och sÄ hÀr skriver han i sin profil presentation:
Jag hittade till RikaTillsammans-forumet genom RikaTillsammans-podden, vilket har varit en ögonöppnare för mig nÀr det kommer till att förbÀttra min ekonomiska framtid. Jag Àr stolt förÀlder till fyra underbara barn och delar mitt liv med min sambo. Mitt frÀmsta fokus Àr att strÀva efter ekonomisk trygghet för vÄr familjs framtid.
Det Àr viktigt för mig att sÀkerstÀlla att vÄra barn inte behöver ta över mina ekonomiska utmaningar. Jag vet av egen erfarenhet hur pÄfrestande det kan vara att hantera ekonomiska svÄrigheter och vill undvika att de behöver genomgÄ samma stress. IstÀllet önskar jag ge dem en stabil grund och möjlighet att bygga sin egen ekonomi utan att bÀra pÄ mina tidigare ekonomiska bekymmer. Genom att lÀra dem om vikten av sparande, smarta investeringar och ekonomisk planering, hoppas jag att de kommer att kunna navigera i sin ekonomi pÄ ett klokt sÀtt och uppnÄ ekonomisk framgÄng i sina egna liv.
Jag tror att kunskapen om hur pengar fungerar och hur man hanterar sina ekonomiska resurser Àr en av de viktigaste fÀrdigheterna att ha. Genom att ge dem tidiga verktyg och förstÄelse för ekonomi, strÀvar jag efter att de ska kunna fatta informerade beslut och ha en sund ekonomisk instÀllning nÀr de blir Àldre. Genom att investera tid och energi i deras ekonomiska utbildning, ser jag detta som en investering i deras framtida framgÄng och vÀlbefinnande.
Slutligen, mitt lÄngsiktiga mÄl Àr att sÀkerstÀlla en ekonomiskt trygg pension för oss sjÀlva och vÄr familj. Genom att planera och fatta kloka ekonomiska beslut, siktar jag pÄ att kunna njuta av vÄr Älderdom utan ekonomiska bekymmer. Jag vill kunna se tillbaka pÄ vÄrt liv med en kÀnsla av trygghet och nöjdhet, och veta att vi har tagit hand om vÄr familj pÄ bÀsta möjliga sÀtt.
Denna strÀvan mot ekonomiskt vÀlbefinnande Àr en stÀndig inlÀrningsprocess, och jag Àr tacksam för möjligheten att vara en del av detta forum och lÀra mig tillsammans med er alla. Jag uppskattar verkligen de vÀrdefulla insikter och kunskaper som jag har fÄtt frÄn andra medlemmar hÀr. Genom att dela vÄra erfarenheter och lÀrdomar, kan vi stödja varandra och tillsammans skapa en ljusare ekonomisk framtid för oss sjÀlva och vÄra familjer.
Jag Àlskar ju att fÄ höra era historier och fÄ dela scenen som jag fÄr av er tillsammans med er. DÀrför Àr jag superglad för att @arre har tackat ja till att spela in en provpodd med mig och @carolinebolmeson pÄ tisdag. Som en uppskattad profil i forumet sÄ vill jag ge Àven er andra en möjlighet att komma med inspel pÄ frÄgor som du vill att vi ska ta upp.
Trevligt! @Arre verkar vara en jordnÀra kille med fötterna pÄ jorden. Finns vÀl dessutom ingen som delat ut sÄ mÄnga likes pÄ sÄ kort tid som han har gjort
Jag tycker det skulle vara intressant att fördjupa sig i hur han investerar tid och energi i sina barns ekonomiska utbildning och vilka tankar och lÀrdomar han har kring omrÄdet. LÀtt att sÀga att man vill utbilda sina barn men desto svÄrare att sÄ frön och motivation! De vill jag höra mer om:)))
Jag hade gĂ€rna hört er prata om hur det gĂ„tt med barnens eknomiska utbildning - hur har det gĂ„tt? hur har det mottagits? har det spridit sig utanför familjen/nĂ€rmaste kresten att den hĂ€r Arre, han kan âdetta med aksierâ helt enkelt hur har resan gĂ„tt för dig och din familj i den ekonomsika utbildningen. Fanns det nĂ„gra ovĂ€ntade motstĂ„nd ni stötte pĂ„? Eller nĂ„got som var helt obegripligt för (vissa?) av barnen.
Sedan vill jag höra hur det Àr att moderera RT forumet? Vad ger det dig? Vad stör dig? Skulle du rekommendera det till folk?
Hur man konkret börjar med barnen tycker jag Àr intressant. Mina egna diskussioner med min femÄrige son har varit lite roliga.
Han har förklarat att han âĂ€lskar pengarâ och att han planerar att âtjĂ€na mycket pengarâ. Samtidigt Ă€r han bekymrad över sin plĂ„nbok, som han har fĂ„tt av mamma. Den Ă€r inte sĂ„ stor. Hur ska pengarna fĂ„ plats?
Han har lĂ€rt sig rĂ€kna bra i förskolan. NĂ€r vi Ă„ker bil sitter han och övar att rĂ€kna till tusen pĂ„ svenska och engelska. Jag fĂ„r ocksĂ„ mĂ„nga frĂ„gor om vad saker kostar, oftast med följdfrĂ„gan âĂr den dyr?â.
NÀr tror Arre att han Àr klar med Äterbetalningen? Finns en strategi för att hÄlla ut över tid utan att tappa fokus? Hur ska han fira nÀr han Àr klar? Hur ska han spara nÀr han Äter Àr pÄ grön kvist?
Vad avhandlades pĂ„ den berömda Weepare-fikan? đ”đ»ââïž
Hur kan Arre som Àr sÄ snÀll och ödmjuk stÄ ut med oss yrvÀder i chatten?
Grattis @Arre . Ingen har avancerat som du pÄ sÄ kort tid pÄ RT. FrÄn en okÀnd person till moderator och nu Àr det podd som gÀller. Snart ska du ta över RT bloggen i frÄn @janbolmeson! Grattis
Jag undrar lite hur förutsÀttningarna/upplÀgget/diskussionerna ser ut pÄ familjenivÄ, det kanske Àr kÀnsligt att svara pÄ och dÄ fÄr ni stryka dem.
Ăr skulderna bara dina (sedan innan förhĂ„llandet?) eller Ă€r de gemensamma? Har ni gemensam eller separat ekonomi? Hur har diskussionerna sett ut om sparkvoten (dvs inklusive för bĂ„de amortering, mĂ„lsparande och investering), den torde ju Ă€ndĂ„ vara rĂ€tt hög med tanke pĂ„ dina snabba framsteg. Ăven om man till del kan rationalisera en hög sparkvot med att âvi har billiga nöjenâ sĂ„ Ă€r det ju Ă€ndĂ„ nĂ„got som mĂ„ste diskuteras, kompromissas och jĂ€mkas samman, sĂ€rskilt om man delvis har olika förutsĂ€ttningar/mĂ„l (exempelvis om en tĂ€nker skuldfri + framtida âFIREâ medan den andre kanske mer vill leva i nuet).
Finns sĂ€kert mer konkreta frĂ„gestĂ€llningar men det Ă€r just det hĂ€r att man ju ofta Ă€r tvĂ„ som sköter hushĂ„llets ekonomi och hur âkontraktetâ mellan er ser ut och hur ni har förhandlat det.
SjÀlv hade jag exempelvis velat skalat ner pÄ vÄr livsstil och sparat mer (bÄde ur ett klimatperspektiv och med förhoppning om att nÄ FIRE eller att göra det snabbare) men min sambo Àr inte lika sugen pÄ detta och det Àr nÄgot jag upplever kan vara svÄrt att prata om. Samtidigt som jag gÀrna vill leva mer asketiskt sjÀlv sÄ vill jag ju inte förvÀgra sambon att leva i större flÀrd om det Àr viktigt för henne.
Jag tycker att det hĂ€r med att âvara en strutsâ Ă€r lite intressant. Det kanske blir privat men det vore Ă€ndĂ„ vĂ€rdefullt att fĂ„ en bild av vad vi i praktiken pratar om. SĂ€kert har vi alla personer i vĂ„r nĂ€rhet som beter sig mindre klokt i ekonomiska frĂ„gor. Det vi hör i lunchrummet pĂ„ jobbet Ă€r dĂ„ rimligen toppen pĂ„ isberget.
Det vore intressant att fĂ„ en bild av frĂ„gan, om det kan handla om vissa typiska fel som vissa gör, typiska former av slarv, viss sorts livsstil, missbruk eller vad vi nu pratar om. Tidigare har det ofta hetat att skilsmĂ€ssa, arbetslöshet eller âpsykisk ohĂ€lsaâ kopplat till nĂ„gon livskris skulle vara âgeneralförklaringâ till mĂ€nniskors ekonomiska problem men âatt vara en strutsâ skulle dĂ„ rimligen vara nĂ„got annat.
Jag har ingen frÄga utan vill bara sÀga hur mycket jag ser fram emot avsnittet! Har ju fÄtt Àran att trÀffa honom i verkligheten och han Àr lika jordnÀra och hÀrlig som i chatten och i forumet
Det vill du allt veta. För mycket för att ta i ett foruminlÀgg Men jag kan sÀga att det inte var en fika utan en middag + promenad som gav Arre skavsÄr
Jag tror det kan bli en intressant podd med kanske lite annan vinkel pÄ ekonomi.
Om det (som jag tolkar situationen) finns /har funnits skulder utöver bolÄn som varit betungande. Vad var det som gjorde att du Àndrade bana? Hur hittade du till RT? Vilka motgÄngar har du haft?
Mvh en forumvÀn som uppskattar din medverkan hÀr pÄ forumet och som grymt tillskott i moderatorteamet!
Det hĂ€r med noggranna listor och struktur verkar vara en paradgren för @Arre. SjĂ€lv jobbar jag med budgetar sedan 20 Ă„r tillbaka men har aldrig lyckats göra nĂ„gon budget för min egen ekonomi. Alla Ă€r vi nu olika med vad som funkar för oss sĂ„ jag ser inget negativt med detta. Det vore intressant med en reflektion över sjĂ€lva modellen. Kom du pĂ„ detta frĂ„n skratch eller har du provat andra modeller innan? Ăr syftet med modellerna att skapa motivation eller mer att bara kartlĂ€gga nulĂ€get? Om det Ă€r det senare, har du dĂ„ nĂ„gon annan faktor som fungerar som motivation?
Haha vÄgar du verkligen komma ut frÄn de smÄlÀndska skogarna @Jacke77
Nej men ska verkligen bli jÀtteroligt att höra Arres perspektiv pÄ ekonomi, jag gillar verkligen provpoddarna som Àr frÄn forumet för det ger verkligen olika perspektiv pÄ situationer.