342. Buffert: tips, råd och överkurs 💰

Hur mycket kontanter i sedlar och mynt bör man ha? Dvs hur stor kontantbuffert?

2 gillningar

Enligt MSB så är det utgifter för en vecka för hushållet. Till exempel vid strömavbrott eller andra störningar.

Tänker att det främst är utgifter för mat, medicin och bränsle.

Edit
Små valörer på sedlar är bra.

4 gillningar

Den här matrisen med sannolikheten att saker händer och konceptet att inte ha för stor buffert, presenterades av @janbolmeson gör några år sedan i ett RT avsnitt.

Jag testade då att lägga in min buffert på Lysa.
Det har funkat mer än bra. Jag fick en oförutsedd händelse (första på 20+ år) som jag löste med ett banklån med låg ränta, och som jag betalade tillbaka på ett fåtal månader.

Det är inget som säger att man inte kan gå halvvägs, dvs ha buffert men minska den.
Fördelen med att testa det här i ett par år var att ”bufferten” fick vara på Lysa och bli mer…och jag fick se att det psykologiskt fungerade fint.

5 gillningar

Att vara likvid är givetvis viktigt och något att ha med i sin planering för oss intresserade med tillgångar lite utspritt. Där finns det nog alltid variabler att skruva på för att vara trygg utan att ständigt lägga energi på avbetalningsplaner och köpprocesser.

Ur ett mer generellt buffert perspektiv fastnade jag också lite på tesen att man kan minska sin buffert om man har föräldrar eller personer i sin närhet med buffert. Detta är för mig inte “RikaTillsammans” utan ett sätt att maximera sin egen vinst/avkastning. (vilket ofta är målet med forskning som refereras till)

Troligtvis är det vi ekonomi-intresserade i detta forumet som många gånger bör vara ekonomiska bufferten för våra barn, föräldrar och vänner. Då kan de vara vår buffert kring andra nyttor i livspusslet.

1 gillning

Tack för konkretisering. Här bör i sådana fall även beaktas om man har lagrat mat i frys/kyl/skafferi samt har bensindunk

2 gillningar

Jag gillade avsnittet! Dock så undrar jag hur ni tänker under en “perfekt storm”? Recession, arbetslöshet, räntehöjningar osv. Ska man tänka på det eller är det orimligt?

3 gillningar

Vet inte hur länge du tänkt att frys/kyl hjälper vid strömbortfall. Vi hade ett 4,5h planerat strömavbrott här för någon vecka sedan och när elen kom tillbaka efter drygt 4 timmar larmade frysen. Och då hade vi inte öppnat dörren under avbrottet.

Temperaturen i huset sjönk från 20 grader ner till 17,6 trots att kakelugnen var varm och go.

Så det är nog bäst att vara förberedd!

1 gillning

Några PET-flaskor i frysen (ej fyllda hela vägen upp) hjälper för att hålla kylan ett tag till.

2 gillningar

Prova och dra ur kontakten till frysen ett dygn, öppna frysen i halvtid och se sen hur många minusgrader du har kvar efter det…

Kyl och frys har du ingen nytta av efter nå’t dygn om det inte är vinter och kallt ute så du kan förvara maten utomhus. Bättre att satsa på någon veckas förråd av vatten, torrvaror och konserver som du kan tillaga på nå’t allternativt sätt.

1 gillning

Riktigt bra avsnitt och så intressant att få lite olika vinklar osv på sparande. Ofta tänker man nog att så som man gör själv är det “enda sättet”.

Fundering, vad är skillnaden eller hur ser ni på att ha 50k liggandes löst på ett konto med låg ränta (lite kickback) vs att investera det i fond/aktie etc. och ha ett kreditkort med 50k limit (0 ränta som ni var inne på) för att då egentligen använda det vid ett nödvändigt köp och sedan täcka upp med pengar från sin portfölj? Hänger ni med på min fundering. Jag själv gillar inte att ha för mycket pengar liggandes utan “kickback” :joy:

Tack igen för grymt avsnitt och ha en bra helg alla!!

1 gillning

Inser då jag lyssnar på sammanfattningen att detta belyses lite. Ändå intressant att höra vad ni andra tycker

1 gillning

Beror helt på din riskaptit och hur bra du hanterar kreditkort.

Jag har bufferten på vanligt sparkonto. Kreditkort eller aktiefonder går bort för min del när det kommer till buffert. Mest en känslomässig aspekt.

7 gillningar

Min buffert är en del av mitt “0-2 års kapital” på ett lättåtkomligt sparkonto med 3,65 % ränta. Jag vet inte vad jag sparar till på kort sikt, men det ger mig en enorm frihetskänsla och en trygghet att ha det här sparkontot på min vardagsbank. Just nu är det 160 000 kr, och betydligt mer än jag skulle behöva som buffert.

Jag har stoppat mitt månadssparande till global aktieindexfond och sätter in månadens överskott på sparkontot. Det var efter höstens avsnitt med @JayR som det skavde i mig att jag nog hade en för hög risk i min portfölj. Jag var också lite snål mot mig själv. Nu känner jag mig rik på ett annat sätt och det känns som om jag kan göra vad jag vill, och sätta en guldkant på min vardag. :star_struck:

10 gillningar

Sparade länge på den där bufferten och såg framför oss rätt stora belopp, typ 12 mån utgifter men missade lite den delen att dra ifrån garanterade inkomster. Gav vilket fall upp det under hösten och fördelade i stället sparandet till mellanhink, en del buffert och en del riktade sparanden, som görs automatiskt i början på månaden. Känns väldigt bra att få lite mer avkastning på en del av sparandet, och mellanhinkarna kan ju på sikt också fungera som buffert i viss mån. Har utöver detta pension och barnsparande sedan tidigare.

3 gillningar

Mycket bra avsnitt, men det förvånar att ingen tänkte på att räkna på buffert vs alternativa investeringar förrän 2000. Vad finns det annan för lågt hängande ekonomisk forskningsfrukt?

Sen lite tekniska påpekanden: länken till Hatchers rapport ger felmeddelandet {"message":"Token is required"}.

Vill även påpeka att kerningen i det typsnitt du har valt till underrubrikerna, Crimson Text, är helt horribel, iaf på macOS, t ex i k-t-, n-o-, och framförallt, ff-e-paren.

2 gillningar

Ja kurserna är på distans men lätta skulle jag inte vilja säga att dem är.
Nej det är inte för att dryga ut kassan jag tog kurserna utan för en utbildning jag vill gå sen på högskola.
Så det är it kurser programmering och data/nätverksteknik.
Kunde gjort dem på 25% men dem råkade skriva in mig på 50% så körde på det och då kan man även få CSN.

Några kommenterar jag plockat upp i andra kanaler som kan vara relevanta

En liten grej med a-kassa bara är att om man har otur så behöver man vänta 2-3 månader innan den kommer, lika så med sjukersättning. Så att hålla sig flytande under handläggningstiden så är det kanske inte så dumt att ha 2-3 månadslöner trots allt. Om inte annat 2-3 månadskostnader i alla fall.

Trodde 3 mån var pga tex försäkringskassan kan ta så lång tid på sig innan de betalar ut

A-kassa betalas ut i efterskott plus att det kan dröja månader innan innan första utbetalningen så att bara ha en månads buffert är ingen bra ide.

Idag med ISK samt snabba uttag via div plattformar som finns känns det tämligen onödigt att ha x3 månadslöner liggandes på ett sparkonto till (idag) 3-4% ränta när en indexfond presterar ca 8 på årsbasis. Att sälja en fond som innehåller 3 månadslöner tar hur många dagar då? Det är ju ytterst sällan du behöver din buffert så akut. Det kanske räcker att ha en summa som räcker för att täcka oförutsedda utgifter snarare än en buffert för att man skulle råka bli arbetslös?

3 gillningar

Känns helt bortkastat att ha en buffert alls.
Man behöver såklart periodisera ut större förutsägbara sällanutgifter som semester, husunderhåll osv, men det är en annan sak.

Men om det händer något helt oförutsätt kan man väll ta av sitt långsiktiga sparande då, eller snarare man använder kreditkortet och sen det långsiktiga sparandet om man inte kan betala fakturan på 1-3 månader annars så det blir en betydelsefull räntekostnad.

Korslänkning för framtiden:

Om man har en buffert i räntor och ett sparkapital i exempelvis globala indexfonder, så undrar jag hur man ska avgöra om man vid en oförutsedd händelse ska ta från bufferten eller sparkapitalet? Bufferten så klart kan man tycka. Men bufferten ska ju återställas (så snart som möjligt i väntan på nästa oförutsedda händelse) och då måste jag i alla fall ta från sparkapitalet. Men tänk om börsen rasar efter mitt akututtag av bufferten? Ska jag då vänta ut och vara utan buffert tills börsen återhämtat sig? Och konstatera att det hade varit bättre om jag sålt del av sparkapitalet istället.

Vad jag vill säga är att det tycks krävas tajming och det är ju inte något som vanligtvis uppmuntras eller är det något jag missar?

2 gillningar