Hej! Jag är en 36-årig kvinna som levt på bidrag från Försäkringskassan hela mitt vuxna liv, jag har i dagsläget sjukersättning, handikappersättning och bostadsbidrag. Jag är autistisk (Asperger) och har fobier, depression, ångest och tvångssyndrom och förväntas inte kunna jobba. Att spara eller fundera på framtida ekonomi har aldrig varit aktuellt för mig, jag har levt månad till månad på mina bidrag och varit fokuserad på att överleva/försöka hitta stöd och behandling, men nu har jag fått ett arv på lite över en miljon och jag vet inte vad jag ska göra och vem som kan hjälpa mig. Jag vet inget om ekonomi och att hantera stora summor pengar och det faktum att jag är sjukpensionär och lever på bidrag gör att de flesta existerande råd i diverse former som jag hittat hittills inte stämmer för mig.
Min dröm skulle vara att bli fri från Försäkringskassan och slippa oroa mig att mina bidrag tas bort. Drömmer också om att äga ett hem, här i Sverige eller kanske utomlands då vintern är en stor faktor i mitt välmående, men jag har ingen aning om vad som kan ses som realistiskt utifrån min situation.
Vet inte om någon här kan råda mig, men finns det om inte annat några idéer om vart jag kan vända mig?
Menar du att ha någon att hjälpa dig att investera ditt arv?
Kan kanske en god man kan hjälpa dig om du inte har syston eller släktingar.
Kan kanske du prova att använda din begåvning t.ex. kan måla/IT…att tjäna lite pengar eller kloppa av när du oroa om dina bidrag?
Tror du har kommit rätt faktiskt. Vad har du i inkomster (netto) och vad ligger ditt nuvarande bostadstillägg på? Gissar att bostadstillägget kan påverkas av arvet, men det är inte säkert.
I din situation hade jag investerat rubbet och satt guldkant på tillvaron med hjälp av avkastningen. Du har ju så att säga miniminivån säkrad redan.
Ja troligtvis så försvinner bostadsbidraget eller möjligtvis minskas drastiskt, Försäkringskassan var lite vag om vad som gällde när jag pratade med dom, surrade något om att dom gick efter årsskiftesbesked.
Vet inte exakta siffror så här i huvudet, måste kolla upp i så fall, men vet inte hur relevant det är eftersom jag vill flytta - vet bara inte vart och till vad, tror inte ens att jag vill bo kvar i den här staden… Mycket beror ju på vad jag kan och inte kan göra med pengarna, jag är beredd på att rätta mig efter mina resurser bara jag vet hur dom resurserna ser ut.
Klart du ska investera en del av kapitalet för att skapa dig en stabil egen grund som inte är bidragsberoende. Andra här kommer säkert att hjälpa dig med det. Det är faktiskt rätt lätt, inte svårt åtminstone.
Men det jag skulle säga är att du kanske skulle ta en rejäl del av pengarna och försöka bli frisk. Jag tänker att du har säkert en 50-60 år kvar att leva, och rätt många årtionden där du även skulle kunna arbeta med något du tycker är intressant. Så kan du tjäna pengarna för det liv du vill leva .
Jag vet inte hur mycket hjälp du har fått för att bli frisk/friskare. Tyvärr fokuserar vi rätt mycket på sjukvård och bidrag i Sverige, och inte så mycket på att folk kan bli friska.
Så jag hade tagit en rejäl slant av pengarna och försökt hitta den bästa hjälpen som pengar kan köpa, vart den än finns och nästan oavsett vad den kostar (även internationellt).
Få rätt på hälsan så löser sig resten nästan per automatik. Önskar dig ett stort lycka till
Hej Mia! Först och främst att du tagit dig hit till ett ekonomiforum tänker jag är ett stort första steg.
Oavsett vad du beslutar dig för att göra så är mitt råd att inte ta några stora beslut alltför snabbt. En miljon kan försvinna fort så fundera hellre en extra gång innan du gör en stor investering till exempel. Finns artiklar här på sajten om hur man bör hantera ett arv till exempel vilka jag verkligen rekommenderar, t.ex. https://rikatillsammans.se/tips-vid-arv/
Jag är långt ifrån expert och är därför inte rätt person att ge dig bra råd men andra på det här forumet kan det!
Jag ville mest skriva för att jag är uppriktigt glad för din skull och hoppas att det ekonomiska tillskottet kan göra ditt liv lite lättare! Om arvet kommer från en nära anhörig vill jag också passa på att beklaga sorgen.
Jag gillar tipset att försöka använda en del av pengarna för att “bli frisk” om det är möjligt.
Just nu är det nog lite för lite pengar för att skaffa ett vettigt hem utomlands men pengarna skulle absolut räcka för att tillbringa ganska många vintrar utomlands.
Tyvärr är det nog också för lite för att du ska kunna bli fri från Försäkringskassan men du kan åtminstone oroa dig mindre om du har en ordentlig buffert att använda i nödfall.
Jag kan relatera till drömmen om att äga något utomlands och vintersol och om du mår bättre av detta kanske detta är chansen att förverkliga din dröm?! Om du bara vill ha en enkel studio eller ett mobile home så tror jag det kan vara överkomligt (ca €35,000 i spanien) men som alltid har ju lägenheter/hus en månadskostnad och räkningar som du behöver väga in. Men kanske kan du hyra ut det när du inte är där för att täcka dina kostnader? Vet inte hur det skulle påveka dina bidrag dock.
Då finns det fortfarande pengar kvar att investera och det finns många artiklar om hur du börjar spara och investera här på Rikatillsammans.
Jag håller med om att råder att ta det lugnt och tänka över dina möjligheter och vad de får för effekt på bidrag osv, men stäng inte dörrarna för att förverkliga dina drömmar!
Jag hoppas du kan hitta ett sätt att investera ditt arv i dig själv och förverkliga dina drömmar.