342. Buffert: tips, råd och överkurs 💰

Absolut. Men redan 4 minuter in i avsnittet är vi ju då klara med 1-3 månadslöner på sparkonto. :upside_down_face:

2 gillningar

Jo lite, som på slutet så sa du att det kan vara tråkigt att spara till en buffert och då kan det vara viktigare att börja investera i stället.

Lite snett om man tänker på att många verkligen skulle behöva en buffert och du säger att det kan vara tråkigt att spara ihop till den. :see_no_evil_monkey:

Kändes mer som avsnittets fokus låg på de som redan har bra lön och ok investeringar.

Visst fick jag tankespjärn, men tror en stor grupp som skulle behöva starta ett buffertsparande lätt tappar bort sig lite i ett väldigt långt avsnitt.

Men sen beror det kanske på vilken målgrupp ni riktar er till?

2 gillningar

Ja absolut gör du/ni det. Risken finns (finns alltid risker) att det en del tar med sig utan vidare eftertanke är

1. Buffert i 100% indexfond och med i min mening lite skev riskbedkrivning (de 30%en)
  2. Kreditkort om det krisar
  3. Farsan får hoppa in om det krisar mer (föräldrarna nämns ju vilket känns sådär)

Jag tänker att du kanske skulle sätta upp tydligare krav / vilkor för när tex kreditkortsbuffert eller buffert-i-indexfond egentligen är tillämpligt. Om föräldrar ska vara ens buffert så tycker jag man ska ha tydligt avtalat det med dem, i vilka situationer och hur mycket. Tex.

Sen kan man ju inte heller göra alla nöjda men jag tror att avsnittet kan raffineras och förtydligas i en del aspekter till nästa år :grinning_face:

5 gillningar

Nja jo visst blir det ju att uppmuntra till det att visa på att krediter och lån är ett bättre alternativ ifall man sköter det ansvarigt.

Det viktiga är att du är väldigt tydligt med att man bör sköta det rätt samt ha rätt förutsättningar. Detta tycker jag att du sköter gallant i videon och ser därför inte fog för harvest klagomål.

Men jag förstår att harvest ändå ser det som riskabelt då det verkar som att många i Sverige ej klarar av att sköta krediter och tar lån utan att ordentligt tänka på ifall de personligen har rätt förutsättningar för det.

Personligen tycker jag det är bra att visa på de objektivt bästa lösningarna ifall de sköts korrekt. De personer som då klarar av att sköta sin ekonomi får bättre förslag och jag tror att de som väl är intresserade nog att kolla på RT eller forumet förmodligen sköter sin ekonomi i större utsträckning än gemene man. Det är alltså rätt information till rätt publik enligt mig.

1 gillning

Mycket bra avsnitt.
Skoj att höra om det med buffert.
Aldrig kunnat skaffa en buffert.
Tänkte på det med a-kassa osv.
Haft den situationen då min sambo var arbetslös i drygt 1 år och under 8 månader fick hon a-kassa på 8000kr men då hon har havererat vår ekonomi med lån som jag fått rädda henne massor av gånger så ligger hennes lån på drygt 11000kr i månaden.
Så jag med 100% arbete och 50% studier för att få csn fått rädda os.
Och vi har barn så man har ju mer utgifter då också.
Sen även jag fått ta lån för att rädda all situationen.
Nu har hon jobb med lön och kan iallafall betala sina lån och jag står för resten.
Så bygga buffert vill man göra men svårt i vissa lägen.
Har sålt allt jag kan innan för rädda oss.
Nu har jag lagt undan lite i försök att bygga ett bättre liv.
Hon har lärt sig en dyr läxa av detta.
Men ja alla kan ej ha buffert beroende på ens livssituation.

5 gillningar

Det är min tolkning. Jag tror det hade varit bättre med två olika avsnitt om buffert. Ett om buffert för rika och ett för fattiga. Du kan förslagsvis bjuda in en budget- och skuldrådgivare från en kommun till det senare.

10 gillningar

Bra avsnitt inom ett väldigt uttjatat ämne men som faktiskt kommer med nya tankar och insikter! Det är just det här som gör rika tillsammans till den bästa privatekonomiska podden i sverige!

5 gillningar

Jag har just nu en portfölj som är ca 85% global indexfond och 15% som är rörligt sparkonto med 3.5% sparränta. Den 15%-iga delen i portföljen fungerar ju också som buffert. Men den känns ganska stor. Finns det något värde i att börja blanda in räntefonder? Typ 90% Global Aktiefond och 10% räntefonder och sedan ställa en mindre buffert på sidan om det i sparkontot? Allt snack om att ISK-skatten är så hög för tillfället får mig att vilja undvika räntefonder och inbillar mig kanske att det inte slår 3.5% sparränta. Var tänker jag snett här?

Varför 0%? du får lätt 3.5-4.2% med uttag närsomhelst utan problem. Avanza, Sevenday eller någon annan

Saken är den att pengarna står bara på ett helt vanligt konto, har inte funderat på det förut utan har helt enkelt varit nöjd med det.

Men efter det här avsnittet kommer jag definitivt ha pengarna någon annan stans för att inte missa fem procenten man kan få utan att tå någon risk.

Tack för feedbacken. :slight_smile:

1 gillning

Funderar gällande sparkonto för buffert. Låt säga att man vill ha en buffert på 50 tkr. Då skulle man ju istället kunna ha 75 tkr och ha dem i en indexfond. Funderar dock på om man ska ha dem i en svensk indexfond för att få bort valutarisken. Har man en global indexfond finns ju risken att både marknaden och valutan går ner samtidigt. Tankar kring detta?

Detta var verkligen ett intressant avsnitt!
Som så många andra har jag för hög buffert.
Vill investera en del av den i räntefonder.

Det Talas mycket om lysa här men då blir det ju ISK, hur bra är det för räntefonder som har låg avkastning?

Är det inte bättre köra Avanza auto som man kan ha på traditionellt VP konto?
Nån som testat det? Synpunkter?

W

Med tanke på den förväntade avkastningen i en räntefond i dagsläget så är det mer fördelaktigt att ha den på ett ISK än ett vanligt fondkonto.

Nackdelen med VP är ju dessutom att det oftast bara lönar sig om man verkligen ska hålla samma värdepapper under väldigt lång tid. Lämpar sig inte om man av någon anledning vill eller behöver byta eller t.ex ombalansera.

Isk känns smidigare. Behöver dessutom inte tänka på deklarationen. Den förväntade avkastningen på räntefonder, även ganska korta sådana, verkar ju nu vara högre än skatten.

1 gillning

Jag ser inte något behov för en kontantbuffert på sparkonto för någon av de tillfällena. Alla går att lösa med butiksfinansiering eller faktura och då hinner man plocka ut pengar från det långsiktiga sparandet.
Inte heller bilen, där lär man inte kunna få en reperationstid samma dag och man hinner plocka ut pengar från sparandet. Alternativt dra ut på hämtandet av bilen några dagar tills man har pengar på kontot.

2 gillningar

Ah, personligen har jag ingen sparkontobuffert alls. Jag är alltid fullinvesterad och har i värsta fall en kredit på 60kkr att nyttja.

Men den tankegången gör jag för att få ett hum om vad en sparkontobuffert för mig skulle landa på. Det behöver nödvändigtvis inte vara ämnat för just de grejerna.

Fundering
Jag ska bygga och det mesta av mina tillgångar kommer att sättas i husbygget. Kommer ha typ 2-300t kr kvar på Lysa.
Däremot har jag en del pengar i företaget- tänker…if the shit hits the fan… kan jag alltid plocka ut fr företaget som lön (hög skatt jag vet) för att täcka kostnader.
Vad tror ni om det?

8df44y

4 gillningar

Orkade inte riktigt lyssna på avsnittet, har lite kommit av mig att lyssna på podden under hösten.

Efter diskussionen här: Buffert för oförutsedda utgifter på 50.000 kr | Behöver jag den verkligen? - Nr 59 av Esko

Så kom jag fram till att jag ska minska min buffert med 50%, in med resten i fonder bara. Kostar för mycket att ha på sparkonto.

1 gillning

Kanonavsnitt. Rubriken tilltalande inte mig, men jäklar vad bra innehåll.

Har själv haft 3 månadslöner på buffertokontot, och funderade på varför. Svaret jag alltid återkommit till är ”för man ska ha det”. Nu öser jag in de pengarna på börsen istället, då jag har inte behov av ”klassiskt buffertkonto”.

2 gillningar