Jag vet att de hänger här, de dyker upp här och var. ![]()
Har du akut-buffert som klarar om du tar några månader på Fosie anstalten? ![]()
Var detta före eller efter avsnitt 179? ![]()
Tack för ytterligare ett intressant avsnitt @janbolmeson och @carolinebolmeson! ![]()
Förvånansvärt intressant om ett område som nästan känts självklart innan. Trodde jag var klar med buffet-tänket men med lite nya perspektiv så kanske den är för stor (med tanke på livssituation mm). Om jag tänker efter har vi ju aldrig rört bufferten som ligger på nischbank. Betyder det att vi omedvetet haft en sån där jävla ränteportfölj!?
Vad tror ni om ett liknande nagelfarande av mellanriskhinken? ![]()
Tar av min buffert varenda månad. Har 50k (har nu minskat till 30k, eftersom jag aldrig gör av med allt) på swedbank som tas av och fylls upp av lönen. Ett ISK på lysa med 350k 90/10 % som aldrig tas av ska jag resa eller köpa nått dyrt lär jag nog ta av denna. Ett ISK på lysa 100% med allt som blir över efter fasta månadsparandet på Avanza är dragit.
Så jag har väl 2 buffertar kanske.
Har inget annat separat sparande för ev. Resa eller annat på bankkonto utan tänker att jag tar av buffert eller lysa om det behövs. Tänker att så får man bra avkastning.
Sen är det rätt bökigt att räkna på hela sparandet, vilken risknivå man har. Kanske tar jätteliten risk.
(William) Bengen trålar! ![]()
Eftersom jag har lite värdepappersbelåning så knör jag in allt som blir över direkt i ISKn i stället. Jag kör också kreditkort för att tidigt veta hur mycket som kommer gå åt av nästa månadsinkomst.
Hade det att göra med att du pillade på Försvarsbudgeten måntro? ![]()
RT - mystifiering av det tidigare självklara! ![]()
Så som våra inkomster ser ut så måste vi ha lite längre framförhållning än en månad, vi har snarare tre månaders cykler.
Försvarsbudgeten är väl en buffert regulator. Har jag hört någonstans😉
Nu har jag äntligen lyssnat!
Alltså man bara måste ju älska er
![]()
Inledning. Buffert 1-6 månaders utgifter.
…
via hisnande höjder, de mörkaste avgrunder, vilda svängar och tjusiga vidder så passerar vi hela världens buffert fauna och kommer vi ut på andras sidan 1.5 timme senare
…
Den minst dåliga tumregeln är förmodligen fortfarande 3 månaders utgifter.
Men nu förstår vi varför och vilka alternativen är ![]()
Vi ska klart se över vår FIRE buffert, dvs. därifrån vi kommer att göra årliga uttag. Kanske inte hur stor den ska vara för det har vi landat i, utan mer hur den ska placeras.
PS: Jag tycker fortfarande att volatiliteten som nämns för global indexfond - om man sätter bufferten i en sådan - på att "om det är OK att värdet går ner 30%” är väl snålt tilltaget. Men det kanske bara är jag? ![]()
Håller med. 50% nedgång på relativt kort tid får man väl ändå räkna med om man väljer 100% aktier, även om det sker via en global indexfond.
Ssssch! @Jakke kan höra dig! ![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jag tänker typ
- Oh shit, dyr vitvara gick sönder, ersätta typ 10kkr
- Oh shit, blandaren i duschen pajade, typ 10kkr att ersätta
- Oh shit, hur fan hade jag sönder den där!? Typ 10kkr att fixa
- Oh shit, bilen krajade, typ 10kkr att fixa.
Voila, 40kkr buffert till bostadsrätt till 2personhushåll utan barn.
Bra avsnitt familjen Bolmeson!
Själv har jag ungefär 50 tusen i buffert som står på ett konto men 0% ränta. Vilket jag har känt innan att det är för mycket. Men nu efter ert avsnitt har jag äntligen bestämt mig att den ÄR för stor.
Själv kommer jag sakta minska min buffert med cirka 25% under årets lopp. Samt börja strukturera fler konton / hinkar för att fördela dem passiva utgifterna i olika kategorier för att få en bättre överblick.
A&O måste ju vara att veta vart ens pengar går, så man vet vilken hink man ska laga eller stoppa tillflödet till.
Tack ännu en gång för ett bra avsnitt som vanligt.
Värdefullt avsnitt! Jag fick bekräftelse att jag är en sån som kanske lutar liiite för mycket mot hängslen och livrem. ![]()
Något jag har lagt mycket mer vikt åt i min buffertberäkning än Jan verkar göra är risk för sjukskrivning och VAB. Det blir extradyrt för att försäkringskassan är restriktiva vid längrw sjukdom och att ett av barnen har passerat åldern för när man kan få ersättning från fk för VAB. I vår familj är det mycket större sannolikhet för inkomsttapp pga det än arbetslöshet, pga av NPF familj och kronisk sjukdom. Med det vill jag bara understryka att det är så viktigt att se på sina egna förutsättningar när man räknar.
Jag anser att det är världsfrånvänt att föreslå kreditkort och lån som alternativ till buffert på sparkonto. Det vittnar om en skev syn på den vanliga personens vardagsekonomi. Folk tar lån eftersom de inte har någon buffert och hamnar hos Kronofogden. Den breda massan har varken ett fett kassaflöde (dvs lön över 40 tkr) eller miljoner på ISK.
Jättebra och tänkvärt avsnitt, men känns väldigt mycket överkurs för många. Att ha en buffert på ett vanligt sparkonto tror jag ändå är det bästa för gemene man. Har man sedan väldigt bra koll på sin ekonomi så kan man absolut börja fundera på hur och var man ska ha sin buffert.
Men det gör jag väl inte?
eller är det din tolkning från avsnittet?
Tycker att jag går genom sjukt många faktorer som påverkar storleken och har ett överkursresonemangn runt alternativkostnad som kommer från en av de mest inflytelserika studierna om buffert.