342. Buffert: tips, råd och överkurs 💰

Inte helt lätt, så här resonerar jag! :slight_smile:

Förhoppningsvis är bufferten nog stor för att täcka diverse “oförutsedda” utgifter och min plan är att vid nedgång plocka från min buffert i nedan ordning.

1. Bankkonto
  2. Lysa räntor
  3. 50/50 portfölj
    (4. 100/0 Portfölj)

Tror man får landa i att våga använda sin buffert och att våga ha aktierna i arbete så länge som möjligt. Därför tror jag det är bra med årlig ombalansering där man fyller på bufferten igen. Har börsen ist gått ner får jag fortsätta ta från bufferten.

Skulle det röra sig om en STOR oförutsedd utgift är nog min plan att “osthyvla” från alla mina delar i hela min portfölj för att på så vis behålla ungefär samma riskprofil istället för att tömma hela bufferten.

Sen finns det ju många som istället väljer att köra in hela innehavet i en 60/40 eller liknande och helt enkelt plockar från den portföljen oavsett hur börsen går. På så sätt slipper man försöka anpassa/tajma uttagen.

1 gillning

Jag har liknande upplägg i fyra delar, och samma tanke, att ta ut från i ordning:

1. Bankkonto
  2. Ränteportfölj
  3. Lysa 75/25
  4. Aktier och aktiefonder

men så snart ett uttag görs så är ju tanken att återställa balansen och det är där min fundering kommer om hur detta ska tajmas. Och eftersom all tajming riskerar att misslyckas, så kan man ju lika gärna göra som du skriver ovan och exempelvis utnyttja Lysa där man dessutom har en automatisk ombalansering. Dvs lägga ned nr 2 ränteportföljen till förmån för Lysa (och kanske köra 50/50 istället)!

Då slipper jag både fundera på tajming och dessutom ränteportföljen som jag ändå inte begriper mig riktigt på.

Och bra tanke med att hyvla istället för att tömma bufferten vid en stor utgift.

1 gillning

Jag kanske missförstår din fråga men det är där jag tänker att man istället för att tajma eller fylla på direkt håller sig till sin planerade ombalansering som i mitt fall sker i December. Det är då man fyller på bufferten igen om börsen varit positiv YTD. I annat fall får man fortsätta att plocka från bufferten till nästa Dec och göra samma översyn igen.

Låter också som en god idé :slight_smile:

1 gillning

Jag tror jag tänkte mer på scenariot att den oförutsedda händelsen tar en stor del av bufferten, så att man känner att man vill återställa den så snart som möjligt … innan nästa smäll så att säga. (Eller smäll, det kan väl vara något roligt också, typ att det dyker upp en fantastisk möjlighet till en jorden runt resa med några man tycker om :blush:).

Och vid den årliga ombalanseringen kanske det inte alls ser bra ut för att återställa och då minskar ju flexibiliteten ytterligare framöver så att man till slut kanske får bita i det sura äpplet och sälja av kapitalet i nedgång.

Om nu bufferten ska vara vallgraven som till varje pris ska skydda skatten innanför, så vill man ju inte ha den tom eller ens halvtom. :slight_smile:

Men man kan såklart dimensionera bufferten för alla eventualiteter.

2 gillningar

Så farligt kan det inte vara med buffert, bankkonto har ju slagit börsen ~3 av 10 år.

Om det är jobbigt i uppgång är det desto skönare i nedgång.

2 gillningar

F-n @Jidde…jag som hade bestämt mig! :slight_smile:

Jag hade ju ett så jäkla bra upplägg men ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att det förmodligen kommer bli bli stressande att sitta med separata aktie och ränteportföljer och försöka avgöra vilken man ska plocka ifrån beroende på hur börsen utvecklar sig. Kanske inte värt det även om man teoretisk skulle tjäna lite på det.

Börjar bli mer inne på din variant som du beskriver ovan. Sparkonto med ett par års utgifter för oförutsedda händelser och kanske rejäl börskrasch och sen en relativt väl tilltagen 50/50 portfölj att plocka från (oavsett hur börsen går) som man förhoppningsvis klarar sig i 10 år på och resten i 100% aktiefonder.

Den dagen jag har bestämt mig för uttagsstrategi ska jag fira ordentligt :slight_smile:

4 gillningar

Nämen, vänta här nu….var inte allt klappat och klart? :slightly_smiling_face: :running_man::man_with_probing_cane:

Seriöst tror jag vi alla får anpassa oss lite på vägen beroende på vad som händer, kan bli krokigt och guppigt bitvis. Men vi fixar det. Till slut viker vi alla in kepsen, nöjda och glada. :heart:

2 gillningar

Ja, jag är inne på samma. Jag tror att de beslut om omplaceringar hit och dit jag tagit under livets gång i stort varit till nackdel om man ser tillbaka. Nu försöker jag landa i något hyfsat beslutsfritt då jag går in i uttagsfasen om några månader (då pensionsutbetalningarna inte längre helt täcker utgifterna).

I diskussionen om buffert tycker jag att man missar att den ska återställas efter att den använts (pga någon oförutsedd händelse). Och det ganska så snart, för man vill ju inte vara utan den inför nästa oförutsedda händelse. Man kan såklart ha en gigantisk buffert eller sätta rubbet på bankkonton, men om man som jag vill fortsätta få lite avkastning och lämna en slant vidare till efterlevande så behövs en annan lösning.

Och min lösning är nog, inspirerad av dig och dina fyra delar/steg för uttag, att skippa steg 2 ränteportfölj och gå direkt på steg 3 Lysa 50/50 som buffert. Dvs för min del

1. Bankkonton, 0–3 år
  2. Lysa 50/50, 3–10 år
  3. Aktier och aktiefonder, 10+ år

Enkelt, överskådligt och funktionellt. :blush:

4 gillningar

:+1:, jag är inne på liknande upplägg som ovan. Dock Avanza Auto 3 istället för Lysa 50/50. Känns som ett bra grundupplägg. Sedan får man vara lite flexibel med balanseringen mellan dessa beroende på vad som händer i livet. :blush:

3 gillningar

:+1: :slight_smile: :point_up_2:

Det jag dock gärna skulle vilja landa i är några slags uttagsregler som man kan ha som ramar.
Vad tros om:

Årligen:
Börsen + = Uttag från 50/50 och ombalansering
Börsen ner max 10%, uttag från 50/50, ingen ombalansering
Börsen ner mer än 10%, uttag från sparkonto, ingen ombalansering

Försöker hitta något som är både enkelt och vettigt.

4 gillningar

Ja, riktigt klurigt detta och är inte helt hemma här heller. Kompliceras ytterligare när man väl ska börja blanda in uttag från olika pensioner…

Men dina tankar ovan känns helt klart vettiga. Får fundera lite mer och återkomma. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Jag är ny på det här med uttag, är ju första året för mig, men när jag räknar årsutgifter, exempelvis bankkonton 0–3 år, är det exklusive det som täcks av pensionsutbetalningar … och väl tilltaget för ett gott liv.

Jag vet inte var det kommer att landa, har en del angenäma stora utgifter (bl a bjudit med hela familjen, alla barn och barnbarn utomlands) under året, men föreställer mig att jag årligen fyller på från ”hink” 2 till 1 och från 3 till 2 enligt

1. Bankkonton, 0–3 år
  2. Lysa 50/50, 3–10 år
  3. Aktier och aktiefonder, 10+ år

och är inne på att fastställa en nivå för 3. Alltså inte snegla på hur börsen gått (vilket index isf?), utan på hur mitt eget kapital utvecklats. Har summan kapital i 3 understigit en viss nivå så träder bufferten, nr 2 Lysa 50/50, in och får bära bördan till dess ett överskott återigen finns att hämta från 3.

Vi får se om det funkar, annars blir det till att knapra på kapitalet. Det går det också.

2 gillningar

Sunda funderingar, låter vettigt tycker jag. :slightly_smiling_face:

Tror vi är lite i olika faser, jag har just passerat 50 och planen är att dra in lite kulor något eller max ett par år till.

Mitt privata sparande kör jag enligt samma upplägg som dig, däremot är jag oklar kring min strategi kring uttag av pension. Delar av tjänstepensionen kan jag redan börja plocka ut vid 55 om jag vill. Så lite tänk kvar där kring hur optimera privat- vs pensionsuttag från 55 års ålder och framåt.

Sedan går det ju att starta och pausa allmänpensionen (inkl PPM) närhelst man vill (efter 65). Samt nu då också på förslag att möjligheten även ska finnas att pausa tjänstepensionen. Mycket att lura på ett tag till… :slightly_smiling_face:

1 gillning

Har ni sett denna? Den är fortfarande aktuell skulle jag säga trots att den är 6 år gammal.

2 gillningar

Ja, jag är knappt 20 år äldre. Gick i tidig pension och började ta ut pensionsförsäkringarna i rask takt för att själv disponera pengarna och slippa alla deras avgifter (men utan att få för hög skatt).

Nu borde jag väl vara mer konservativ i min inställning, med tanke på ålder och vad jag redan besitter, men redan när jag gick i pension för länge sedan fick jag rådet av min pensionrådgivare att sätta om allt i räntefonder. Ett råd jag inte lydde och det har gjort enorm skillnad på min ekonomiska status idag. Lite svårt att släppa det. Nu är jag mer inne på att ”ju mer man har på börsen ju mindre behöver man ha utanför”.

1 gillning

Det är jag som uttrycker mig otydligt, vi menar samma. När jag säger börsen på + så menar jag egentligen den egna portföljen (vilket borde avspegla den globala börsen rätt bra om vi följer gängse rekomendationer :-))

@janbolmeson Den är bra, men den tar mer upp hur man, beroende på börsens utveckling, kan anpassa storleken på uttagen. Det vi håller på och laborerar/funderar på här (och i andra trådar) är hur man på bästa sättet utifrån “hink-principen” jobbar med uttag och ombalansering i en (FIRE) uttagsfas

Kanske ingen hemlighet men jag tycker det saknas en länk mellan hur man i praktiken kan använda sig av “3/4-hinkars principen” på bästa sätt i en uttagsfas. Dvs vilken av hinkarna tar man från när? :slight_smile:

2 gillningar

Det allra enklaste är kanske att köra baklänges, dvs uttag från bufferthinken som sedan fylls på igen från de andra hinkarna (kanske vid årlig ombalansering).

2 gillningar

Ja, precis, så tänker jag också och vid positiv utveckling är det tom enkelt. :slight_smile:

Det blir lite klurigare när portföljen går ner. Dvs när fyller man sparkontot igen? Kanske pausa den årliga ombalanseringen (åtminstone från 100% aktiefonder-hinken) om portföljen haft negativ utveckling? Osv :slight_smile:

1 gillning

Det är så jag tänker med den stora bufferten vi har.

2 gillningar

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Buffert: flera saker träffat fläkten samtidigt. Ta ut från sparandet eller ej?