Stort tack för ett bra avsnitt, många tankar sattes igång.
Kände mig lite stolt över att min buffert har legat statistiskt helt perfekt i nivå senaste åren då shit hit the fan 2 av 3 gånger och min buffert blev då 0.ad.
Men rent emotionellt var det ingen höjdare att 0.a bufferten
Jag känner nu att det är värt för mig att förlora en viss summa pengar pga inflation/ej investerade på vanliga kontot för att känna trygghet.
Har hellre en statistiskt för hög buffert som aldrig tar slut trots kostnaden.
Men icke desto mindre är det bra att sky dessa likt pesten som utgångspunkt. Man måste ha bra med is i magen för att hantera konsumentlån på ett bra sätt som faktiskt gagnar en själv.
Ja, ni kör väl med hyres och då tar man ju bort en rätt stor del av oförutsedda utgifter, så ni kan ha en liten buffert. Det är ju fördelen/lyxen med hyres. Inte ens en pajjad kyl är ens problem
Inte lyssnat än, håller på att spara upp lite poddar inför kommande pendling
Men jag tror det är ett sjukt viktigt avsnitt i dessa tider. För mig som jobbar inom bygg/anläggning, som är väldigt konjunktur-känsligt inser man inte minst den psykologiska påverkan som en akutbuffert som är lite större än “optimalt” kan ha. Nu när “strategiska översyner pga övertalighet” börjat komma på tapeten är det skönt att ha lite klirr i kassan. Tror min nattsömn hade blivit ännu mer lidande annars
Ok, historien om hur insatsstyrkan fick för sig att jag var en skummis hör till forum-chatten. Något får man väl ha privat… Och nej, det var inte för att jag hade loggat in på mammas konto…