342. Buffert: tips, råd och överkurs 💰

Stort tack för ett bra avsnitt, många tankar sattes igång.
Kände mig lite stolt över att min buffert har legat statistiskt helt perfekt i nivå senaste åren då shit hit the fan 2 av 3 gånger och min buffert blev då 0.ad.
Men rent emotionellt var det ingen höjdare att 0.a bufferten :rofl:

Jag känner nu att det är värt för mig att förlora en viss summa pengar pga inflation/ej investerade på vanliga kontot för att känna trygghet.
Har hellre en statistiskt för hög buffert som aldrig tar slut trots kostnaden.

8 gillningar

Mycket bra, som alltid!

Jag blir mer och mer övertygad om att det enda konto man behöver är ett som innehåller en globalfond. :rofl:

7 gillningar

Mmmm:

• Lönekonto (likviditetsbuffer)
  • ISK (allt annat)
  • Tjänstepensionkonton (du blir inte av med dessa även om du vill :sweat_smile:)
4 gillningar

Men icke desto mindre är det bra att sky dessa likt pesten som utgångspunkt. Man måste ha bra med is i magen för att hantera konsumentlån på ett bra sätt som faktiskt gagnar en själv.

3 gillningar

Eller, lättåtkomligt sparkonto + kreditkort.
Så gör i alla fall vi, har alltid minimalt med pengar på lönekontot kopplat till debit kort.

4 gillningar

Ja, ni kör väl med hyres och då tar man ju bort en rätt stor del av oförutsedda utgifter, så ni kan ha en liten buffert. Det är ju fördelen/lyxen med hyres. Inte ens en pajjad kyl är ens problem :slight_smile:

1 gillning

Precis. Har två konton.

Kortsiktigt- Lönekonto, flytande buffert.
Långsiktigt- ISK med fond(er).

5 gillningar

Inte lyssnat än, håller på att spara upp lite poddar inför kommande pendling :smiley:
Men jag tror det är ett sjukt viktigt avsnitt i dessa tider. För mig som jobbar inom bygg/anläggning, som är väldigt konjunktur-känsligt inser man inte minst den psykologiska påverkan som en akutbuffert som är lite större än “optimalt” kan ha. Nu när “strategiska översyner pga övertalighet” börjat komma på tapeten är det skönt att ha lite klirr i kassan. Tror min nattsömn hade blivit ännu mer lidande annars :slight_smile:

10 gillningar

Skitspännande avsnitt som verkligen gav en mindfuck, så nu behöver jag sitta ner och göra mattematiska uträkningar för att stresstesta vår ekonomi.

2 gillningar

Tack för ett intressant avsnitt! Jag känner mig ganska säkert var jag står i buffertfrågan, men ändå intressant att göra andra infallsvinklar i ämnet :+1:

3 gillningar

Vad spännande, säg gärna något mer!

Just det, @janbolmeson, kanske redigera om lite, då det inte är helt lagligt att logga in på någon annans bankkonto. :see_no_evil:

Ville inte du bli Polis. :wink:

2 gillningar

Han klarade inte testerna, när det kom fram att han ville logga in på andras bankkonton :wink:

4 gillningar

Haha, ni är för roliga ni! Preskriberat numer eftersom det var pre-BankID-tiden, typ för många år sedan när man hade dosa…

2 gillningar

Tur att inga poliser hänger här! :sweat_smile:

1 gillning

10 poliser ger sig plötsligt till känna

…vi har sett det förr med läkare i AT-tråden! :stuck_out_tongue_winking_eye:

5 gillningar

Jan är nog välkänd i de kretsarna. de kommer med Pickisen och hämtar honom…:kissing_heart:

1 gillning

Haha, vet att flera hänger här. Vi har ju en hel de av dem här:

3 gillningar

Det gör det! Poppat upp i en del trådar :policeman::policewoman::joy::+1:

2 gillningar

Ok, historien om hur insatsstyrkan fick för sig att jag var en skummis hör till forum-chatten. :see_no_evil: Något får man väl ha privat… :rofl: Och nej, det var inte för att jag hade loggat in på mammas konto… :grin:

1 gillning