hur mycket saker kostar, vad man skulle kunna köpa istället för den “här saken”. Vi pratar också en hel del om vad olika maträtter kostar att köpa, både färdiglagat och hemlagat. Samt hur mycket mer mat man skulle kunna laga hemma för en gångs utemat.

-Dom två stora barnen har fått varsinna bankkonton och bankkort med swish. Där har jag försökt att prata med dom om att börja spara. Vi ökade deras veckopeng med 5 kr i veckan mot att dom gjorde en stående överföring på 10 kr till ett sparkonto i samma bank. Jag tror att dom själva såg hur fördelen med det var nu i somras då dom hade en relativt stor budget i semesterpengar.

-Nej, det kan jag inte direkt påstå. Den enda som direkt har nappat på att jag försöker styra upp min ekonomi är min mamma. Hon har alltid haft det lite tufft ekonomiskt och känner väl nu att hon ska försöka styra upp sin ekonomi med men med kommande pension så känner jag att jag kanske inte har dom bästa svaren för hennes ekonomi.

-Nej inte några direkta motstånd men min sambo och jag har väl inte direkt samma intresse för spar-ekonomi och det är ju självklart okej. Man måste inte ha ekonomi som ett av dom största intressena. Barnen är intresserade och vill gärna lära sig och det märks att dom funderar för rätt vad det är så kommer det en fråga om “hur ett lån fungerar” eller “varför sparar du” eller “varför kostar den här mer än den här fast dom ser lika ut”.

-Vad det ger mig? Som jag sa till @janbolmeson när jag anmälde mig till att bli moderator så vill jag ge tillbaka till forumet, att hjälpa till. Att se till att forumet kanske kan hjälpa fler i min situation att ta tag i sin ekonomi. Vad stör mig? En sak som stör mig är när folks åsikter inte respekteras. Absolut att man inte behöver hålla med och att försöka övertyga någon att dennes åsikt är fel tycker jag just är: fel. Sen kan jag störa mig lite på att man inte bara kan acceptera att alla på forumet inte är utbildade i ekonomiskt lingo och ibland råkar kalla en kostnad för en utgift eller tvärtom. Skulle du rekommendera det till folk? Ja, alltså det kanske inte är för alla men jag tycker att det är givande och jag får lite mer möjligheter att hjälpa användarna på forumet.

-Jag har inte direkt räknat på det men förhoppningsvis tidigare än juli 2038 som är den längsta löptiden som jag har just nu.

-Jag vet faktiskt inte, kanske ska låna lite mer. :see_no_evil: Dock till boende isåfall och bara om jag absolut måste men troligtvis bar en mindre del isåfall. Det beror samtidigt lite på ränteläget och inflation, m.m. vad som är mest fördelaktigt just då.

-Jag alltså, jag klarar mig ju nu och har en dryg sparkvot om 20% så det kommer troligtvis bli mer sparande framöver men också mer upplevelser & resor kanske? Det får framtiden utvisa.

-Ja, vad pratade vi inte om? vi pratade nog om det mesta som händer omkring oss just nu med inslag från både chatten och forumet och vissa mystiska indexdrottningar, eller vad säger du @weepare ?

-Jag har fyra barn, räcker det som förklaring? :sweat_smile: :joy:

-Jag försöker vara lyhörd på vad barnen pratar om när dom pratar med mig men jag kan erkänna att ibland så är man lite trött. När sambon och jag började träffas så pratade vi väldigt mycket i telefon. Det har vi nytta av idag med eftersom vi pratar ofta och rätt länge i telefon när någon av oss jobbar. Samtidigt så försöker vi hitta på saker på helgerna när jag är ledig.

-Dom vardagliga diskussionerna handlar nog mest om mat skulle jag tro. Vart det är billigast just nu på det mesta vi ska handla. Alltså, om det mesta vi ska handla har nedsatt pris på Willys så handlar vi allt den gången på Willys och nu med kommande födelsedagar och julafton som snart är här så pratar vi en del om vad vi tycker är lämpligt att köpa till barnen.

-Skulderna är mina, iallafall så är det jag som står på dom och en stor del av är sen tidigare, innan det här förhållandet. Ett av de senaste lånen var för att baka ihop flera små och få en månads amortering istället för flera men det blev tyvärr inte så att jag betalade av det största lånet som det var tänkt utan jag sparade de lånade pengarna på ett vanligt sparkonto. Jag “vågade” inte betala av lånet för nu hade jag ju rätt så mycket pengar på mitt konto, något jag aldrig haft förut.

-Bra fråga, jag har faktiskt inget tydligt svar på den men om jag skulle försöka förklara så har vi något mellanting. Jag står för dom flesta gemensamma räkningarna, mina egna räkningar, bilarna och lånen medans min sambo handlar det mesta av maten, betalar sina egna räkningar och köper det mesta till barnen. Jag har inte räknat på det men jag skulle tro att vi betalar procentuellt rätt lika med tanke på lönen som vi båda har.

-Vi har inte haft så mycket diskussioner hemma om varken amortering, sparkvot eller investeringar. Däremot så har vi ett gemensamt målsparande som är vår semesterkassa inför nästa semester.

-Min genomsnittliga sparkvot för året ligger just nu på 19,85% medans min totala sparkvot för året är 21,44%. Våran gemensamma sparkvot ligger på 13,98% i genomsnitt, 15,11% totalt.

-Som det är just nu så är det skuldfri medan sambon vill leva mer i nuet. Jag har inga direkta planer på FIRE.

-Jag förstår precis vad du menar här. Antagligen delvis på grund av att vi har så olika intressen för ekonomi så kan det ibland skava lite när vi pratar om ekonomi och vad vi lägger pengar på även om jag oftast upplever att vi är på samma våglängd.

-Jag kan bara prata för mig själv här men jag har varit i det läget att jag inte öppnade räkningar för att jag redan visste att jag inte skulle ha råd att betala dom den här månaden men ändå inte gjorde något då åt min ekonomiska situation. Senare i livet så handlar nog uttrycket mer om att jag bara betalade räkning efter räkning utan att egentligen veta hur mycket jag totalt betalade per månad. Vändpunkten var nog när jag tog tag i och började räkna på hur mycket jag egentligen gick back varje månad (eftersom jag nallade pengar från hopbakslånet som jag inte betalade av med tidigare i det här inlägget). Att vara en struts, i det här fallet, är att stoppa huvudet i sanden och hoppas på att allting löser sig. Istället för att rycka upp sig och springa/(arbeta) mot en bättre tillvaro.

-Jodå, skulder det finns men däremot inga bolån. Jag försökte någon gång när jag var yngre att köpa mig ett hus. Jag budade faktiskt på ett men det gick över mitt lånelöfte och jag var tvungen att säga nej, vilket kanske var lika bra såhär i efterhand eftersom det inte var helt säkert hur jag skulle lösa handpenningen eller alla kostnader runt omkring som kommer med ett husköp. Som jag skrev i stycket ovanför så vändningen var när jag konstaterade att jag gick back varje månad. Den ekonomiska biten blev fysiskt jobbig att gå och fundera på.

-Jag vet faktiskt inte riktigt vad det var som drog mig hit men om jag skulle gissa så var det nog dels podden på Spotify och ränta på ränta kalkylatorn och troligtvis även olika trådar om olika fonder/investeringar.

-Ja, jag har väldigt lätt för att “snöa in” på något som jag tycker är roligt så till den grad att saken jag sist “snöade in på” bleknar i jämförelse och den nya hamnar på någon hårfin gräns mellan lagomt och alldeles för mycket.

-Jag har provat några andra mallar för budget och/eller balansräkningar men har aldrig riktigt tyckt att dom passat mig så det slutade med att jag fick göra en egen variant. Jag började med att försöka göra en egen variant av Avsnitt 275

-Jag skulle nog säga att det är bara för att kartlägga och till viss del planera för hur kommande månader ser ut.

-Vad min motivation är just nu är nog lite svårt att sätta fingret på, intresset gör att jag tycker att det är roligt att se om jag kan spara in på att t.ex. byta leverantör på någon tjänst eller sluta lägga pengar på något annat som inte ger mig tillräckligt mycket tillfredsställelse gentemot vad det kostar. Att dessutom följa hur mitt sparande går är nog både en morot och en motivationshöjare skulle jag säga.
En annan aspekt är ju att se att lånen stadigt blir mindre med mindre månadskostnad som kan läggas på att ytterligare spara för att amortera av mer.

Slutligen skulle jag verkligen vilja tacka er var och en som kommer med både glada hejarop, intressanta tankespjärn, nya vägar och funderingar.
Tack för att jag får vara en del av eran vardag och en del av forumet!

Tagg @Vesuvio, @Oskis, @PQC, @Indexqueen, @Jakke, @kroko, @Anonym, @Tomas88

23 gillningar