Provpodd med @arre pĂ„ tisdag - vad ska vi ta upp? 🙂

Jag undrar lite hur förutsÀttningarna/upplÀgget/diskussionerna ser ut pÄ familjenivÄ, det kanske Àr kÀnsligt att svara pÄ och dÄ fÄr ni stryka dem.

Är skulderna bara dina (sedan innan förhĂ„llandet?) eller Ă€r de gemensamma? Har ni gemensam eller separat ekonomi? Hur har diskussionerna sett ut om sparkvoten (dvs inklusive för bĂ„de amortering, mĂ„lsparande och investering), den torde ju Ă€ndĂ„ vara rĂ€tt hög med tanke pĂ„ dina snabba framsteg. Även om man till del kan rationalisera en hög sparkvot med att “vi har billiga nöjen” sĂ„ Ă€r det ju Ă€ndĂ„ nĂ„got som mĂ„ste diskuteras, kompromissas och jĂ€mkas samman, sĂ€rskilt om man delvis har olika förutsĂ€ttningar/mĂ„l (exempelvis om en tĂ€nker skuldfri + framtida “FIRE” medan den andre kanske mer vill leva i nuet).

Finns sĂ€kert mer konkreta frĂ„gestĂ€llningar men det Ă€r just det hĂ€r att man ju ofta Ă€r tvĂ„ som sköter hushĂ„llets ekonomi och hur “kontraktet” mellan er ser ut och hur ni har förhandlat det.

SjÀlv hade jag exempelvis velat skalat ner pÄ vÄr livsstil och sparat mer (bÄde ur ett klimatperspektiv och med förhoppning om att nÄ FIRE eller att göra det snabbare) men min sambo Àr inte lika sugen pÄ detta och det Àr nÄgot jag upplever kan vara svÄrt att prata om. Samtidigt som jag gÀrna vill leva mer asketiskt sjÀlv sÄ vill jag ju inte förvÀgra sambon att leva i större flÀrd om det Àr viktigt för henne.

9 gillningar