342. Buffert: tips, råd och överkurs 💰

Hello,

Läste i den mycket populära tråden om den ultimata allvädersportföljen för någon dag sedan och funderat en del på diversifiering generellt.

Har tidigare egentligen haft väldigt många olika investeringar men de senaste åren förenklat oerhört mycket och kör typ Lysa + motsvarande i en egen avanza portfölj + en buffert på en nichbank med ca 3-4 månadsutgifter.

När jag började se över min total portfölj så blev jag lite fundersam kring hur/vart bufferten hamnar eller om bufferten exkluderas helt från totalportföljen.

Om den inkluderas för mig så blir den ett oproportionerligt stort inslag av räntor i min totalportfölj.

Jag har påbörjat en långsam övergång mot att att sänka bufferten något och investera motsvarande i guld,bitcoin och råvaror. Dels för att jag blev lite inspirerad av allväderstråden men också att jag på något sätt har lite lägre förväntnignar på avkastningen på de tillgångslag jag precis skrev upp men att de ändå kanske kan ge lite mer än bara sparkonto…

Så min fråga är väl egentligen hur man ska hantera det faktum att för oss som är i get rich fasen så är bufferten en stor % av totalportföljen som är placerad med låg avkastning.
Ignorerar ni den i portföljen eller jobbar ni runt den för att förbättra %innehaven över tid? :stuck_out_tongue:

Edit: Hade den här bilden i huvudet när jag skrev också:

1 gillning

Rekommenderar att läsa denna tråden.

Personlige inkluderar jag buffert i min totala riskprofil. Kör med tre hinkar. Både total return och fyra hinkar är bra på olika sätt.

Om du har en himla stor buffert i förhållande till övrigt. Så kanske du ska fundera på att öka risken. Pengar som pengar, så man bör se över hela sitt kapital. Om du har 1 miljon sek, men 10 tkr på ISK med 100% aktier, så är det ju en mkt låg riskprofil. Överblick är alltså viktigt.

Men som du skriver så blir det så när man är i början av sitt sparande, då buffert fylls först. Så det beror på var man är. Många har en alldeles för stor buffert.

4 gillningar

Tack! Köttade igenom inlägget och slog in mina siffror i excel-snurran!

Väldigt intressant, jag kommer nog att över en lite längre tid arbeta ner min buffert något och öka på med lite mer tillgångar i riskkategori 2, låg risk, dock känns det inte som att det är så enkelt att hitta bra tillgångar där så får suga lite på den karamellen :slight_smile:

Super stort tack för vägledningen @anon19088942

4 gillningar